Flashback bygger pepparkakshus!
2008-06-11, 11:20
Medlem
Omvärldsanalys

Har ett liten uppgift som en kompis behövde hjälp med.
Diskutera gärna frågan och svaren!
Mvh Victor

"Du är ägare av ett företag inom klädbranschen. Ni är relativt stora inom landet men säljer inget på export. Ert företag har idag ca 200 anställda. Av dessa arbetar 160 i produktionen med 40 personer sitter på administrativa tjänster

Landet som du säljer i är ett i-land. De senaste åren har konjunkturen varit mycket stark vilket har lett till att arbetslösheten blivit låg. Detta har pressat upp priset på arbetskraft. För att motverka den växande inflationen har riksbanken tvingats höja räntan allt mer. Landet har rörlig växelkurs.

Du står nu inför några viktiga beslut. Er produktionsanläggning är gammal och större investeringar måste ske snarast. Alternativet till detta är att flytta hela produktionen till ett helt annat land, ett u-land, där arbetskraften är väldigt billig om än outbildad. (och det ryktas lite om att arbetsförhållandena är aningen bristfälliga)

Din uppgift är helt enkelt att försöka motivera ett ställningstagande till om investering ska ske inom landet eller om du ska etablera utomlands. Försök ta fram så många argument som du bara kan för din sak samt försök förklara vad det skulle få för följder för ditt företag.
Citera
2008-06-11, 18:18
Medlem
Orkar inte hjälpa till mer än att produktionen bör flyttas utomlands. Resten borde du komma på själv.
Citera
2008-06-11, 18:29
Medlem
Komparativa fördelar!

Sedan kan du ju skriva att utlandets arbetskraft kommer på sikt få en högre livsstandard då företag väljer att producera där.
Citera
2008-06-12, 06:49
Medlem
Slupens avatar
Ett "patriotiskt" alternativ ar att ha malet att ha kvar produktionen i Sverige genom att fa igenom kollektiva lonesakningar eller frysning av lonen i bolaget mot eftergift att de far behalla jobben.

Du kan darutover lagga till sakrad finansiering med att fa hela bolaget att anvanda samma bank och darmed for fordelaktig ranta.

Allt ovan ar forstas en forhandlingsfraga.

Rent kapitalistiskt ska du emigrera alla arbetsintensiva moment till ett u-land.
Citera
2008-06-12, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slupen
Ett "patriotiskt" alternativ ar att ha malet att ha kvar produktionen i Sverige genom att fa igenom kollektiva lonesakningar eller frysning av lonen i bolaget mot eftergift att de far behalla jobben.
Komiskt argument tror du själv på det när det råder högkonjuktur. Skulle en arbetsgivare frysa min lön med hänvisningen till att jag ska vara glad som får behålla jobbet i en högkonjuktur skulle jag byta jobb direkt.
Citera
2008-06-12, 09:58
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Komiskt argument tror du själv på det när det råder högkonjuktur. Skulle en arbetsgivare frysa min lön med hänvisningen till att jag ska vara glad som får behålla jobbet i en högkonjuktur skulle jag byta jobb direkt.

Citat:

Huruvida det ar hogkonjunktur ar ju debaterat.

Svenskt naringsliv: 2008 ett forlorat ar for Sverige
2008 blir ett förlorat år för Sverige. Orsaken är inte bara den svagare internationella konjunkturen och högre importerad inflation, utan också onödigt höga skatter.

http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_522421.e24

Exemplet ovan kommer faktiskt ifran glesbygden dar ett bolag stod infor ett sadant har stallningstagande. lagg ner hela fabriken eller fixa finansiering formonligt och sankta loner.

Star och faller helt med facket forstas, men det skulle ju stotas o blotas argument for att stanna och flytta och har var nagra.

Bara for att det ar hogkonjunktur behover ett bolag inte ga bra, sedan spelar mycket annat in, geografiskt lage, typ av industri, langsiktig utveckling, konkurrens etc.

Kul att jag kan gladja dig iaf

vad jag sjalv tror pa ar irrelevant da vi inte har tillrackligt med information om bolaget i fraga.
Citera
2008-06-12, 10:54
Medlem
Citat:
Huruvida det ar hogkonjunktur ar ju debaterat.

vad jag sjalv tror pa ar irrelevant da vi inte har tillrackligt med information om bolaget i fraga.
Nej det är inte debaterbart då det står i uppgiften om du läser TS inlägg igen. Gör inte heller felet att förankra uppgiften i dagsläget då det är irrelevant då man får förutsättningarna i uppgiften/caset.

Citat:
De senaste åren har konjunkturen varit mycket stark vilket har lett till att arbetslösheten blivit låg. Detta har pressat upp priset på arbetskraft.

Jag tror inte att en lärare i kursen makro, som jag tror mig kunna säga att det handlar om, skulle köpa ditt resonemang om att frysa löner os i en högkonjuktur.
Citera
2008-06-12, 11:07
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Nej det är inte debaterbart då det står i uppgiften om du läser TS inlägg igen. Gör inte heller felet att förankra uppgiften i dagsläget då det är irrelevant då man får förutsättningarna i uppgiften/caset.

Jag tror inte att en lärare i kursen makro, som jag tror mig kunna säga att det handlar om, skulle köpa ditt resonemang om att frysa löner os i en högkonjuktur.

Ja ser nu att det ar hogkonjunktur i exemplet

Ja, mojligvis i glesbygd att man kan fa igenom detta forslag da, men annars ar det nog ratt som du sager.
Citera
2008-06-12, 13:13
Medlem
Citat:
Ja ser nu att det ar hogkonjunktur i exemplet

Ja, mojligvis i glesbygd att man kan fa igenom detta forslag da, men annars ar det nog ratt som du sager.
Citera
2008-06-12, 20:28
Medlem
Citat:
Rent kapitalistiskt ska du emigrera alla arbetsintensiva moment till ett u-land.

Detta är det enda skälet. Var man än befinner sig i konjunkturcykeln för det är helt ointressant. Kan man producera samma vara till en lägre kostnad i utlandet ska man producera där, annars blir det en effektivitetsförlust för samhället.

Detta förutsätter ju dock att alla agerar rationellt. Vilket ofta inte stämmer överens med verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in