2008-06-13, 15:24
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Skall testas. Var köper man den?

~Paul~

I Stockholm finns den på de flesta asiatiska butiker. Jag brukar köpa på HuaXia på Herkulesgatan eller Hong Kong trading på Olofsgatan
Annars går det säkert bra att ringa distributören för att hitta återförsäljare: http://europe.lkk.com/buy/buy_importer_se.asp
Citera
2008-06-13, 16:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
I Stockholm finns den på de flesta asiatiska butiker. Jag brukar köpa på HuaXia på Herkulesgatan eller Hong Kong trading på Olofsgatan
Annars går det säkert bra att ringa distributören för att hitta återförsäljare: http://europe.lkk.com/buy/buy_importer_se.asp
Har för mig att vi har Hong Kong Trading här i Götet också. Tackar.

~Paul~
Citera
2008-06-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dengue
De smaksättare som ofta används förutom ostronsås kan vara:

Thailändsk, ljus soya. Även mörk förekommer men inte lika ofta.

Fermenterade bönor, en gulbrun sörja med en tjock kille på flaskan.Används i t.ex. kyckling med cashew.
Pressad lime.

Fisksås.

De smaker som är väldigt speciella i thaimat och svåra att efterlikna är också:
Galangal, limeblad, koriander, palmsocker och tamarind i olika varianter.

Var bor du? Det finns en massa butiker där du kan hitta the real thing.

/D
Hej!

Jag har sökt just detta, ett vanligt jättegott recept som nästan alla thairestauranger har ganska lika varandra är just denna rätt med denna underbart goda buljongen. Kyckling+cashew och sedan denna. Har du något recept på denna rätt (har efterlyst denn tidigare) den brukar kallas tuk tuk på vissa ställen
Citera
2008-06-13, 17:34
Medlem
dePauls avatar
Har också letat efter fermenerade gula bönor. Tyvärr utan att lyckas. Det är t o m svårt att hitta dem på nätet, eftersom man då riskerar att erhålla fel sort.

Den jag är ute efter är den som används i t ex Kung Pao.

~Paul~
Citera
2008-06-14, 14:19
Medlem
Mm tipsar också HongKong Trading på Olofsgatan (för stockholmare) - dom har dessutom LeeKumKees Double Deluxe Soy, som är helt överlägsen.

För en fin yta på köttet, marinera dom med lite potatis/majs -mjöl/stärkelse (jag kör oftast soja, sesamolja och majsstärkelse). Blir fin glans på ytan så. Dra in lite bikarbonat eller bakpulver också för extra effekt.

Prova annars att blanda asiatiska smaker med hönsbuljong.. eller fiskbuljong och woka med. Chilisås och lite hönsbuljong t.ex. Tjocka till med mjöl.
Senast redigerad av chubs 2008-06-14 kl. 14:26.
Citera
2008-06-15, 17:16
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Har också letat efter fermenerade gula bönor. Tyvärr utan att lyckas. Det är t o m svårt att hitta dem på nätet, eftersom man då riskerar att erhålla fel sort.

Den jag är ute efter är den som används i t ex Kung Pao.

~Paul~

Jag brukar använda ganska mycket fermenterade bönor - svarta och gula, och i olika konsistenser från hela bönor eller tjock pasta - har provat igenom de flesta som går att få tag på - tycker inte att det finns något direkt "rätt" eller "fel" - utan mer en fråga om persolig smak

Mee Chun har flera bra varianter - prova dig fram
Citera
2008-06-15, 17:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Jag brukar använda ganska mycket fermenterade bönor - svarta och gula, och i olika konsistenser från hela bönor eller tjock pasta - har provat igenom de flesta som går att få tag på - tycker inte att det finns något direkt "rätt" eller "fel" - utan mer en fråga om persolig smak

Mee Chun har flera bra varianter - prova dig fram
OK. Var köper man det märket?

~Paul~
Citera
2008-06-16, 13:37
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
OK. Var köper man det märket?

~Paul~

Finns på de flesta asiatiska butiker - ett av de vanligaste märkena
Citera
2008-06-16, 14:47
Medlem
http://importfood.com/sakh2103.html

Köptes på HongKong Trading, bl.a.. finns också andra varianter som sagt, hela bönor osv.
Citera
2008-06-16, 19:30
Medlem
dePauls avatar
OK, tackar för infot.

~Paul~
Citera
2008-06-17, 21:27
Medlem
Dengues avatar
Lite smakprov ur skåpet hemma

http://i26.tinypic.com/5kkdjm.jpg
Från vänster:
1 och 2. Två sorters soya från "Tjocka pojken"
Den bästa hade jag naturligtvis slut på men den etiketten går i gult och heter "light soy sauce" om jag minns rätt. Thaisen skiljer på ljus och mörk soya och den mörka ska liksom "hänga kvar" på glaset när du vänder flaskan. Då håller den högre kvalitet, har jag fått lära mig.

3. Mitt favoritmärke när det gäller fisksås. Denna har visst nån anknytning till bläckfisk. Fisksåsen har du för att ge sälta.

4. Soy bean paste eller fermenterade bönor. Kanon tillsammans med kyckling och i det klassiska receptet på chicken cashew. Det där receptet du surrar om har jag aldrig sprungit på.

5. Tjocka tantens oystersauce. Bra grejer helt enkelt.
Citera
2008-06-17, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dengue
http://i26.tinypic.com/5kkdjm.jpg
Från vänster:
1 och 2. Två sorters soya från "Tjocka pojken"
Den bästa hade jag naturligtvis slut på men den etiketten går i gult och heter "light soy sauce" om jag minns rätt. Thaisen skiljer på ljus och mörk soya och den mörka ska liksom "hänga kvar" på glaset när du vänder flaskan. Då håller den högre kvalitet, har jag fått lära mig.

3. Mitt favoritmärke när det gäller fisksås. Denna har visst nån anknytning till bläckfisk. Fisksåsen har du för att ge sälta.

4. Soy bean paste eller fermenterade bönor. Kanon tillsammans med kyckling och i det klassiska receptet på chicken cashew. Det där receptet du surrar om har jag aldrig sprungit på.

5. Tjocka tantens oystersauce. Bra grejer helt enkelt.

Har för ett par dar sedan köpt just tjocka pojkens soy bean paste.. ingen höjdare tyckte jag.. men framför allt så är flasken helt oduglig till den såsen - otroligt svårt att få ut innehållet! (eller så är mitt ett måndagsexemplar..).

Detta är självfallet en smaksak men jag föredrar de kinesiska såsvarianterna före de thailändska.. för det mesta. Men flaskan var bedrövlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in