2013-12-07, 12:43
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Var det här ironi, eller gillade du faktiskt det? Kommer ihåg de svampiga, gummiartade, fyrkantiga hönsbitarna, och den fisken är faktiskt nästan den enda fiskrätt jag verkligen ogillat (om det nu är samma?). Annars var det mest potatisen jag hade problem med, från hemma vara jag van vid potatis av god kvalitet, i skolan var den alltid blöt och vattnig samt smakade inte bra.

Sonen har haft blandad erfarenhet av skolmaten, där de haft "riktig" kokerska har nästan alla ungar älskat maten, i högre stadierna har han kommit hem utsvulten nästan jämt. Han åt dock samma maträtter hemma med MYCKET god aptit, så felet är inte maträtterna per se, utan hur de tillagas och råvarorna (och matron).

Men denna hönsgrytan och fisken, näää, fy fan.

Nope, hönsgrytan vart en hit mig mig i mina yngre dagar Inga fyrkantiga gummiga kycklingbitar inte, här var de höna som vart plockat och fint
Citera
2013-12-07, 13:53
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Nope, hönsgrytan vart en hit mig mig i mina yngre dagar Inga fyrkantiga gummiga kycklingbitar inte, här var de höna som vart plockat och fint

Det ska du vara glad för. Alltid roligt när de lyckades med något.
Citera
2013-12-07, 15:20
Bannlyst
Alla soppor med kött och grönsaker i. Smakade rent skit. Och ris med kyckling och currysås eller vad det var..
Citera
2013-12-12, 10:30
Avstängd
The BlaBlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristenKnarkare
I efterhand när man varit och ätit i skolan inser man att
den maten många gånger är bättre än skiten man kallar
dagens-lunch på stan, och serverar för en sextiolapp[/b].

Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Minns den "gröna" potatisen.. Det tog mig flera år innan jag kunde äta potatis

Hönsgrytan med curry tyckte jag faktiskt om
Senast redigerad av The BlaBla 2013-12-12 kl. 11:06.
Citera
2013-12-19, 13:09
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The BlaBla
Hönsgrytan med curry tyckte jag faktiskt om

Många verkar ha ogillat denna, känns dock att med ytterst liten extra ansträngning kunde denna blivit bra mycket godare.
Citera
2013-12-19, 13:53
Medlem
blowns avatar
Samtliga soppor som någonsin serverats mig i en skolbespisning har varit katastrofal, bortsett från ärtsoppan.

Alltid tunna tråkiga eländen till soppa. Tänk om man kunde få en mustig, gräddig sparrissoppa med en scones till eller något istället för den där fasansfulla köttsoppan man fick. Överkokta grönsaker och sönderkokta köttslamsor i ett salt och oljigt spad. Vidrigt.
Citera
2013-12-19, 13:55
Medlem
Snoddlans avatar
Blodpudding, ja, huvva, sen ärtsoppa, potatisen var under all kritik.. det enda som egentligen var okej det var typ lasagne eller pasta med någon skinksås

Edit: Nu har jag läst igenom allt, och jag minns mycket väl att jag vägrade i grundskolan, hur lång tid det än tog, vad de än sa.
Senast redigerad av Snoddlan 2013-12-19 kl. 14:51.
Citera
2013-12-19, 14:32
Medlem
Gridirons avatar
Torsk med tomattäcke slog nog alla rekord, förstörd torsk med hemsk tomatsås. till detta ris. Blev nog mycket kastat den dagen -.-
Citera
2013-12-19, 14:38
Medlem
TorstenFlincks avatar
Falukorv, typ alltid lila/gröna nyanser och ångkokad i ett stort kärl, serverades alltid med segt potatismos. Även varmkorven var ingen höjdare. Alltid spruckna helt och hållet och innanmätet tydligt synligt på varje korv.. Andra som inte var några höjdare var blodpudding och kebabgryta..

Det mesta var rätt äckligt i skolan. Inga eller få minnen av att jag tyckt någonting var speciellt gott. Rätter jag minns som var helt ok, Ugnspannkaka, Raggmunkar, Köttfärssås, och Potatisbullar, det varierade dock. Ibland kunde det vara ätbart men speciellt raggmunkarna samt pannkakan tenderade att bli stenhårda i kanterna och sega och närmast oätbara..
Citera
2013-12-21, 06:46
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorstenFlinck
Falukorv, typ alltid lila/gröna nyanser

Ja hur fasiken fick de till de nyanserna egentligen, helt omöjligt göra hemma. Dåliga råvaror eller upprepat frys/uppvärmt?
Citera
2013-12-21, 07:43
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorstenFlinck
Falukorv, typ alltid lila/gröna nyanser <klipp>

Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Ja hur fasiken fick de till de nyanserna egentligen, helt omöjligt göra hemma. Dåliga råvaror eller upprepat frys/uppvärmt?

Hmm, inspirationen till denna kanske kom därifrån http://www.youtube.com/watch?v=JA_Z7dt8oi8

Kul annars att se skillnaden i höns i curry, vissa verkar gillat den trådiga torra intetsägande köttbiten med ris och andra inte.

Jag antar (även att alla är lite äldre härinne, annars faller det) att köken gjorde sin egen mat på den tiden. Inget centralkök med cook&chill som ska ut till skola, sjukhus osv.

Lite lustigt var det att det man gillade var det begränsningar på (fiskpinnarna tex) men det som var oätligt slevade bamba på (som det upplevdes i alla fall) massor av.

Nu har jag klurat ut varför man fick en ostmacka till minestronesoppan, den skulle inte ens räknas som mat utan den smörgåsen. Tunn och med 3 majskorn och 5 spaghettibitar i som singlade runt. Tillredningen måste liknat att ta en påse varma koppen i 20l vatten och en burk majs samt en näve bruten spaghetti.

Synd att jag fick uppfattningen att den var väldigt mager, för käkar man en riktig minestrone så är det faktiskt mat. Men skolans variant var väldigt vattenstark.

Köttbullarna i gymnasiet var ju ett mysterium, hur man ens kan få till den konsistensen vet jag inte. Gummiaktiga eller vad man nu skall kalla dom, eller att dom höll ihop bra (vilket kan vara en fördel i ett storkök antar jag). Inte ens köpesbullarna från frysen är lika illa, specialleverans till skolan...
Citera
2013-12-21, 09:26
Medlem
Iloveludas avatar
Är det verkligen ingen mer än jag som upplevde kalops som det vidrigaste ni någonsin ätit? Den hemska vattniga vidriga såsen med en massa broskiga fettklumpar i Det hade förmodligen inte fått säljas som djurmat engång är min teori. Jag kan inte äta kalops än idag tack vare den där smörjan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in