bor två mil från en skogsbrand, de närmasr boede är nu uppmanade att lämna sina hem .nu börjar jag fundera på vad ta med i en sådan situation. vad skulle ni ta om ni skulle vara tvungna att lämna hemmet hastigt och olustigt
Som tidigare nämnts så ska du filma eller fotografera HELA hemmet. Leta även upp alla gamla kvitton du har osv så underlättas kontakten med försäkringsbolaget sen. Därefter är det personliga saker som hemmavideofilmer, fotoalbum osv. Själv hade jag även plockat med alla hårddiskar eftersom jag även där har foton på familj som jag inte hunnit bränna ut än. Utöver det hade jag nog packat som när man ska på campingtur i några dagar så man har lite kläder och en necessär. Kort och gott allt som inte kan ersättas ska med. Allt som kan ersättas ska fotograferas eller filmas.
Ta allt du känner är viktigt... som gamla minnen, kläder etc etc... självklart känns ju allt viktigt när man ska lämna det men försök iaf och tänk dig vad du skulle sakna mest om du är tvungen att välja... Se till att ta med försäkringspapper, din egna uppgifter. leg osv.. ifall du skulle behöva identifiera dig att det var ditt hus..
Datorn, för att där har jag flera års digitalbilder. Kanske några CD-skivor, men det finns ju ingen tid att välja vilka och alla är inte att tänka på i en nödsituation om jag dessutom ska släpa på datorn (inte utan datorn heller).
Annars skulle jag nog låta resten av möget brinna.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!