• 1
  • 2
2008-06-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banshee19
Hon kanske vill veta ifall ungen är nazist eller kanske ännu jävligare, miljöpartist! Det är ju inget man erkänner för sin morsa direkt
Usch ja, världen skulle ju gå under om han var miljöpartist.
Citera
2008-06-09, 22:23
Medlem
RollerBoySEs avatar
Inte IT-säkerhet, skickas till Windows.

/Mod
Citera
2008-06-09, 23:02
Medlem
TSs avatar
suck
Citera
2008-06-09, 23:17
Medlem
Vadå suck? Personen ifråga verkar inte vara särskilt intresserad av att berätta hur han gör när han snokar igenom någons dator.
Jag har inte frågat direkt rakt ut, men om han säger "det finns andra sätt att se det" och sen inget "ska jag berätta?" eller så. Om han nu vet att jag vill kolla sonens besökta sidor och säger att han vet hur och sen inte säger något antar jag att han vill ha det som sin bevarade hemlighet.
Men det är klart, jag kanske skulle vara tydligare, lätt att tro ibland att folk förstår i alla fall.
Får väl fråga tydligare någon gång. Nu orkar jag inte.
Citera
2008-06-09, 23:19
Medlem
Daggys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkded
ja men va fan hon vill veta om han är på vissa sidor, blocka dom eller så får hon ju snacka med han, eller hur?

Hon sa att hon inte bryr sig om vad sonen är inne på, vad hon vill är att dölja det hon själv har varit inne på

Läs innan du postar.
Citera
2008-06-09, 23:22
Medlem
Jag bryr mig visst vilka sidor sonen är inne på, det var bara det att jag inte var ute efter att kolla om han porrsurfade.
Mina egna sidor är vem som helst välkommen att titta på, jag har inga hemligheter.
Citera
2008-06-10, 01:26
Bannlyst
Jag är intresserad av ifall nån kan svara på frågeställningen, så sluta gärna tjafsa om trådskaparens bakomliggande intentioner. Kort och gott: om någon rensar bort cookies och liknande - hur kan man då se vilka sidor personen besökt?
Citera
2008-06-10, 09:33
Medlem
SulFatrykarn : word !
Citera
2008-06-10, 12:17
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Det första du ska fundera på är hur pass viktigt det är för dig att kartlägga hans surfvanor. Är du beredd på att sumpa allt förtroende han kan tänkas ha för dig så kan du t ex installera en keylogger som spara ner alla hans knapptryckningar. Vad det gäller surfhistorik så finns det en möjlighet att få fram det om du letar upp en systemåterställningspunkt och där plockar fram historiken i IE. Detta förutsätter att han inte regelbundet tömmer historiken, för i så fall kan du nog glömma att återställa något. De verktyg som finns för hemanvändare vad det gäller att återställa förlorad data funkar oftast rätt okej om man inte använt disken så värst mycket efter man raderat filen. Ju längre tid det gått desto mindre är chanserna att få tillbaks det. Att det går att återskapa data efter x antal överskrivningar är inget som har någon praktisk betydelse eftersom det antingen inte finns någon som faktiskt kan göra det, eller att det helt enkelt är för dyrt. (en vanlig hårddisk som kraschat kostar mellan 10 och 20 000 att rädda data på).
Citera
2008-06-10, 12:51
Medlem
Daggys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Text.

Ojdå, jag hade fel.
Citera
2008-06-11, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det första du ska fundera på är hur pass viktigt det är för dig att kartlägga hans surfvanor. Är du beredd på att sumpa allt förtroende han kan tänkas ha för dig så kan du t ex installera en keylogger som spara ner alla hans knapptryckningar. Vad det gäller surfhistorik så finns det en möjlighet att få fram det om du letar upp en systemåterställningspunkt och där plockar fram historiken i IE. Detta förutsätter att han inte regelbundet tömmer historiken, för i så fall kan du nog glömma att återställa något. De verktyg som finns för hemanvändare vad det gäller att återställa förlorad data funkar oftast rätt okej om man inte använt disken så värst mycket efter man raderat filen. Ju längre tid det gått desto mindre är chanserna att få tillbaks det. Att det går att återskapa data efter x antal överskrivningar är inget som har någon praktisk betydelse eftersom det antingen inte finns någon som faktiskt kan göra det, eller att det helt enkelt är för dyrt. (en vanlig hårddisk som kraschat kostar mellan 10 och 20 000 att rädda data på).

Ursäkta mig, trådskaparen, jag snor tråden lite...

För att vara på den (rätt så) säkra sidan om man inte vill att något man varit inne på ska kunna visas igen med återställning, hur många ggr. bör man skriva över då? Alltså radera besökta sidor hur många ggr. ska man göra?
Citera
2008-06-11, 21:01
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
Ursäkta mig, trådskaparen, jag snor tråden lite...

För att vara på den (rätt så) säkra sidan om man inte vill att något man varit inne på ska kunna visas igen med återställning, hur många ggr. bör man skriva över då? Alltså radera besökta sidor hur många ggr. ska man göra?
På en vanlig dator där du ska vara hemlig för folk i din omgivning: Radera din surfhistorik på vanligt sätt. Inaktivera systemåterställning så inget råkar finnas kvar där. Surfa på som vanligt och rensa historiken varje kväll. Klart. För att någon ska ens överväga att använda de där teoretiska varianterna där man återskapar något som skrivits över 5-6 gånger så måste innehållet på din disk MINST leda till Bin Laden. Alla andra som skriver över disken med en massa olika mönster överskattar helt enkelt sin betydelse här i världen. De allra flesta skiter stort i vad de tittat på och skulle inte lägga många minuter på att försöka luska ut det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in