2008-06-10, 11:33
Bannlyst
Hej, jag undrar hur man enklast väderar företag

Om mitt företag har låt oss säga beg.pris "byggmaterial" för ungefär 13milijoner,

Omsättning 13milijoner

Varav ren vinst 30% ungefär 4milijoner

inga skulder osv
Citera
2008-06-10, 14:22
Medlem
MrLis avatar
Hej.

Det blir svårt att uppskatta utifrån enbart de värden du angett.

Det bästa är ju att kunna göra en utförlig DCF analys.

Då du bara nämner gällande siffror och inga prognoser blir det väldigt svårt att uppskatta värdet.

Googla på DCF analys så finns det mallar du kan fylla i och på så sätt få ett "bra" värderingsunderlag på.
Citera
2008-06-10, 19:17
Medlem
Deannas avatar
Vad är det du menar med "värderar företaget"? Vill du veta vad företaget är värt idag om du skulle sälja det idag? Vill du veta vad tillgångarna är värda?

Det finns många slags modeller där man värderar olika saker så som framtida kassaflöde, framtida utdelning mm.

DFC (dicouted cash flow, diskonterade kassaflöden, eller kassaflödesvärdering) som nämns ovan beräknar framtida kassaflöden (dvs penningsströmmar) till ett nuvärde (du räknar alltså vad framtida värden är värda idag). Och i många andra värderingsmodeller så som residualvinstmodellen och utdelningsmodellen används prognoser. Men det kanske inte är riktigt detta du är ute efter?

Enklast värdering är räntabilietsvärdering, eller i en enklare form räkenskapsanalys. Den använder redovisade fakta som grund och passar de flesta företag.

Det finns mycket skrivet på nätet om företagsvärdering.. Men också många böcker.. Min favorit är "Företagsvärdering med funamental analys" av Teppo Martikainen, Anders Isaksson och Henrik Nilsson. _Finns på biblioteket att låna.
Citera
2008-06-10, 20:05
Medlem
snow_mans avatar
Om du har tänkt att sälja bolaget är det helt klart värt att betala för riktig rådgivning och en indikativ värdering. Du kommer helt klart att få igen den kostnaden i och med att du kan bli sammankopplad med potentiella investerare samt att du får ut det bolaget är värt.
Citera
2008-06-11, 23:40
Medlem
mildredemils avatar
läs igenom bökföringslagen.. där står det vad du får ta upp vad och hur du ska räkna på det. har för mig att det inte är så enkelt att bara skriva anskaffningsvärdet (inte säker dock)
Citera
2008-06-12, 00:49
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mildredemil
läs igenom bökföringslagen.. där står det vad du får ta upp vad och hur du ska räkna på det. har för mig att det inte är så enkelt att bara skriva anskaffningsvärdet (inte säker dock)

Tänker du på substansvärdering? I så fall är det ingen bra värderingsmetod för de flesta företag..
Substansvärdering kräver att det finns en andrahandsmarknad för inventarier i företaget. Det passar bäst för företag som tex rederier och fastighetsbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in