Jag tänkte testa lägga upp ett gäng virtuella XP-maskiner på företagets server så att fjärrinloggning ska funka till 'datorer' som jag har full koll på och som jag vet alltid kan vara igång. Licenserna måste självklart vara giltiga, och jag har hittat en drös uppdateringslicenser till XP Pro. Problemet för mig nu är att jag tycker det är lite väl meckigt att först installera w2k, sen uppgradera till XP, därefter hämta en drös service packs och uppdateringar. Den enklaste lösningen för mig vore istället att hämta en färdig version på Pirate Bay, och sen bara använda våra giltiga nycklar istället för att generera något eget. Kruxet är ju bara att det inte är samma version, så därför accepteras inte nycklarna. Finns det något sätt att kringgå det här, eller blir det än en gång som så att det blir sämre och svårare om man strikt ska följa licensavtalen och allt som hänger ihop med den cirkusen? (min tanke är sen att bara skifta nyckel när jag väl fått en fungerande installation, och sen kopiera den virtuella hårddisken och på så sätt snabbt få flera identiska maskiner med olika nycklar)