Har en gammal proliantserver jag kör som följande på: filserver, dnsserver, printerserver och domänkontroller. Kör win 2000 server på en raid 5. Nu är det så att jaghar tröttnat på allt förbannat krångel med windowsservern. Inloggningsstrul och rättighetskonstigheter. Så jag tänkte jag skulle vända blicken åt Linux. Är ganska så novis på detta men har bra koll på windowsservrar. Har dock inte alltför mycket tid att avsätta för att lära mig linux från grunden. Så vad säger ni linuxgurus? Vilken distrubition kan vara lämplig för mig, både maskinvarumässigt och kunskapsmässigt. Kan tillägga att jag kör schemalagd backup på en bandstation också som jag vill ska kunna fungera och de klientdatorer som ansluter är XP och Vista maskiner.
Hårdvaran i servern är: P3 900 Mhz med 512 Mb ram med en raid 5 på 3st 9 gigs scsidiskar.
Vet inte hur domänkontrollers fungerar i Linux överhuvudtaget, men som server-distribution så rekommenderar jag Debian. Finns bra dokumentation, och de har en underbar pakethanterare som sköter mycket automatiskt, och bara kräver att du gör ett par små ändringar själv.
Om du är helt newbie kan Fedora vara disten för dig. Enkel installation, mycket grafiskt och domänkontrollant är inga problem om man läser den här sidan.
Har satt upp en debian server som DC i ett skolnät för ett par år sedan och det var inte bara klicka och kör kan jag lova... Dock hade servern inget GUI
Men och andra sidan snurar burken felfritt fortfarande.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!