2008-06-10, 18:07
Medlem
Hej

Ska införskaffa en canon ae-1 och funderar lite kring objektiven till dessa äldre kameror. Är mest intresserad av ett fast 50mm. Har sedan tidigare ett EF 50mm 1.4 till min 400d. Möjligtvis en dum fråga, men kommer mitt 50mm objektiv att passa till canons ae-1, eller är kameran för gammal?

För övrigt så vore jag väldigt tacksom om ni har tips på var jag kan köpa objektiv till dessa äldre canon kameror, om vi utesluter blocket och tradera?

Tack
Citera
2008-06-10, 18:12
Medlem
503s avatar
Foto -> Köpråd
/mod

------------

Ditt EF-objektiv kommer inte passa på en AE-1.
AE-1 har fattningen Canon FD.
Finns massor av begagnade gluggar, så det är bara att kolla i någon mindre fotoaffär eller på nätet.
Citera
2008-06-10, 18:21
Medlem
Tack!

En annan fråga som dök upp nu när jag kollade runt lite. Finns det några andra äldre kameror som liknar ae-1:an?
Citera
2008-06-10, 19:25
Medlem
wades avatar
Canon AE-1 var på sin tid en lite speciell kamera, den har tidsproriterad exponering: man ställer in exponeringstiden och kameran väljer lämplig bländare. Kameran blev när den lanserades, en stor succée. Jag vill minnas att det fanns en hel del piratobjektiv att tillgå om man tyckte att Canons gluggar kostade för mycket. Jag har själv aldrig ägt en Canon, men minns att jag lånade AE-1 av en bekant på den tiden och blev djupt imponerad.

Hittar du en AE-1 skall du satsa på en sådan, kanske har du tur och hittar någon som säljs tillsammans med lite kul objektiv till vrakpris…
Citera
2008-06-10, 19:31
Medlem
Shine_s avatar
Jag har en AE-1a och den är toppen! Fasta 50mm FD objektiv finns svinbilligt och brukar följa med när man köper beggat privat. FD objektiven är riktigt bra och funkar dessutom till en drös äldre Canonmodeller. Kungen är ju F-1an med den är dyr som sjutton, då är FTBn något att hänga i granen, betydligt billigare, men en riktigt helmekanisk trotjänare som pallar allt och funkar utan batteri.
Citera
2008-06-10, 20:10
Medlem
låter bra!

det där med tipsprioritering, det går alltså inte att göra tvärtom, d.v.s. själv välja bländare då kameran väljer slutartid?

shine, du som har kameran, hur är kvalitén på bilderna?

tack för de givande svaren!
Citera
2008-06-10, 23:07
Medlem
wades avatar
Nej det går inte att göra tvärtom, det vanliga på den tiden vara att kamerorna hade bländarprioriterad exponering, AE-1 var alltså väldigt speciell med sin tidsprioriterade exponering. Tidsprioritering kan vara intressant om man plåtar mycket sport- eller andra rörliga motiv där det kan vara intressant att ställa kameran på en slutartid som "garanterat" fryser motivet och där effekten av bländarvärdet kommer i andra hand eller t.o.m. kan vara ointressant.

Det är förresten denna egenskap som gör att man måste använda FD-optik till AE-1, kameran måste ju kunna kommunicera med objektivet för att automatiskt ställa in rätt bländarvärde (bländaren sitter ju i objektivet, och en kameras slutare sitter i kamera huset, Annars var alltså den logiska och enkla lösningen att man själv ställer in bländare på objektivet och låter kameran sköta exponeringstiden).

Vi snackar ju om en analog kamera som håller hög kvalitet, och om riktigt bra (märkes-) optik: ja, bilderna blir mycket bra med en sådan här kamera.
Citera
2008-06-10, 23:19
Medlem
Tackar!

Funderar på det där med bländare. Har provat en gammal Nikon som jag gillade skarpt, skulle tro att den ungefär var lika gammal som AE-1:an. På den ställde man in bländaren genom att vrida på objektivet om jag inte minns fel. Eftersom jag är helt ny inom området analogfoto så vet jag inte alls mycket, och kommer tyvärr inte ihåg namnet på den. Någon som vet vad nikons "motsvarighet" eller liknande kamera heter?
Citera
2008-06-11, 08:47
Medlem
wades avatar
Ja du, det fanns en del att välja på (om vi rör oss in på åttiotalet där det började hända lite grejer som påverkade "hobbyfotografen" också, och inte bara proffsen):

Nikon FM/FM2
helt manuella kameror där man fick ställa in både slutartid och bländare själv. Kamerorna hade inbyggd exponeringsmätare och man kunde avläsa rätt exponering i sökaren som vägledning till korrekt exponering. Nikon FM2 var en riktigt snabb kamera när den kom med sin slutartid på 1/4000 s…

Nikon FE/FE2
FE var Nikons första icke-proffsmodell med exponeringsautomatik (bländarprioritering). FE2 hade TTL-mätning (TTL = Through The Lens) en på den tiden ny blixtautomatik som innebär att blixten mäter genom kamerans lins (får information från kamerans exponeringsautomatik alltså) och således beräknar lämplig effekt direkt på motivet man fotograferar direkt i början av exponeringsförloppet och inte som annars smäller av en blixt efter vad fotografen har ställt in för värden på blixten. Detta var häftigt och jäkligt hi-tech vill jag minnas…

Nikon FA
Hade det nya flerzons-mätar systemet, exponeringsmätningen mättes i fem områden av motivet, om an tänker sig att man med ett kors delar upp sökarbilden i fyra lika stora rutor, och placerar en cirkel i mitten så har man en bild av hur de fem områdena var fördelade. Exponeringsvärden mättes i varje område var för sig, och kamerans elektronik jämförde med flera tusen olika inprogrammerade varianter på olika exponeringssituationer och valde den varianten av tid och bländare som stämde med mätvärdena. Detta funkade oftast bra, och så funkar det, i princip, än idag…

och så fanns ju Nikon FG som hade… alltså, nu fick du igång mig ordentligt!
Här är en sida med en massa information du vill ha när det gäller Nikons och Canons kameror. http://www.mir.com.my/rb/photography/

Glöm för all del inte bort de andra du också kan läsa om på sidan, Contax, Olympus, Minolta och Pentax gjorde också bra grejer. Kolla förresten in Contax RTS med skinnklätt kamerahus, och som om det inte skulle räcka: även motorn (som är monterad under kamerahuset) är klädd i skinn… sånt gör de inte idag: http://www.mir.com.my/rb/photography...ntax/index.htm

Lycka till!
Citera
2008-06-11, 12:50
Medlem
Kanon Wade! Ett stort tack ska du ha

Nu blev jag riktigt intresserad, ska ta och besöka länkarna du postade och läsa på om de olika kamerorna för att se vilken som passar bäst!

Ha en bra dag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in