2008-06-09, 12:25
Medlem
Paid in Fulls avatar
Hej!

Har många gamla bilder jag tänkt scanna in, men många har dålig kvalle. Vad kan man göra åt sånna här bilder för att göra de bättre och förhoppningsvis tona ner den röda färgen?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/--...---------1.jpg
Citera
2008-06-09, 12:54
Medlem
Det går att ändra lite med färginställningarna i t.ex photoshop. Kanske inga mirakel, men det skulle gå att göra något lite bättre åt den röda färgen..
Senast redigerad av Jäsan 2008-06-09 kl. 13:15.
Citera
2008-06-09, 13:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäsan
Det går att ändra lite med färginställningarna i t.ex photoshop. Kanske inga mirakel, men det skulle gå att göra något lite bättre åt det röda färgen..
Det går att göra det mesta i Photoshop, till och med mirakel. Enda problemet med att ändra färginställningarna så mycket så att mirakel uppstår är att man kan göra fel, och åstadkomma nåt som ser trovärdigt ut, fast med helt andra färger än dem som det en gång var. Man bör helst ha något föremål eller klädesplagg som man vet hur det verkligen ska se ut för att vara säker på att man har fixat rätt mirakel.

Åsså tar det en inte obetydlig tid per bild...
Citera
2008-06-09, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det går att göra det mesta i Photoshop, till och med mirakel. Enda problemet med att ändra färginställningarna så mycket så att mirakel uppstår är att man kan göra fel, och åstadkomma nåt som ser trovärdigt ut, fast med helt andra färger än dem som det en gång var. Man bör helst ha något föremål eller klädesplagg som man vet hur det verkligen ska se ut för att vara säker på att man har fixat rätt mirakel.

Åsså tar det en inte obetydlig tid per bild...

Jodå, jag vet att det går att göra mirakel i Photoshop. Är dock tveksam till att TS kan rädda dessa bilder till en mirakelnivå, då jag antar att han inte är en fullfjädrad bildredigerare, och kanske inte kan ge sig på det mest avancerade photoshoppandet ännu. Att dra lite på färgjusteringarna/tonerna kan vem som helst göra, och säkerligen få dessa bilder att se lite bättre ut (Tänker mest på den röda färgen)

Jag tror inte att det gör något om färgerna inte är exakt som de var i verkligheten. Det är ju t.ex lite lättare mot ögonen om det ligger en lätt blå nyans över det hela, istället för den skrikiga, röda färgen, men ja, jag fattar vad du menar
Senast redigerad av Jäsan 2008-06-09 kl. 13:20.
Citera
2008-06-09, 20:37
Medlem
Paid in Fulls avatar
I aperture har jag några sliders där jag kan ändra exposure och annat gott, hur får jag fram dessa sliders i photoshop 7.0?
Citera
2008-06-09, 21:17
Medlem
Farbror Sallads avatar
Tråden passar nog bättre i efterbehandlingsdelen.

Foto -> Digital efterbehandling /Mod
Citera
2008-06-10, 23:14
Medlem
Om du går på

Image > Adjustments

så kan du ändra en hel del smått och gott.
Citera
2008-06-10, 23:14
Medlem
Gerras avatar
Scannade in en artikel från Kamera & Bild som behandlar ämnet. Jag är ett rövhål på PDF, men vi får hoppas att det fungerar här

http://www.snapdrive.net/qs/6239ba8689ae

EDIT: Förhoppningsvis bättre host: http://www.mediafire.com/?4y9deipaun1
Senast redigerad av Gerra 2008-06-11 kl. 00:09.
Citera
2008-07-16, 13:39
Medlem
IIanas avatar
Har du kvar negativen så skulle det ju vara guld. Då är det ju bara att scanna in dem.
Har du inte det får du väl försöka vitbalansera efter nått i bilden.. labba lite hitan och ditan.
Citera
2008-07-16, 18:37
Medlem
Just för sådana här saker är Photoretouch Pro jävligt bra.
http://www.studio-ca.se/misc/quant.png

Det där tog 0.5 sekunder med deras Quantifier filter, lätt att jobba vidare från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in