Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Jag kan finna ett scenario där en oegostisk handling skulle existera bland oss människor, så kallad altruism.
Det skulle då vara en inbyggd mekanism att rädda sina barn med sitt liv, det gynnar inte individen, men det gynnar arvsmassan.
Om man ser evolutionen som subjektiv eller objektiv är upp till varm och en, men jag ser det som en altruistisk handling.
Här står det lite om fenomenet som kan återfinnas hos flockdjur:
http://en.wikipedia.org/wiki/Altruism
man räddar sina barn med sitt liv, då gjorde man något för kollektivet, vilket i sin tur kunde ses som egoism av kollektivet, då det ska fortsätta, trots att människor får sätta livet till..
Nåja, den som med sitt liv räddar andra är väl rätt oegoistisk, då man gör det för andra, och själv dör.. även om man då teoretiskt kommer att ses på som en god människa som offrade andra för sig själv, men det kanske man inte har så mycket glädje av när man är död..
för den delen vill min egoism tycka att om man dör för någon annan gör man en rätt ologisk handling, då åtminstone jag har en tendens att gå efter ~"så länge jag har det bra".. nåja, det är bara min subjektiva åsikt, som jag dessutom är lite osäker på.