2013-10-05, 15:56
Medlem
Snart ,ungjävlar, så är det rast.
Då ska jag nog säga upp mej
Mitt beslut står omutligt (?) fast

Lite gråt,skrik och böner:
Snälla majjen ändra *dej*!
Kan möjligen påverka mej

Medan världen som vanligt smiter förbi
har ni er uppgift att ta tag i:
Vi tänker vår tanke ...eller gör vi?

Ni som fått för er att ni tänker sjalva
kan gå ut och sparka fotboll
Vi andra öppnar en flaska Whisky
och begrundar enfalden;

Så här får man inte göra.
Och det här kan man ej förstå!
Låna mig ditt öra...
Ja helst båda två.
Senast redigerad av sigurdV 2013-10-05 kl. 16:09.
Citera
2013-11-10, 15:42
Medlem
Djamillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
Trams som aldrig innan skådats

SigurdV har bevisat en yttre världs existens genom sina inlägg, ty något sådant kan inte mitt medvetande skapa
Citera
2014-01-14, 20:14
Medlem
rootswallers avatar
Skepticismens största invändning mot den externa världen torde snarare vara dess utformning, än dess existens. Således är skepticismen byggd kring någon form av realism. Essentiellt torde därför anti-realism eller dylikt kunna ge det mest fruktbara motargumentet till skepticismen. Alltså att problemet med våra sinnens möjliga fel- eller icke-visning av den externa världen presumerar ställningstagandet att den externa världen nödvändigtvis måste existera objektivt, om den ens finns. Om man därför hävdar att den externa världen är relativ, exempelvis att den utformas när vi kommer i kontakt med den genom våra sinnen, skulle man kunna hävda att skepticismens invändning mot våra sinnen är irrationell. Således beror det delvis på vilka epistemologiska ställningstaganden man väljer att göra, men också hur man ser på koncepten relativ/objektiv i förhållande till den eventuellt externa världen.
Kom i kontakt med dessa tankar i en bok om metafysik för ett tag sedan, där författarna bl.a. hänvisade till George Berkeley.
Men slutligen, vilket redan sagts i tråden, torde vi verka inom ett axiom vi inte kan kringgå. Och därför bör det vara omöjligt att fullt ut bevisa den externa världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in