2013-10-05, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ontic
Jag tycker att du har helt rätt i att akademiska filosofer ej bör kalla varandra sådana saker. Därför anser jag att vi allihop kan ta tillfället i akt och utse dig till en fitta, då du inte är en akademisk filosof.

I övrigt har du inte någonstans i tråden ens framfört ett sammanhängande argument för varför det skulle finnas någon yttre värld. Inget av det du sagt utesluter en absolut solipsism där allt som existerar bara är ditt medvetande.
(1) Och varför menar du att jag inte är en akademisk filosof?
(2) Är kravet på att man ska få posta här att man är akademisk filosof?
(3) Jag ger dig en "fittvarning" nu: SKÄRP DIG!
(4) Har jag påstått att det finns en YTTRE VÄRLD? Fram med citatet och definitionen!
(5) Tänk om jag är GUD då? Då finns väl allt i mitt medvetande? Och varför skulle jag i så fall vilja utesluta absolut solipsism i just mitt fall?
Med bristande högaktning... /sigurdV
Senast redigerad av sigurdV 2013-10-05 kl. 03:30.
Citera
2013-10-05, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
(2) Hävdar du fortfarande att namm inte kan benämna beskrivningar och omvänt?

(1) Du svarar alltså ja.
Utan att vadå?
(2) Upperbarligen KAN man ersätta namnet med beskrivningen...Det förutsätter vi båda...
Jag har ingen anledning att betvivla den saken.
(Och skulle jag råka ha det så erkänner jag det inte utan övertalning, mutor med mera.)
Låt satsen "Oskar är namnet på personen som står utanför dörren." vara sann:
Då är "oskar" ett namn på oskar och "personen som står utanför dörren" är en beskrivning av oskar?
Alltså: "oskar" = "personen som står utanför dörren".
Jag kan inte se att substitution är skadligt! Det finns två resultanser.
("oskar" = "oskar") samt
("personen som står utanför dörren" = "personen som står utanför dörren")
Båda är tautologier ...Vad är ditt problem?

(3) Jag tycker mig kunna bekräfta att Kripke framfört nåt liknande... men jag har en del jag underkänner här ovan. Om det kommer från Wikipedia förstår jag kanske orsaken : dom låter ju mig skriva lite vad som helst där.

(1) Du begriper alltså inte ens att det blir fel om man säger att "(...) namn benämner beskrivningar" Som jag sade handlar det hela om att man har något som man antingen namnger eller ger en beskrivning av. Problematiken handlar alltså inte om namn som betecknar beskrivningar eller dylikt. Att du inte ens har en tydlig förståelse av detta gör faktumet att du alls uttalar dig i frågan fullständigt ofattbar.

(2) Problemet handlar inte om huruvida det är praktiskt möjligt att göra detta, utan om det är ett legitimt steg att ta i ett argument. Kripkes argument visar att så inte är fallet, varpå alla dina teorier som antar detta faller samman. Hur kan det vara så ändlöst svårt att förstå?

(3) Argumentet är detsamma i Naming and Necessity och är faktiskt mycket enkelt att förstå. Förklaringen jag givit illustrerar tydligt vad problemet är och du kommer inte runt det genom att hänvisa till att jag av praktiska skäl använt mig av Wikipedia som (korrekt) demonstrerar argumentet. Problematiken som uppstår är densamma oavsett var argumentet skrivits ned någonstans. Det är i övrigt föga förvånande att du på ditt sedvanliga patetiska vis hävdar att det jag sagt är fel utan att alls gå in på vad jag sagt som är fel. Du är en fulländad charlatan.
Senast redigerad av Ontic 2013-10-05 kl. 03:37.
Citera
2013-10-05, 03:31
Medlem
Citat:
(1) Och varför menar du arr jag inte är en akademisk filosof?
(2) Är kravet på att man ska få posta här att man är akademisk filosof?
(3)
EDIT

Du är ingen akademisk filosof av det enkla skälet att du inte är en akademiker som livnär sig på att utöva filosofi -- detta är något som med säkerhet kan fastställas i egenskap av din brist på logisk rigorositet och allmän bildning inom ämnet.
Citera
2013-10-05, 03:55
Medlem
Citat:
(1) Du begriper alltså inte ens att det blir fel om man säger att "(...) namn benämner beskrivningar" Som jag sade handlar det hela om att man har något som man antingen namnger eller ger en beskrivning av. Problematiken handlar alltså inte om namn som betecknar beskrivningar eller dylikt. Att du inte ens har en tydlig förståelse av detta gör faktumet att du alls uttalar dig i frågan fullständigt ofattbar.
Du har påstått att du inte är sofist trots att du knappast kan skriva ett enda inlägg fritt från sofismer. Ser du inte sofismerna ovan? De är usla och du upprepar dem; du skulle bli underkänd vid antagninsprovet till sofist-lekskolan!

Citat:
(3) Argumentet är detsamma i Naming and Necessity och är faktiskt mycket enkelt att förstå. Förklaringen jag givit illustrerar tydligt vad problemet är och du kommer inte runt det genom att hänvisa till att jag av praktiska skäl använt mig av Wikipedia ]som (korrekt) demonstrerar argumentet. Problematiken som uppstår är densamma oavsett var argumentet skrivits ned någonstans. Det är i övrigt föga förvånande att du på ditt sedvanliga patetiska vis hävdar att det jag sagt är fel utan att alls gå in på vad jag sagt som är fel. Du är en fulländad charlatan.

TRAMS! Jah tror INTE att wiikipedia påstår att namn eller beskrivningar har SANNINGSVÄRDEN ...
Du kallar det "truth values" ...som ENDAST tillkommer fullständiga satser!

Du begriper alltså inte ens att det blir fel om man säger att namn har sanningsvärde!
Att du inte ens har en tydlig förståelse av detta gör faktumet att du alls uttalar dig i frågan fullständigt ofattbar.

Du begriper inte Kripke och jag tror tammefan att du inte begriper Hegel heller!
Senast redigerad av sigurdV 2013-10-05 kl. 03:58.
Citera
2013-10-05, 04:09
Medlem
Citat:
(1) Du har påstått att du inte är sofist trots att du knappast kan skriva ett enda inlägg fritt från sofismer. Ser du inte sofismerna ovan? De är usla och du upprepar dem; du skulle bli underkänd vid antagninsprovet till sofist-lekskolan!

(2) TRAMS! Jah tror INTE att wiikipedia påstår att namn eller beskrivningar har SANNINGSVÄRDEN ...
Du kallar det "truth values" ...som ENDAST tillkommer fullständiga satser!

Du begriper alltså inte ens att det blir fel om man säger att namn har sanningsvärde!
Att du inte ens har en tydlig förståelse av detta gör faktumet att du alls uttalar dig i frågan fullständigt ofattbar.

Du begriper inte Kripke och jag tror tammefan att du inte begriper Hegel heller!

(1) Det må vara otrevligt att höra, men det är inte sofism -- det är sant.

(2) Nu är du ute och cyklar igen. Vad som har ett 'sanningsvärde' är deras respektive förhållande till ett objekt (dvs. det kan antingen vara sant eller falskt att ett namn eller beskrivning betecknar ett objekt) vilket jag tydligt redogjort för ovan. Det som är anmärkningsvärt med namn, som Kripke visar, är just det att namn på objekt är 'rigid' och därmed alltid (korrekt) anger det objekt som det är ämnat att beteckna. En beskrivning som anger ett objekt är ibland falskt för det objektet, varpå den inte är 'rigid' på det sätt som namn är. De skiljer sig alltså i sina sätt att vara sanna och falska i förhållande till objekt. De har därför olika förhållande till sanning och har därför olika 'sanningsvärden'. Sluta skäm ut dig själv.
Senast redigerad av Ontic 2013-10-05 kl. 04:11.
Citera
2013-10-05, 10:53
Medlem
Citat:
Vad får dej att ens tänka tanken att det skulle kunna finnas något annat än du?
För att jag kan se massa saker som inte är jag.
Citera
2013-10-05, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
För att jag kan se massa saker som inte är jag.
Bevisa det om du kan!
Jepp, jag skojar lite grann.

Det ÄR ju massor av saker som inte är du.
Men hur får du dem att medge att det är så?

Jag kan tänka mig att intyga att jag INTE är du .
I alla fall såvitt JAG vet!

Och jag tror nog du stöder min uppfattning hät
Du FÖRNEKAR att jag är du. Men hur får vi en tredje person:
Som till exempel Ontic, att frivilligt erkänna att vi har rätt här?

Vad gör vi OM han påstår att vi faktiskt ÄR varandra,
men att vi är för oinsatta i filosofi för att förstå det?

Eller om han skulle driva saken till sin spets:
OCH PÅSTÅ ATT VI ÄR HAN?

Är det då vi som behöver bevisa nånting?
Måste vi bevisa att han finns i en annan värld än vi?

Kan vi rentav hävda att han är ett bevis för yttervärldens existens?

Det första vi förstår är att vi finns (Descartes)
Därnäst förstår vi varandra (Martin Buber)

Fast det gäller nog inte Ontic! (sigurdV)
Senast redigerad av sigurdV 2013-10-05 kl. 14:00.
Citera
2013-10-05, 14:02
Medlem
Citat:
Bevisa det om du kan!
Om alla skulle vara jag så skulle alla hålla med mig, så det skulle inte finnas någon diskussion om vem som har rätt.
Citera
2013-10-05, 14:19
Medlem
Citat:
Om det finns något utanför medvetandet så kommer vi aldrig någonsin kunna bevisa det, eftersom vi kan inte gå 'utanför' vårt medvetande, och medvetandet är det enda sättet att få information/upplevelse om något. Allt vi upplever är upplevelser i medvetandet.
Hej igen?
Påatår du att det finns massor av saker som inte är du,
men att dessa saker inte finns utanför ditt medvetande?

Jag har ju förstått att du finns "utanför" mitt medvetande,
Du medger att det är så, men hävdar att jag inte kan bevisa det?

Jag frågar inte för att bevisa att du är dum eller så,
att du glömt att läsa någon läxa eller två,
jag tycker jag kan fråga ändå.
Citera
2013-10-05, 14:41
Medlem
Jag hade en mardröm i natt.
Gorgias sökte upp mig
Och antydde att jag inte dög
Som föreståndare för lekskolan:

Du... är en skamfläck på min ära!
bla bla strunt strunt, förbannade snopp!
Nu låter du Ontic gå i lära...
Eller söker ett annat jopp!

Hippias fann mig snyftande vid skrivbordet
Tänk vad skit man samlar underlivet ...öh?
Det där var nog ett minne från Tinmans sämsta

Hej lille sigurdV!
Visste du att Gorgias pippar ...ähum...
En viss oduglings morsa?

Prassel ...blädder...slick på tummen:
Platsannonserna brukar finnas
längst bak i tidningen!

He he, har du sett seriesidan Hippie?

Kamrater Akademiker!
Det går rykten att sigurdV
(Vår enda petalande elev)
Funderar på att pyta cellskap!
Låtom oss bedjom!
Senast redigerad av sigurdV 2013-10-05 kl. 15:20.
Citera
2013-10-05, 14:56
Medlem
Överflödig kommentar att tas bort vid behov
Senast redigerad av sigurdV 2013-10-05 kl. 15:12.
Citera
2013-10-05, 15:16
Medlem
Citat:
Om alla skulle vara jag så skulle alla hålla med mig, så det skulle inte finnas någon diskussion om vem som har rätt.
Mycket talangfullt!
*klapp* *klapp* *stjärna i klassboken*
Men det visar väl bara hur schizofrena vi människor är?
Vi håller inte ens med oss själva!
På så vis upprätthålles mångfalden
i stället för enfalden.
Senast redigerad av sigurdV 2013-10-05 kl. 15:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in