• 1
  • 2
2008-06-12, 16:00
Medlem
fubrs avatar
Finns det någon handling som är direkt oegoistisk?
2008-06-12, 16:02
Medlem
Thyselfs avatar
Nej, eftersom allt man gör, även för andra människor, ändå ger någon sorts tillfredställelse för en själv.
2008-06-12, 16:17
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyself
Nej, eftersom allt man gör, även för andra människor, ändå ger någon sorts tillfredställelse för en själv.

Håller med. Detta är något som ofta gör folk extremt förbannade om man påpekar för dem. De menar ju att det inte är så, men jag har hittills inte lyckats komma på en handling som inte har någon som helst vinning för den som utför den.
2008-06-12, 16:25
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fubr
Finns det någon handling som är direkt oegoistisk?
Ja, jo. Alla handlingar som ägnas åt sitt egenintresse.
2008-06-12, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Ja, jo. Alla handlingar som ägnas åt sitt egenintresse.

Om man gör något för att man tycker det är kul och mår bra av denna handling, blir inte den då egoistisk också?
2008-06-12, 16:57
Medlem
Simas avatar
Har inte detta redan tagits upp med utgången att det inte finns någon handling som inte är det minsta egoistisk?
I vilket fall så finns det inte det, allt du gör, gör du för att få tillfredsställelse. Direkt eller indirekt. Går ej att komma ifrån.
2008-06-12, 16:57
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullaz
Om man gör något för att man tycker det är kul och mår bra av denna handling, blir inte den då egoistisk också?
Om det är av den anledningen - jo. Men om man blir glad av en handling utan att ha haft det som mål - nej.
Citat:
Ursprungligen postat av Simaõ
Har inte detta redan tagits upp med utgången att det inte finns någon handling som inte är det minsta egoistisk?
Nej. Däremot har det tagits upp.
Citat:
Ursprungligen postat av Simaõ
I vilket fall så finns det inte det, allt du gör, gör du för att få tillfredsställelse. Direkt eller indirekt. Går ej att komma ifrån.
Det är din tro.
2008-06-12, 16:58
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullaz
Också? Det är att handla i sitt egenintresse ("egoism") när man väljer att ha kul och må bra.
2008-06-12, 17:00
Medlem
West-ens avatar
Jag kan finna ett scenario där en oegostisk handling skulle existera bland oss människor, så kallad altruism.
Det skulle då vara en inbyggd mekanism att rädda sina barn med sitt liv, det gynnar inte individen, men det gynnar arvsmassan.
Om man ser evolutionen som subjektiv eller objektiv är upp till varm och en, men jag ser det som en altruistisk handling.
Här står det lite om fenomenet som kan återfinnas hos flockdjur:
http://en.wikipedia.org/wiki/Altruism
2008-06-12, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Jag kan finna ett scenario där en oegostisk handling skulle existera bland oss människor, så kallad altruism.
Det skulle då vara en inbyggd mekanism att rädda sina barn med sitt liv, det gynnar inte individen, men det gynnar arvsmassan.
Om man ser evolutionen som subjektiv eller objektiv är upp till varm och en, men jag ser det som en altruistisk handling.
Här står det lite om fenomenet som kan återfinnas hos flockdjur:
http://en.wikipedia.org/wiki/Altruism

man räddar sina barn med sitt liv, då gjorde man något för kollektivet, vilket i sin tur kunde ses som egoism av kollektivet, då det ska fortsätta, trots att människor får sätta livet till..

Nåja, den som med sitt liv räddar andra är väl rätt oegoistisk, då man gör det för andra, och själv dör.. även om man då teoretiskt kommer att ses på som en god människa som offrade andra för sig själv, men det kanske man inte har så mycket glädje av när man är död..

för den delen vill min egoism tycka att om man dör för någon annan gör man en rätt ologisk handling, då åtminstone jag har en tendens att gå efter ~"så länge jag har det bra".. nåja, det är bara min subjektiva åsikt, som jag dessutom är lite osäker på.
2008-06-12, 17:16
Medlem
Det beror ju på hur man definierar "egoism" till att börja med.

Men det är klart det finns många altruistiska handlingar.
Dalai Lama slänger sig framför en kula för att rädda en person han inte känner,
till exempel.

Man kan inte resonera "om han inte hade gjort det hade han fått skuldkänslor"
eller något sånt, för det har ju inte hänt.
I en sån situation resonerar man inte på det sättet,
man tänker inte "om jag inte gör det här nu så kommer det här och det här att hända".
Människor är inte maskiner,
människor använder emotioner till motivation.
Och empati är den största emotionen vad gäller motivation.
2008-06-12, 17:39
Medlem
Alla handlingar är egoistiska om och endast om "egoism" definieras som att alla handlingar är egoistiska. Gör man det blir det ett trivialt påstående. Gör man inte det är det helt enkelt falskt.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in