2008-06-12, 09:29
Medlem
NorrMoppens avatar
Jag är nyfiken på vilka alternativ det finns när det gäller vatten- och avloppssystem för hus för året-runt-boende? Vilka är alternativen och vad kostar dom? Finns det mer miljövänliga system och vilka kostnader handlar det om? Vilka regler gäller och vilka tillstånd krävs?

Det gäller alltså ett avloppssystem som inte är anslutet till något gemensamt (kommunalt) system utan ett fristående som enbart tar hand om avloppet från ett hushåll.

Bakgrunden är att jag har ett fritidshus med enbart rinnande (kallt) vatten men utan något avloppssystem. Tanken är att jag i ett första steg ordnar ett vatten- och avloppssystem och sedan eventuellt börjar bo där året-runt.
Citera
2008-06-12, 10:11
Bannlyst
Det du behöver är en 3kammarbrunn! Sen en varmvattenberedare (för enbart kallvatten är inte så skoj på vintern!

http://www.vaxjo.se/upload/6358/Ensk...gning%2007.pdf

Där kan du läsa om tillstånd och tillvägagångssätt, sen priser varierar!
Ska du gräva ner den själv? ska du koppla på själv? osv osv.....
Senast redigerad av TrollKungen 2008-06-12 kl. 10:15.
Citera
2008-06-12, 11:25
Medlem
Baalzamons avatar
Jag går och funderar på samma sak. Tyvärr bor jag inom vattenskyddsområde, så det gör ju saken än känsligare. Egenligen skulle jag vilja ha en färdig lösning som något företag kom och bara monterade, men då skulle jag väll bli tvungen att jobba övertid varje helg de närmsta tre åren...
Citera
2008-06-12, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Jag går och funderar på samma sak. Tyvärr bor jag inom vattenskyddsområde, så det gör ju saken än känsligare. Egenligen skulle jag vilja ha en färdig lösning som något företag kom och bara monterade, men då skulle jag väll bli tvungen att jobba övertid varje helg de närmsta tre åren...

Det är bara att ringa kommunen och fråga vad som gäller just för din adress!

Miljö och hälsovård är "avdelningen" du ska bli lotsad till (via växeln)...
Citera
2008-06-12, 16:36
Medlem
Satte nyss ner en sån vid ett hus mitt i ingenstans. En såndär stor plastkollon som man gräver ned kostar 15 000, sen ska det grävas också. Ska du ha avlopp ifrån vasken i köket så ska du väll ha någon form av filter och skit (markbädd?).
Citera
2008-06-13, 19:28
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Satte nyss ner en sån vid ett hus mitt i ingenstans. En såndär stor plastkollon som man gräver ned kostar 15 000, sen ska det grävas också. Ska du ha avlopp ifrån vasken i köket så ska du väll ha någon form av filter och skit (markbädd?).
Ok, bra att du kommer med ett konkret exempel eftersom jag ännu är på en mer övergripande nivå. Alltså att jag så att säga är nöjd med att få ungefärliga uppgifter på vad man behöver (=måste) göra och vad det kostar. Senare när jag byggt upp min kunskapsnivå så kanske saken är i ett annat läge.

Frågan är då om dom där 15 000 är ett "normalkostnad" för ett avloppssystem? Vad säger ni andra FB:are? Och det där "filtret och skit (markbädd?)" som du nämner, är det något som ska finnas utöver utöver "plastkollon?

Sedan undrar jag om det inte är toalettavfallet som kräver bättre reningsutrustning jämfört med köksavloppet? För skit och piss är väl bra mycket "farligare" avfall jämfört med det som kommer från köksvasken......?
Citera
2008-06-13, 20:11
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorrMoppen
Ok, bra att du kommer med ett konkret exempel eftersom jag ännu är på en mer övergripande nivå. Alltså att jag så att säga är nöjd med att få ungefärliga uppgifter på vad man behöver (=måste) göra och vad det kostar. Senare när jag byggt upp min kunskapsnivå så kanske saken är i ett annat läge.

Frågan är då om dom där 15 000 är ett "normalkostnad" för ett avloppssystem? Vad säger ni andra FB:are? Och det där "filtret och skit (markbädd?)" som du nämner, är det något som ska finnas utöver utöver "plastkollon?

Sedan undrar jag om det inte är toalettavfallet som kräver bättre reningsutrustning jämfört med köksavloppet? För skit och piss är väl bra mycket "farligare" avfall jämfört med det som kommer från köksvasken......?
Du kan dela upp utsläppen på så vis att du låter tvättvatten gå i ett rör till ett enklare avlopp, och toaletten till ett annat.

15000kr är knappast en normalkostnad för ett godkänt avloppssytem, då får du nog snarare sätta en nolla till bakom. Det är inga billiga grejer tyvärr.

Läs mer på:
www.avloppsguiden.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in