• 1
  • 2
2008-06-11, 21:13
Medlem
Sitter och funderar över mina val till höstens högskola. Jag har sökt Eknomi & Civ.eknomi. Mina betyg är inte bra och jag kommer därför inte in på de populära skolor.
Har sökt bl.a

Jönköping
Umeå
Kalmar
Halmstad

Funderar väll mest över Jönköping och Umeå. Har hört mycket gott om Jönköping men även att man bör har väldigt goda kunskaper i engelska för att kunna hänga med. Jag är medelmåttig varken mer eller mindre. Någon som läst på IHH i Jkp som kan berätta lite?

Umeå verkar ju också bra med det är en bit över 100mil!

Vanliga eknomiprogram i Örebro, Kalmar & Halmstad ser väll kanske inte lika bra ut på pappret.

Mvh
Citera
2008-06-11, 22:51
Medlem
pilt77s avatar
jag bor i jönköping och här pratas det mest svenska och arabiska
Citera
2008-06-11, 23:57
Medlem
mildredemils avatar
många verkar inte veta om att man kan söka fristående kurser.
varför inte börja med att ta en fristående kurs som t.ex. företagsekonomi eller nationalekonomi?
på detta vis kan du få en kandidat från t.ex. stockholm uni.
börja med nationalekonomi.. jävligt kul kurs plus att du kommer in om du bara uppfyller de krav som ställs
Citera
2008-06-12, 00:42
Medlem
Deannas avatar
Jag lovar, du kommer inte vara ensam om att komma utifrån om du flyttar till Umeå. 100 mil är väl inget?
Citera
2008-06-12, 00:42
Medlem
Gee_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77
jag bor i jönköping och här pratas det mest svenska och arabiska

varför snackar du bs? Det enda stället i Jönköping där det snackas mycket arabiska alt. annat språk är i Råslätt eller i en annan förort. Råslätt är också packat av studenter och dem som bor där har svårt att inte gilla läget. För studenterna är råslätt perfekt. Men nog om det.

Jag pluggar på JTH, grannar men också ärkefiender till IHH. Min stora syster pluggar dock på IHH och visst har hon fått slita hårt med pluggandet men o andra sidan satsar hon på toppbetyg. Vilket har givit resultat i och med att hon fått ngt stipendium.

Men skolan är av hög kvalite och staden i sig är underbar under sommarn!!

Oroa dig inte för att inte klara av Engelskan den förbättras oerhört under din studietid.
Citera
2008-06-12, 13:28
Medlem
ash-mirandas avatar
Tja!
Jag kommer förmodligen hamna där, och samma program blir de också.
Kommer att stanna där ett år och skulle det visa sig att jag inte skulle trivas kommer jag försöka flytta ut mig till Lund efter ett år!
Citera
2008-06-12, 22:12
Medlem
Om jag ex skulle vilja byta efter ett år, måste jag då har bra betyg för att komma ner till ex. Lund? Eller hur funkar det?

Tror ni civ.ek i Jkp är svårare än övriga universitet pga av alla engelska?
Kan ju tillägga att jag samtidigt tycker det verkar väldigt roligt med engelska. Är lite rädd för att det kan bli lite tufft för mig bara, då jag inte är något ess i skolan direkt.

Mvh
Citera
2008-06-12, 23:29
Medlem
Började plugga civ. ek. i Jönköping hösten -06. Min bakgrund var naturvetenskapliga programmet på gymnasiet. Anledningen till att jag sökte just dit var att jag fick för mig att jag var intresserad av att starta eget företag i slutet av gymnasiet, och för övrigt var lite trött på de naturvetenskapliga/tekniska ämnena. Då rekommenderade min studievägledare civ. ek. i Jönköping, eller närmare bestämt en special variant av denna, som innebar, om jag inte minns fel, att man läste en extra 10p kurs (gamla poängen) inom företagande.

Vad tyckte jag då? Överlag var jag besviken, vilket resulterade i att jag bara inte orkade gå dit igen när skolan startade igen hösten -07. Efter ett år beslutade jag alltså att det inte var något för mig. Några av de negativa delarna var t.ex. att lärarnas engelskkunskaper inte var de bästa. Ibland fick lärarna fråga eleverna vad vissa ord hette på engelska, sa vissa ord rakt av på svenska utan att översätta till engelska (vilket gjorde att de stackars utbytesstudenterna inte fattade något), och tydligen ska vissa lärare glömt av sig helt och börjat snacka svenska helt genom halva föreläsningen. Dessutom var många av klasskamraterna otroligt omotiverade, vilket absolut inte gjorde saker och ting bättre. Vidare tyckte jag att tempot var sjukt lågt, och jag lärde mig väldigt lite av värde. Nu kan det ju vara så att tempot inte är högre på Uppsalas, Lunds eller Göteborgs civ. ek. utbildningar, det har jag ingen aning om. Tyckte dessutom att vissa lärare visade ganska litet intresse av sina elever, och inte skötte sitt jobb. Föreläsarna kändes helt enkelt inte vidare kompetenta.

Vad som bör nämnas är att mitt negativa intryck förmodligen till viss del berodde på att jag inte älskade alla ämnen, och att jag kom från en teknisk/naturvetenskaplig bakgrund och därmed var van vid att 1+1=2, E=(mv^2)/2 osv. Gillade nämligen inte att saker och ting var så otroligt mycket upp till personlig tolkning i t.ex. marknadsföring eller entreprenörskap och affärsplanering.

Fanns det då inget positivt? Jo, det gjorde det faktiskt. Vad jag personligen uppskattade mest med utbildningen var den stora andelen internationella studenter, redan från dag ett. Har för mig någon sa att 25% av alla elever var från andra länder än Sverige. Det tyckte jag var mycket trevligt, hade t.ex. en mycket intressant diskussion om anime med ett par trevliga japaner redan under insparken. Under andra terminen var jag fadder för två tjejer från Peru och en kille från Polen. Också ett exempel som verkligen gjorde att utbildningen kändes internationell. Något annat som verkade vara helt ok var kontakten med näringslivet. Skulle kunna dra en vild gissning att kontakten med arbetslivet är relativt god på skolan, om man jämför med andra "B-skolor". Men antagligen har man ändå bättre kontakter om man går civ. ek. på någon av de stora skolorna. Något annat som jag tyckte var bra med vissa av klasskamraterna var att de faktiskt hade lite idéer och tankar kring entreprenörskap och start av eget företag, vilket Jönköpings civ. ek. program trycker ganska mycket på. Några hade riktigt bra idéer och hann under året komma ganska långt i uppstarten av sina företag.

Jag tycker att om du verkligen är seriös, och tänker satsa hårt på din utbildning, kan du lika gärna läsa upp dina betyg på komvux och sedan satsa på civ. ek. på någon av de stora skolorna.

Här kommer en liten sammanfattning av vad jag tycker om utbildningen, efter mitt år där:

Fördelar
  • Stor andel studenter från andra länder än Sverige, från dag ett.
  • Verkar ha relativt bra kontakt med näringslivet, för att vara en mindre skola.
  • Vissa klasskamrater hade tankar kring, och vilja att, starta egna företag.

Nackdelar
  • Många av föreläsarna hade dålig engelska, vilket är ett problem när utbildningen nästan uteslutande är på engelska.
  • Många omotiverade studenter, som presterade dåligt.
  • Lågt tempo.
  • Föreläsarna/lärarna kändes inkompetenta.

Det där blev en ganska lång post! Hoppas den är informativ. Kom ihåg, allt i denna post är mina personliga åsikter! Om någon har frågor eller åsikter så fråga gärna i tråden eller via PM. Kan dock inte lova att jag svarar direkt!
Citera
2008-06-13, 23:15
Medlem
ash-mirandas avatar
Tack för sammanfattningen OtZman!
Några fler som pluggar/pluggat på Jönköping och som kan dela med sig sina erfarenheter?
Citera
2008-06-22, 21:06
Medlem
Stort tack OtZman det där var verkligen till stor hjälp. Hur pass god engelska anser du att man borde ha för att klara sig på JTH?

Stämmer det att Örebro får dela ut Civ.ekonomiexamen?
Kanske vore det något att satsa på?

Mvh
Citera
2008-06-23, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakka
Stort tack OtZman det där var verkligen till stor hjälp. Hur pass god engelska anser du att man borde ha för att klara sig på JTH?
Själv hade jag på gymnasiet läst engelska A och B, båda med betyg MVG. När det gäller engelska tycker jag att jag skriver och läser/lyssnar bättre än jag pratar, då jag inte pratar engelska lika mycket som jag läser, lyssnar och skriver. Tror många andra är i samma situation.

När det gäller läsning är det viktigt, då det mesta av litteraturen är på engelska. Du kan ju alltid kika i böcker på grundläggande universitetsnivå på engelska för att se ungefär vad som kan komma att väntas. Man behöver givetvis inte vara någon engelskaguru, men man måste ändå kunna förstå det mesta man läser. Tror det är speciellt viktigt i t.ex. micro- och makrokurserna där det är lite mer åt matte hållet, då det är flera inte helt självklara detaljer som man bör förstå.

En annan viktig del är givetvis att kunna förstå vad föreläsarna snackar om. Om du kan titta på en genomsnittlig amerikansk/brittisk film eller serie och förstå det mesta av vad som sägs utan text tycker jag du borde klara dig bra. Sedan kan det ju alltid vara lite svårt att urskilja vad som sägs, även om man egentligen förstår det. Det tror jag dock du lär dig ganska snabbt när du lyssnar koncentrerat på engelskt tal.

När det gäller skrift är det inte riktigt lika viktigt som ovanstående två delar. Visst, du kommer att behöva skriva arbeten på engelska, men fick känslan av att det inte var hela världen om man inte skrev sådär jättebra. Vet en del som skrev ganska så ordentligt konstigt, men ändå fick bra kritik. Så bara du kan skriva hyfsat bra så ska det nog lugnt. Tror också förmåga att uttrycka sig kommer allt eftersom man läser lite mer avancerade texter på engelska, vilket man får göra under utbildningen.

Tal, vilket är min svaga sida, skulle jag vilja säga är minst viktigt just för utbildningen. Muntliga presentationer inför grupp förekommer, och betygsätts. Fick känslan att det inte var superviktigt ifall man inte kunde uttrycka sig perfekt. Kan ju dock vara ett ganska stort stressmoment, speciellt för de som ändå har lite svårt att prata inför grupp, att dessutom framföra redovisningen på engelska. Ska man fråga något under föreläsningen så sker det också på engelska. Vissa föreläsare pratar dessutom inte svenska, eller gör det väldigt dåligt, så då går det ju inte heller att smyga fram på rasterna och fråga vad man kanske var för blyg för att fråga under föreläsningens gång. Ibland får man grupparbeta med utbytesstudenter som bara kan säga "hej", "tack" och "öl", och då är ju kommunikation inom gruppen på engelska ett måste. Dessutom är det över lag ganska mycket utbytesstudenter runt omkring på skolan, så det är ju alltid trevligt att kunna prata hyfsat med dem.

Man skulle nog kunna säga att om du kan läsa engelska böcker utan problem, så kommer de andra delarna allt eftersom. Man behöver inte vara jätteduktig på engelska, men får heller inte vara helt lost. Tyckte man att engelskan på gymnasiet var jobbig, svår och/eller tråkig, så kanske man ska fundera lite. Något som kan vara värt att tänka på är att antagligen de allra flesta civ. ek. utbildningar i Sverige använder sig av engelsk litteratur i betydande utsträckning, så just den biten måste man ändå tampas med oavsett var man läser.

Citat:
Ursprungligen postat av wakka
Stämmer det att Örebro får dela ut Civ.ekonomiexamen?
Kanske vore det något att satsa på?

Mvh
Nope, de får inte dela ut den:

Citat:
Ursprungligen postat av http://archive.corren.se/archive/2007/6/26/j9efthxg1xsh2da.xml
Från 1 juli kräver civilekonomexamen fyra års studier i stället för tre. Universiteten i Lund, Göteborg, Stockholm, Linköping, Umeå och Växjö blir de enda som får utfärda denna examen.

Precis spillt God Morgon multivitaminberikad apelsinjuice på mitt tangentbord, så hoppas inte posten blev konstig.
Citera
2008-06-23, 09:54
Medlem
KG_s avatar
Jag har genomfört hela utbildningen på IHH, kandidatprogrammet (BBA, civilekonominriktning). Till viss del håller jag med OtZman i det han säger. Vissa föreläsare talar utmärkt engelska eftersom det är deras modersmål. En del svenska föreläsare (speciellt äldre) har problem, en del rätt stora. Inte så att det är omöjligt att förstå dem men det kan vara rätt komiskt/tragiskt att lyssna på dem.
Att det är så många utbytesstudenter tyckte jag också var ett stort plus. Ännu bättre fann jag möjligheten att studera utomlands. IHH har många partneruniversitet så det finns mycket att välja på.
Tack vare studenterna är Jönköping en rätt ok stad, för liten enligt mig men det är ju så i Sverige. Angående kunskaperna i engelska bör de vara rätt goda för att du inte ska få problem. Jag känner till några som fick slita en del för att klara av läsningen, även om den i omfattning inte är så tung.

Naturligtvis kan man få bättre möjligheter att hitta jobb från ett universitet med bättre renommé. Dock anser jag, som nämnts, att kontakterna med näringslivet är bra och för den som vill finns det nog en god chans att hitta jobb i regionen efter examen. Vill man läsa master utomlands kan man dessutom ta chansen att prova på sitt framtida universitet under sin utbytestid. IHH har till exempel avtal med ett universitet i Milano med god europeisk standard och gott anseende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in