• 1
  • 2
2000-08-12, 16:14
Medlem
Är vanliga efedrintabletter (30-50mg) förbjudna enligt svensk lag? Om ja, vad kan straffet för "innehav" bli? Jag vet att de inte säljer Efedrin här i sverige mer än eventuellt på recept, men då är ju frågan vad som händer när jag inte kan visa upp något recept om jag skulle haffas?
Citera
2000-08-13, 04:49
Medlem
Är efedrin förbjudet?

det är nog olagligt om du skulle ha så mycket att det kan räknas som till eventuell försäljning. det är såvitt jag vet bara olagligt att tillverka och sälja, inte att inneha (läkemedel, inte narkotika) eller att vara påverkad av. Om du gillar efedrin, varför inte ta efedra istället? Går iofs inte att snorta, men det gör ju knappt tabletter heller...
Citera
2000-08-13, 22:43
Medlem
Är efedrin förbjudet?

alltså, saker kan vara läkemedel utan att vara narkotika ju. morfin är narkotika, man kan faktiskt som läkare skriva ut narkotika till folk som behöver.
Ang efedra, well, det innehåller efedrin, och det är lagligt att inneha och vara påverkad av och köpa och sälja och bla bla. Lätt att få tag på också. Att snorta efedrin ÄR INTE nån bra ide iaf, men det kan ge en mer kick-aktig påverkan. Att bomba går nästan lika bra, och är mycket trevligare och mindre farligt.
Ang innehav, om det inte är för försäljning (eller kan antagas vara) så är det lagligt att inneha läkemedel, inte narkotika dock, utan recept vad jag vet. Jag kan ha fel.
Citera
2000-08-14, 23:48
Medlem
Är efedrin förbjudet?

Eftersom efedrin är förbjudet finns det ingen som helst anledning att använda denna värdelösa substans, vars verkan snarare är närmare koffeinet än amfetaminet
Citera
2000-08-15, 15:54
Medlem
Är efedrin förbjudet?

1. Jag antog att eftersom efedrin är förbjudet att inneha och handla med så var straffen för innehav likartade, och därför menade jag att om man nu skall ta risken att gå utanför lagen för att busa lkite med sin hjärna så kan man ju lika gärna köpa någon fungerande drog

2, 3. Ja, det är klart. Alla gör som de vill. Själv tycker jag fortfarande att efedrin inte är något kul.
Citera
2000-08-15, 23:13
Medlem
Är efedrin förbjudet?

Rent efedrin klassas som ett ämne som man kan göra nakotika av, det är inte narkotikaklassat. Straffen för detta orkar jag inte ta reda på. Dessutom så är växtdelar som innehåller efedrin inte olagliga.

Jag tycker att efedrinär som koffein fast för kroppen. Vid höga doser så pirrar det i musklerna och rörelser blir lättare. Fast det är ju inte direkt som amfetamin och sånt.
Citera
2000-08-18, 17:23
Medlem
Är efedrin förbjudet?

Narkotika? läkemedel...
Det finns läkemedel och det finns narkotika klassade läkemedel.
Narkotikaklassade är ofta sömntabletter t.e.x Rohypnol, lugnande medel t.e.x Sobril, Valium samt vissa mycket starka smärtstillande medel och starka hostmediciner som ofta innehåller Morfin.
Det finns säkert annat också.

För att du skall kunna åka fast för narkotikabrott så krävs att medlet är klassat som narkotika och du inte har recept på det.

Inte ens polisen har allt i huvudet,jag har hört på polisradion hur polisen ropar in till station och räknar upp massa olika piller.
En lista på vad som är klassat som narkotika i Sverige borde gå att hitta på nätet.
Citera
2000-08-22, 18:02
Medlem
Är efedrin förbjudet?

DEA:s (Drug Enforcement Administration's) övervakningslista över kemikalier:

http://www.flashback.se/magazine/dea.shtml

Notera att alla kemikalier inte är olagliga utan bara misstänkta om de beställs av privatpersoner, samt i stora och återkommande beställningar.
Listan är också från 1995 och gäller USA så jag misstänker att det tillkommit en hel del...
Citera
2000-09-13, 17:40
Medlem
Är efedrin förbjudet?

Ni som säger att efedrin inte funkar, har tagit för liten dos! Testa 10-20 25mg:s piller så får ni se!
Citera
2000-09-19, 18:56
Medlem
Är efedrin förbjudet?

Vart får man tag på efedrin, inte ephedra, från lokala kranen? tror inte det, inte här iaf.
Citera
2000-09-23, 01:11
äldre konto (old)
Ej medlem
Är efedrin förbjudet?

Efedrin är dopingklassat.
Det används även till astmatiker för att vidga luftvägarna, samt vid operationer för att reglera blodtrycket på patienten.
efedrin frigör/tillför/skapar det kroppsegna ämnet noradrenalin i kroppen,verkningarna liknar dem som adrenalin ger. Detta leder till att ytliga blodkärl dras ihop samt att blodtrycket höjs.

vid intag av tabletter märks effekt efter 45-90 minuter. visst illamående kan uppstå.

Vid små doser skärps sinnesnärvaron, den fysiska prestationsförmågan ökar något. Vissa kan få svårigheter att urinera samt svårigheter att få erektion under ruset.
"ruset"-som kanppt är märkbart sitter i ~3 timmar.

vid medelstora doser "reser sig håret" och det pirrar i armar och ben. psykisk prestationsförmåga (tänkande) försämras något, man blir rastlös och vill röra på sig. fysisk prestationsförmåga ökar, det är svårt att bli trött när man rör sig (eg, dansar, styrketränar, springer osv.) man har väldigt roligt. tendenser till "ticks" uppträder. ( -fix ideer ,typ sitta och trumma med handen på benet, gnissla tänder eller andra monotona rörelser) dessa effekter är ganska stimulerande ,roande t.o.m. Tar man en sån här dos om man ska på krogen har man mycket roligt, men det är ingen ide att försöka dra hem en brud vid kvällens slut. för det är stört omöjligt att få stånd (tro mig, jag vet).
dessvärre får man kliva upp stup i kvarten för att kissa hela natten. visst obehag som inte kan klassas som bakfylla sitter i dagen efter.
stanley vaknar inte förrän efter lunch nångång.
"ruset" sitter i ~4-5 timmar.

stora doser ger samma effekter som vid medelstora doser, fast effekten förtärks ytterligare. I detta läge kan andra runtomkring märka att man är "påverkad", man kan vara väldigt osammanhängande och frågor/ kommentarer/påståenden kan för utomstående tyckas komma ur det blå. jag rekommenderar inte denna dos. framförallt inte därför att stanley inte vaknar förrän tidigast kvällen dan efter, samt att man mår konstigt i flera dagar efteråt.
Citera
2001-07-21, 14:31
Medlem
Är efedrin förbjudet?

Ephedra har ju sitt syfte oxå.
T ex du ska ut i skogen och svampa.
För att bosta svampen röker man ett par feta och där med blir man trött.
Och föredrar nästan att sitta hemma med svampen.
Men då kommer Ephedra in i bilden.
Man slänger i sig 1-2 kabbar blir typ lite piggare och orkar vara ute o härja i skogen med den brass-bosatde svampen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in