• 1
  • 2
2008-06-12, 11:39
Medlem
shoffys avatar
Tjo, Jag undrar vad jag behöver köpa föratt få en billig och bra hemma studio fungera till min iMac. Jag tänkte att mac är juh också en typ utav Studio/producing och alla datorer har ljudkort. Men jag undrar också om det är ett "bättre" ljudkort en vanligt och om man då behöver köpa ett ljudkort...

Tack i förhand hoppas jag är i rätt tråd
Citera
2008-06-12, 13:44
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoffy
Tjo, Jag undrar vad jag behöver köpa föratt få en billig och bra hemma studio fungera till min iMac. Jag tänkte att mac är juh också en typ utav Studio/producing och alla datorer har ljudkort. Men jag undrar också om det är ett "bättre" ljudkort en vanligt och om man då behöver köpa ett ljudkort...

Tack i förhand hoppas jag är i rätt tråd

Typ av musik? Budget?
Citera
2008-06-12, 16:37
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Typ av musik? Budget?
Samt vad har TS tänkt att koppla in i sin dator? Mikrofoner direkt eller ett mixerbord och i sådana fall, är det ett digitalt eller analogt mixerbord?
Citera
2008-06-12, 17:05
Medlem
shoffys avatar
ca 2000 kr ungefär, och jag tror jag ska ha ett mixerbord...
Citera
2008-06-12, 20:18
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
ca 2000 kr ungefär, och jag tror jag ska ha ett mixerbord...

Hm för 2000 kronor kan det bli lite tajt då du måste ha både mixerbord och (externt) ljudkort - en "port" mellan bordet och datorn. Bara det kan väl gå på 2000 spänn.

Sen behövs en sequencer - själva inspelningsprogrammet. Tror de börjar på runt 1000-lappen. Mikrofon kan man få en dynamisk (alltså vanlig mikrofon som man har t.ex på scen) för 100-200 spänn.

En kondensatormikrofon (mer studiomikrofon) börjar på kanske 500 spänn.

EDIT: Om du ska göra elektronisk musik kommer du ju undan med mjukvara och en midi/usb-synth.
Citera
2008-06-12, 23:07
Medlem
shoffys avatar
behöver jag då ha mixerbord för jag ska juh inte spela in nå instrument vad jag har tänkt...
Citera
2008-06-12, 23:14
Medlem
shoffys avatar
nån som har tips på bra å billig sida
Citera
2008-06-13, 02:37
Medlem
www.musikborsen.se
www.4sound.se
där har de grejor.
Citera
2008-06-13, 10:46
Medlem
SupaStrats avatar
Mitt tips är att köpa en Digidesign Mbox 2 Mini. Det har helt ok micpreamps plus vanliga linjeingångar plus att du får med ProTools LE vilket är fullt kompatibelt med "riktiga" ProTools. Priset är runt 3000:-.
Citera
2008-06-13, 12:29
Medlem
shoffys avatar
jag tror jag sk köpa grejjor på www.jamshop.se å det går på 3000 ungefär, nu undrar jag om man måsste köpa med kablar eller förljer sådan som behövs till grejjerna man köper?
Citera
2008-06-15, 19:47
Medlem
G.Ns avatar
Mitt förslag är ett billigt enkelt ljudkort med medföljande program. Brukar finnas lättare versioner till de flesta ljudkort idag. Sedan är ett par bra hörlurar att rekommendera. Bra högtalare kostar tyvärr en del. Sedan en billig enkel MIDI-klaviatur så du kan spela olika synthar/instrument som du har i programet. Kablar brukar man aldrig få med när man köper enstaka grejer.
Citera
2008-06-16, 09:39
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
jag tror jag sk köpa grejjor på www.jamshop.se å det går på 3000 ungefär, nu undrar jag om man måsste köpa med kablar eller förljer sådan som behövs till grejjerna man köper?

Om kablar följer med beror helt på vad du köper. Rent generellt kan man säga att till "professionell" studioutrustning följer ingenting utom strömkablar med.

Jam är rätt bra, det brukar inte vara några problem att pruta lite och/eller få lite kablar på köpet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in