• 1
  • 2
2008-06-12, 00:51
Medlem
Om jag nu inte fattat allt fel så använder sig thailändarna kinserna lr ja ASIATERNA sig av WOKbaser den vanligaste är väl den gjord på oystersås dvs..

ostronsås nån som har några tips på hur man behärskar den jag har svårt att få någon vettig smak på de hela när jag använder den.

Annars brukar jag använda mig av den handikapade svensson varianten färdiga wokbaser som man köper på påse då menar jag inte kryddpåsarna utan dem med någon sörja i finns i de flesta smaker så som sötsur etc etc men sånna borde väl kunna gå att göra själv mkt enkelt eller?
Citera
2008-06-12, 07:48
Medlem
dePauls avatar
Såser som ostron-/hoisinsås brukar adderas i slutet av matlagningen. Man ger dem en snabb uppvärmning ofta tillsammans med vitlök (ibland soja), lägger tillbaka köttet/kycklingen/räkorna/fisken och rör om. På det viset bildas det en vacker ljus hinna på dessa. Detta moment kallas glasering.

Det går förståss att äta dessa såser som en ren bords-smakförhöjare men smaken blir då intensivare och inte lika angenäm.

~Paul~
Citera
2008-06-12, 08:48
Medlem
Dengues avatar
De smaksättare som ofta används förutom ostronsås kan vara:

Thailändsk, ljus soya. Även mörk förekommer men inte lika ofta.

Fermenterade bönor, en gulbrun sörja med en tjock kille på flaskan.Används i t.ex. kyckling med cashew.

Pressad lime.

Fisksås.

De smaker som är väldigt speciella i thaimat och svåra att efterlikna är också:
Galangal, limeblad, koriander, palmsocker och tamarind i olika varianter.

Var bor du? Det finns en massa butiker där du kan hitta the real thing.

/D
Citera
2008-06-12, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dengue
Var bor du? Det finns en massa butiker där du kan hitta the real thing.

/D

Västerås
Citera
2008-06-13, 00:41
Medlem
Dengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virre021
Västerås

Värsterås.....
Ja jag kan ju inte påstå att jag har brottarkoll på den staden.
Men ge mig lite tid så ska jag greja lite bilder på de flaskor du ska leta efter.
Det måste ju finnas en thaibutik även där du bor annars är det ju total kulturskymmning.
Citera
2008-06-13, 00:48
Medlem
TripPels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virre021
ostronsås nån som har några tips på hur man behärskar den jag har svårt att få någon vettig smak på de hela när jag använder den.
Det finns olika sorters ostronsås i butikerna. Vissa smakar ingenting medans andra är gudomliga.
Jag kommer inte ihåg namnet på det gudomliga märket.
Citera
2008-06-13, 08:35
Medlem
Dengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripPel
Det finns olika sorters ostronsås i butikerna. Vissa smakar ingenting medans andra är gudomliga.

Jag kommer inte hellr ihåg vad märket heter men min favorit är det med en ganska rund, asiatisk kvinna på flaskan. Färgerna på pavan går i rött och vitt.

Min grundregel är:
Otsronsås - tjock tant
Soya och fermenterade bönor - tjock pojke
Citera
2008-06-13, 11:34
Medlem
och som vanligt undvik de vanligaste märkena i livsmedelsbutikerna: Mrs. Cheng, Santa Maria och Blue Dragon.

Santa Marias Thailändska Soja smakar bara riktigt riktigt dåligt.
Citera
2008-06-13, 12:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chubs
och som vanligt undvik de vanligaste märkena i livsmedelsbutikerna: Mrs. Cheng, Santa Maria och Blue Dragon.

Santa Marias Thailändska Soja smakar bara riktigt riktigt dåligt.
Det tråkiga är förståss att det är just dessa märken kedjor som ICA, Willys, Hemköp, Coop och Dafgård tar in.

~Paul~
Citera
2008-06-13, 13:32
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripPel

Lee Kum Kee Premium Oyster Flavored Sauce är överlägsen - i alla fall bland de som går lätt att få tag på
Citera
2008-06-13, 15:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Lee Kum Kee Premium Oyster Flavored Sauce är överlägsen - i alla fall bland de som går lätt att få tag på
Skall testas. Var köper man den?

~Paul~
Citera
2008-06-13, 15:20
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dengue
Jag kommer inte hellr ihåg vad märket heter men min favorit är det med en ganska rund, asiatisk kvinna på flaskan. Färgerna på pavan går i rött och vitt.

Min grundregel är:
Otsronsås - tjock tant
Soya och fermenterade bönor - tjock pojke
Ja! Den tjocke pojken gillar jag också! Det finns fan ingen vettig thai-soja i standardbutiker, man MÅSTE köpa på något asienlivs. Det är inte bara godare, det är billigare också!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in