Är efedrin förbjudet?
Efedrin är dopingklassat.
Det används även till astmatiker för att vidga luftvägarna, samt vid operationer för att reglera blodtrycket på patienten.
efedrin frigör/tillför/skapar det kroppsegna ämnet noradrenalin i kroppen,verkningarna liknar dem som adrenalin ger. Detta leder till att ytliga blodkärl dras ihop samt att blodtrycket höjs.
vid intag av tabletter märks effekt efter 45-90 minuter. visst illamående kan uppstå.
Vid små doser skärps sinnesnärvaron, den fysiska prestationsförmågan ökar något. Vissa kan få svårigheter att urinera samt svårigheter att få erektion under ruset.
"ruset"-som kanppt är märkbart sitter i ~3 timmar.
vid medelstora doser "reser sig håret" och det pirrar i armar och ben. psykisk prestationsförmåga (tänkande) försämras något, man blir rastlös och vill röra på sig. fysisk prestationsförmåga ökar, det är svårt att bli trött när man rör sig (eg, dansar, styrketränar, springer osv.) man har väldigt roligt. tendenser till "ticks" uppträder. ( -fix ideer ,typ sitta och trumma med handen på benet, gnissla tänder eller andra monotona rörelser) dessa effekter är ganska stimulerande ,roande t.o.m. Tar man en sån här dos om man ska på krogen har man mycket roligt, men det är ingen ide att försöka dra hem en brud vid kvällens slut. för det är stört omöjligt att få stånd (tro mig, jag vet).
dessvärre får man kliva upp stup i kvarten för att kissa hela natten. visst obehag som inte kan klassas som bakfylla sitter i dagen efter.
stanley vaknar inte förrän efter lunch nångång.
"ruset" sitter i ~4-5 timmar.
stora doser ger samma effekter som vid medelstora doser, fast effekten förtärks ytterligare. I detta läge kan andra runtomkring märka att man är "påverkad", man kan vara väldigt osammanhängande och frågor/ kommentarer/påståenden kan för utomstående tyckas komma ur det blå. jag rekommenderar inte denna dos. framförallt inte därför att stanley inte vaknar förrän tidigast kvällen dan efter, samt att man mår konstigt i flera dagar efteråt.