Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-06-29, 12:09
Medlem
mogs avatar
Fick fram via google att en person vid namn Patrik Olsson jobbade åt detta företag vid den tidpunkten, hittade hans CV online på nätet (http://www.webkom.pp.se/cv.html), så ett långskott är att ni tar kontakt med han.

Citera
2008-06-30, 14:14
Medlem
vinnes avatar
Håhå, vilken klassiker. Vad jag vet höll sig spelet kvar i min gamla grundskola ända fram tills för två eller tre år sedan då datorerna uppdaterades.
Citera
2008-07-01, 21:26
Medlem
Fargashs avatar
Sicken flashback jag fick när jag såg trådens namn! Jag har fragmentariska minnen av ett "spel" där man var i en vikingaby. Man kunde klicka på olika saker och fick då utförlig information, både via text och en berättarröst om jag inte minns fel.
Dock minns jag inte att man kunde planera årsförbrukning av mat och så vidare.
Citera
2008-07-04, 07:25
Medlem
J.Perssons avatar
Åååhh nostalgi Tyckte spelet var förbannat roligt kommer jag ihåg. Men man var ju inte så gammal då, så man klarade ju inte av att driva byn nån gång
Citera
2008-07-04, 08:16
Medlem
TheRockerss avatar
Jag har aldrig spelat spelet men jag kom att tänka på det här spelet när jag såg tråden: http://www.travian.se/
Det verkar vara något liknande. Om ni inte hittar "vikingabyn" kanske detta kan vara något
Citera
2008-09-10, 14:33
Medlem
HAHA jag kommer också ihåg vikinga byn måste väl typ spelat det för 11 år sen
Citera
2008-09-10, 18:25
Medlem
lab rats avatar
Även jag minns det spelet! Skitkul! En klasskompis var riktigt haj på det, minns att det fanns en mätare på hur bra byn mådde. När han spelade gick mätaren till slutet av skärmen och började om igen på andra sidan.
Citera
2008-11-11, 22:09
Medlem
Sargans avatar
faaan vilken nice tråd, nu får man feta flashbacks, på flashback

Jag kommer ihåg detta kultspel, det var ju för sjutton 13-14 år sedan eller dylikt.

Jag kommer också ihåg ett spel som hette typ "sågverket" där man skulle bygga ett sågverk i sverige och man fick svara på frågor och så och fick in resurser osv.

Mycket intressant, ska följa denna tråd slaviskt =)
Citera
2008-11-15, 19:46
Medlem
hittade ett annat namn från Gävle DPC, Örjan Broman med E-Post: orjan.broman@telia.com som kanske kan vara insatt i ämnet.
Citera
2008-12-05, 01:08
Medlem
hahaha, fyfan vad sjukt... satt jämt och spelade skiten när man gick individuella-programmet för en femton år sedan..

jag har tänkt mycket på det i efterhand men jag kan fan inte komma på vad det gick ut på och om man kunde klara det..

jag kunde allt sitta vad som skulle motsvara flera år i spelet och driva upp en ganska fin by och ha sjukt med boskap och invånare men det var alltid något som hände så att byborna blev sjuka eller att boskapen dog eller nått.. kändes som att det inte hade ett slut så att säga.
Citera
2009-01-08, 13:27
Medlem
Hakalabakalas avatar
Detta spel va ju sjukt kul!

Minns att jag och ens dåvarande låg/mellanstadieklass va på biblioteket och spelade detta spel på deras datorer. Man kunde välja att plocka bär eller slakta oxar... Tror vår by brann ner i slutet eller nåt.

Vore askul att få ta del av detta spel igen? Ingen som vet var man kan få tag i det?????
Citera
2009-01-14, 10:08
Medlem
Zsaszs avatar
Har ju haft det uppladdat i några dagar nu, dock så kunde jag inte skriva i denna fråden tack vare den där "3-dagars activation" saken... men här är det.

Finns att ladda ner:
http://zgd3.net.tc/

"Men hur får jag det och funka?, det är ju så gammalt", frågar sig kanske några nu, för det har vi en liten snabb guide:

Ladda ner vikingabyn och ladda ner D-fend Reloaded ( http://dfendreloaded.sourceforge.net/ )
Installa D-Fend Reloaded (i "portable mode") och zippa upp vikingabyn
Starta D-Fend och dra in "install" direkt från mappen in i probrammet, det kommer nu upp en promt, välj "Dosbox" och sen nästa, nästa, nästa och ok..
Starta "Install" som nu lagt sig i listan i D-Fend, se till att det står "C:skolvikis" och tryck enter (Det är viktigt att det står "C" då D-Fend har en virtuell HD som inte hittar spelet anners)
Vänta på att installationen/uppackningen blir klar och tryck sedan enter.
Gå nu till mappen du installerade D-Fend i, sen "/VirtualHD/skol/vikis", dra nu filen "vikis" till D-Fend rutan, precis som du gjorde med filen "install" tidigare.
Välj dosbox, tryck nästa, nästa, nästa sen ok..

Nu kan du spela spelet genom att klicka på "Vikis" i listan i D-Fend

Simple as that..

Ha kul,
MVH,
Zsasz (zgd)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in