• 1
  • 2
2008-06-10, 12:32
Medlem
Herr_Greens avatar
Som topic lyder, rent generellt hur lång livstid har en hårddisk normalt innan den går sönder?
Citera
2008-06-10, 12:51
Medlem
Jadu, ingen av mina har gått sönder och den äldsta är över 10 år
Citera
2008-06-10, 12:56
Medlem
Emokaninens avatar
Ingen av mina har gått sönder, men en del av dom låtar väldigt mycket, men kan bero på åldern
Citera
2008-06-10, 13:24
Medlem
Cuprinols avatar
Det beror helt och hållet på kylningen samt miljön den står i. Mer damm osv. = lägre livslängd. Svårt att ge någon siffra men jag har en hårddisk som fortfarande rullar sedan -96. Tar man hand om grejerna, håller de längre.
Citera
2008-06-10, 13:52
Medlem
Hejsan1s avatar
Skulle säga att normalt kanske det är 3-5 år vid normal användning.
Tar man väl hand om det och köper ett bra märke så blir det snarare 5-10 år+
Har du otur och får en defekt hårddisk med ett dolt fel så kan det bli 1 månad - 1 år eller så.
Citera
2008-06-10, 14:31
Medlem
livslängden har mycket lite med åldern att göra , det som är viktigt är hur länge hårddisken har varit i drift.
Citera
2008-06-10, 14:40
Medlem
darkdeds avatar
min har kört nästan 24/7 dom senaste 8 åren
Citera
2008-06-10, 15:01
Medlem
DennisOlofs avatar
Precis.

En hårddisk kan man nog med säkerhet räkna med att den håller i 3-6år vid dygnet runt drift (24/7). Oftast blir dom dåliga med tiden och det märker man när det börjar bli många sektorer som packar ihop.

Har man en dator man inte kör 24/7 eller hårddisken och kanske normalt användande, då klarar dom sig säkert 10-15år utan problem, det är snarare moderkortet och andra komponenter som går sönder först.

Kondensatorerna är dom som pajar först gissar jag på. Plus nätagget går sönder. Det är ju lite som en TV (CRT), det är oftast högspänningsdelen som gör sönder först och där bör det vara 5-8år i genomsnitt på en sådan TV innan den är paj.
Citera
2008-06-10, 15:04
Medlem
Min gamla sata disk från 2002 rullar fint ännu fast den hängde i kablarna under 1-2 år inne i lådan. Medans andra diskar som suttit fast och varit vibrations "skyddade" gått sönder mycket tidigare än så..
Känner lite som tur eller otur

På tal om det här faaan vad jag längtar tills de digitala(vad heter de nu igen?) hårddiskarna blir större och faller i pris. Tycker egentligen de här mekaniska grejjerna borde ha försvunnet för länge sedan.
Citera
2008-06-10, 15:14
Medlem
Jag har en disk som gick sönder efter 3år, den gick 24/7. SAMSUNG
Citera
2008-06-10, 15:17
Medlem
hembränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Min gamla sata disk från 2002 rullar fint ännu fast den hängde i kablarna under 1-2 år inne i lådan. Medans andra diskar som suttit fast och varit vibrations "skyddade" gått sönder mycket tidigare än så..
Känner lite som tur eller otur

På tal om det här faaan vad jag längtar tills de digitala(vad heter de nu igen?) hårddiskarna blir större och faller i pris. Tycker egentligen de här mekaniska grejjerna borde ha försvunnet för länge sedan.

Håller med dig, de mekaniska hårddiskarna borde ha utvecklats tidigare. Det är ju en uråldrig teknik om man tänker på hur länge datorer har funnits. Solid State Drive - SSD, det är framtiden det

OnT: Hmm.. Har ingen uppskattning om hur länge mina kommer hålla men jag märker nu, efter ca 4-5års frekvent användade att de börjar slöa ner, även efter formatering. Min gammla raptor börjar dock bli riktigt sliten och ger mycket missljud från sig. Lite synd, för den är annars ganska så snabb.
Citera
2008-06-10, 15:52
Medlem
DennisOlofs avatar
TommyEriksson89, då har man lite otur.

Dom moderna hårddiskarna bör hålla 3-6år förutsatt dom inte legat för varm och andra problem. Det är vid 24/7 drift, sedan bör man byta.

Dom äldre hårddiskarna var av bättre kvalite och höll längre men dom moderna är sämre, mest för man ökat på storleken och andra faktorer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in