2008-06-09, 14:20
Medlem
Hej! Jag är en kille som föröskt byta från Windows till Ubuntu. Jag har försökt med xubuntu och ubuntu ultimate, men jag får i båda fallen samma fel. När installationen är klar och själva OS:et startar blir skärmen svart, förutom ett meddelande "Cannot support video mode". Jag har ett nVidia 6800 och en 17'' skärm med högst ett par år på nacken. De klarar av Windows XP och Vista med grafik med hög prestanda. Enda porblemet är att de bara klarar av att visa 1024 * 768 och 800 * 600.
Är detta problemet? Vad kan annars vara problemet?
Citera
2008-06-09, 20:28
Medlem
Nyxs avatar
Precis som du skriver försöker Ubuntu (Ultimate? Vad är det?) visa en högre upplösning än vad din skärm klarar av. Den skall i och för sig läsa av vad skärmen klarar av, men skärmen kanske säger fel.
Citera
2008-06-09, 23:37
Medlem
X_surfers avatar
vet inte vilken version av Xubuntu du har provat men testa Ubuntu 8.04 har själv en burk med ett 6800 LE och det funkade kanon i Ubuntu 8.04
Citera
2008-06-10, 14:48
Medlem
Ge fan i att använda de ihophackade super-versionerna av legitima linux-distar där de har tryckt in precis varenda jävla program som finns, sådant ska fan inte uppmuntras.

Installera the real deal istället.
Citera
2008-06-10, 16:24
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyx
(Ultimate? Vad är det?)

Ubuntu med extra bloatware, ser det ut som:

http://www.google.se/search?q=ubuntu+ultimate
Citera
2008-06-10, 16:26
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Ubuntu med extra bloatware, ser det ut som:

http://www.google.se/search?q=ubuntu+ultimate
http://ultimateedition.info/ vilken hemsida hahaha, redan där bör man känna att det hela kommer gå dåligt
Citera
2008-06-10, 20:53
Medlem
hetzzs avatar
Som tidigare personer rekommenderat så tycker jag du ska testa någon av de rena distarna och se ifall det funkar. Om du stöter på problem skulle jag tipsa om att vända dig till ubuntus egna forum, där finns väldigt många kompetenta personer som har stor erfarenhet.
Citera
2008-11-24, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
vet inte vilken version av Xubuntu du har provat men testa Ubuntu 8.04 har själv en burk med ett 6800 LE och det funkade kanon i Ubuntu 8.04

Det jag gjorde var att jag laddade ner den senaste på xubuntus hemsida. Borde funka? :S

Ge fan i att använda de ihophackade super-versionerna av legitima linux-distar där de har tryckt in precis varenda jävla program som finns, sådant ska fan inte uppmuntras.

Citat:
Ursprungligen postat av cupe

Räknar du kubuntu och xubuntu till dessa? Har provat båda och är nöjd med dem.

Citat:
Ursprungligen postat av nyx
Precis som du skriver försöker Ubuntu (Ultimate? Vad är det?) visa en högre upplösning än vad din skärm klarar av. Den skall i och för sig läsa av vad skärmen klarar av, men skärmen kanske säger fel.

Men min skärm klarar ändå 1024 * 768 och diverse lägre. Borde inte det räcka för xubuntu?
Citera
2008-11-24, 20:23
Medlem
orkarNs avatar
H*n borde väl kunna trycka alt+f2, logga in och sen

Citat:
nano /etc/X11/xorg.conf

och ta bort alla video-modes förutom det som funkar?
Citera
2008-11-25, 16:55
Medlem
Starta i failsafe-mode och ladda ner drivrutiner till ditt grafikkort. (System - Administration - Hardware drivers, låt den söka efter en driver som passar ditt kort och installera/aktivera).

Starta om datorn och starta i normal-mode.

Tror det kan lösa problemet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in