2008-06-10, 15:44
Medlem
Eobolas avatar
Tja.. Har hört att man kan köra både Vista (alt. Xp) och Linux på samma burk, och att isåfall man väljer vilket Os man ska köra när man bootar.

Någon som gör såhär/ har gjort lr vet något om det?

Jag är för övrigt "nab" på Linux å är ingen hejjare dirr på att programera, är bara sugen på att prova något annat (spänning i vardagen)..

Är det kanske inte bra att "kompromissa" jag har ingen aning, vet ni något så posta !
Citera
2008-06-10, 15:51
Medlem
werss avatar
Det går bra. finns guider för hur du skall göra, googla. det är lite olika installationsprogram med olika verktyg i alla distros. så svårt att berätta exakt hur du gör. kortfattat partitionerar du hårddisken i flera delar och har en bootloader (te.x lilo) som startar i MBR och låter dig välja OS.
Jag kan tipsa om Debian linux som är snabb å smidig att installera och underhålla, eller Ubuntu om du är linux-noob.
Citera
2008-06-10, 16:09
Medlem
EliasAlucards avatar
Det är bara att installera XP eller Vista och sedan efteråt installerar du Linux och så fixas det med bootloader och allt det där. Var dock försiktig med MBR, skriver du över Windows MBR med Linux MBR så kommer du inte kunna starta Windows igen förrens du har reparerat/återställt Windows MBR med en DOS-skiva eller något. Hände mig en gång genom Mandriva Linux (tror jag det var) och jag var fast med Linux under nästan ett helt år, vilket var ett jävla helvete, tills jag fick ut tummen ur röven och fixade MBR:en.
Citera
2008-06-10, 16:12
Medlem
werss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det är bara att installera XP eller Vista och sedan efteråt installerar du Linux och så fixas det med bootloader och allt det där. Var dock försiktig med MBR, skriver du över Windows MBR med Linux MBR så kommer du inte kunna starta Windows igen förrens du har reparerat/återställt Windows MBR med en DOS-skiva eller något. Hände mig en gång genom Mandriva Linux (tror jag det var) och jag var fast med Linux under nästan ett helt år, vilket var ett jävla helvete, tills jag fick ut tummen ur röven och fixade MBR:en.

Fel, Det går utmärkt att installera lilo i MBR efter att du installerat Windows.. se bara till att din /etc/lilo.conf innehåller en pekning mot partitionen där du installerade Windows.
Te.x om du vill Windows skall boota automagiskt om du inte väljer linux inom 5sekuner,.

Citat:
boot = /dev/hda
timeout = 50
prompt

default = win
vga = normal

read-only
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
image = /boot/vmlinuz-2.2.12-20

label = linux
initrd = /boot/initrd-2.2.12-20.img
root = /dev/hda3

other = /dev/hda1
label = win
Citera
2008-06-10, 16:18
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wers
Fel, Det går utmärkt att installera lilo i MBR efter att du installerat Windows.. se bara till att din /etc/lilo.conf innehåller en pekning mot partitionen där du installerade Windows.
Te.x om du vill Windows skall boota automagiskt om du inte väljer linux inom 5sekuner,.
Ja, det går bra att installera lilo i MBR. Jag skrev trots allt att han skulle vara försiktig och inte göra fel.
Citera
2008-06-10, 17:07
Medlem
Eobolas avatar
De låter ez när ni snackar om hur man ska göra, men de kmr bli pannkaka av allt, får la spara alla mina saker på en extern och prova mig fram
Citera
2008-06-10, 17:22
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eobola
De låter ez när ni snackar om hur man ska göra, men de kmr bli pannkaka av allt, får la spara alla mina saker på en extern och prova mig fram
Ja, det är att rekommendera att du gör backup av dina filer på en extern hårddisk ifall något går fel. Linux är väldigt opålitligt (speciellt när man prövar det första gånger och inte är så insatt i Linux). Saker och ting kan lätt gå fel och hela hårddisken raderas.
Senast redigerad av EliasAlucard 2008-06-10 kl. 18:11.
Citera
2008-06-10, 17:58
Medlem
swedish_ducks avatar
Kan tipsa om http://wubi-installer.org/ .
Smidigt sätt för den linux-oerfarne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in