• 1
  • 2
2008-06-11, 21:40
Medlem
Gyro Gearlooses avatar
God Afton!

Har sökt efter liknande frågor men hittar ärligt talat ingenting vettigt.

Så nu till min fråga som lyder: Hur svårt är det egentligen att sätta ihop datorn? när man köper ett paket med lösa delar. Jag har ingen direkt erfarenhet av det heller. Läste någonstans att man ska ha något spec. armband för att inte kortsluta eller bränna kretsar? (nåt i den stilen i alla fall)

Men vågar man köpa en PC i delar för att försöka sätta ihop den själv?

har tänkt köpa denna -> http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351923
(om det är till någon hjälp?)

Tack på förhand
// Gyro
Citera
2008-06-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyro Gearloose
God Afton!

Har sökt efter liknande frågor men hittar ärligt talat ingenting vettigt.

Så nu till min fråga som lyder: Hur svårt är det egentligen att sätta ihop datorn? när man köper ett paket med lösa delar. Jag har ingen direkt erfarenhet av det heller. Läste någonstans att man ska ha något spec. armband för att inte kortsluta eller bränna kretsar? (nåt i den stilen i alla fall)

Men vågar man köpa en PC i delar för att försöka sätta ihop den själv?

har tänkt köpa denna -> http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351923
(om det är till någon hjälp?)

Tack på förhand
// Gyro

Personligen tycker jag det är svårare att skruva ihop en IKEA-garderob än en dator, låt gå för att det är något lite lättare att förstöra delarna i datorn än i garderoben. Det finns många guider på nätet om du är lässugen.
Det folk verkar lyckas med att misslyckas med är oftast att få dit processorkylningen ordentligt, eller att inte ens få dit processorn ordentligt. Inget av momenten är direkt komplicerat, så ta det bara lugnt så ska det nog gå bra. Blir man osäker på nåt delmoment kan det vara klokt att ha en backupdator med internetuppkoppling och en digitalkamera, och slänga in en fråga här eller på nåt liknande ställe.

Man bör ha antistatarmband. Fuskar själv med det, och det är nog dumt. Hittills har jag mig veterligen inte pajjat nåt, men...

/Hast
Citera
2008-06-11, 22:00
Medlem
Gyro Gearlooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Personligen tycker jag det är svårare att skruva ihop en IKEA-garderob än en dator, låt gå för att det är något lite lättare att förstöra delarna i datorn än i garderoben. Det finns många guider på nätet om du är lässugen.
Det folk verkar lyckas med att misslyckas med är oftast att få dit processorkylningen ordentligt, eller att inte ens få dit processorn ordentligt. Inget av momenten är direkt komplicerat, så ta det bara lugnt så ska det nog gå bra. Blir man osäker på nåt delmoment kan det vara klokt att ha en backupdator med internetuppkoppling och en digitalkamera, och slänga in en fråga här eller på nåt liknande ställe.

Man bör ha antistatarmband. Fuskar själv med det, och det är nog dumt. Hittills har jag mig veterligen inte pajjat nåt, men...

/Hast

Tack så mycket för informationen.

Men antistatarmband? varför ska man använda det? Hur kan det hjälpa?
Citera
2008-06-11, 22:04
Medlem
Citat:

din hand är statisk och om du tar i känsliga delar kan du ge dom en stöt så kretsarna går sönder, med armbadet avleder du det statiska så set försviner bort.

Läst att det räckte med att ta på insidan av sido plåten på datorn nån som kan bekräfta?
Citera
2008-06-11, 22:05
Citat:

Antistatarmband eller ESD-armband jordar dig och tar bort alla statisk elektricitet från fingrar/händer/snopp osv.
Citera
2008-06-11, 22:11
Medlem
Citat:

finns på teknikmagasinet för 59kr (sida 101 i högra nedre hörnet i senaste katalogen )
Citera
2008-06-11, 22:14
Medlem
Gyro Gearlooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpan8
finns på teknikmagasinet för 59kr (sida 101 i högra nedre hörnet i senaste katalogen )

Tack så mycket! Låter som en investering jag borde göra.

//Gyro
Citera
2008-06-11, 22:23
Medlem
Kolatonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Antistatarmband eller ESD-armband jordar dig och tar bort alla statisk elektricitet från fingrar/händer/snopp osv.
Man kan även ladda ur sig genom att ta i ett element eller nåt annat som är anslutet till jord.
Citera
2008-06-12, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolatony
Man kan även ladda ur sig genom att ta i ett element eller nåt annat som är anslutet till jord.

Vilket tyvärr inte behöver betyda att man får samma potential som datorn. Som huvudregel när det gäller datorer är det bättre att jorda sig i det man ska jobba med (dvs datorn). Så länge man har samma potential som det man tar i, så kan det aldrig gå några strömmar. Problemet med att ta en gång i chassit och sen pilla vidare är att man kan råka ladda upp sig själv under arbetets gång (man kanske steppar runt i sina kattskinnsandaler på heltäckningsmattan) och så tjongar det till... Antistatarmband konstant kopplat till chassit löser det problemet. Det löser dock inte problemet som uppstår när man glömmer bort att man är kopplat till chassit och promenerar därifrån och river ner hela härligheten i golvet...

/Hast
Citera
2008-06-12, 11:39
Medlem
faggets avatar
Vill börja med att säga att Kompletts erbjudande verkar vara ett mycket prisvärt köp.
Själv köppte jag nya delar i November, jag har inte heller någon erfarenhet av att sätta ihop datorer. Kände att jag inte ville, eller skulle klara att pilla ihop allt själv. Alltid har man nån i bekantskapskretsen som har lite koll, och är villig att hjälpa till att sätta ihop delarna, så var det för mig i alla fall. Försökte vara så delaktig jag kunde och jag tror nog att jag kan kirra att sätta ihop en själv näta gång!
Så mitt tips till dej är att tänka efter om det finns nån i din närhet som kanska kan hjälpa till, då får du ju även själv se hur det går till så att du lär dej!
Citera
2008-06-12, 11:53
Medlem
dude71s avatar
bra paket, kul att dom skickar med antistat armband. Då kan du ju använda det, själv har jag byggt mina och andras datorer sen 90 talet och aldrig använd ett. Men en vacker dag orsakar jag säkert något genom att inte använda antistatarmband.
Citera
2008-06-12, 12:27
Medlem
Dreass avatar
Titta på NHWs datorbyggarskola:

http://www.nordichardware.se/Recensi...&skrivelse=220

Sen så behöver ju datorn inte gå sönder för att du gett den en stöt utan den blir bara segare, har aldrig varit med om det , inte veterligt iaf. Använder inte ESD-band
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in