2008-06-08, 20:50
Bannlyst
Varför skämtas det friskt om läkare, jurister och ekonomer, men inte om statsvetare, sociologer eller ingenjörer?

Har det med yrkena/utbildningarna själva att göra och deras självuppfattning. Eller är det viktigaste samhällets syn på dem?
Vad tror ni?

Hur många ekonomskämt har ni inte hört i förhållande till hur många statsvetarskämt ni hört?

Jag är själv statsvetare och kan endast ett statsvetarskämt. Det är så jävla dåligt så jag kan faktist inte ens berätta det här.
Citera
2008-06-08, 20:58
Medlem
ojns avatar
Kanske just det som är problemet, att det råder brist på bra sådana skämt? Läkar- och ekonomskämt finns det ju gott om, men jag kan inte minnas när någon senast drog ett skämt om statsvetare. Varför det är så har jag ingen aning om, det har väl bara "blivit så".
Citera
2008-06-08, 21:20
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Tror att det är så att yrket statsvetare är så brett att ingen riktigt vet vad dom sysslar med. Därför blir det svårt att dra något skämt om det också.
Citera
2008-06-08, 21:21
Medlem
haywards avatar
Spontant tror jag att det kan vara så enkelt att allmänheten rent generellt har mer kontakt med läkare, jurister och ekonomer än med statsvetare, sociologer eller ingenjörer, vilkt ju är en förutsättning för att alls kunna bilda sig en uppfattning om dem.

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Kanske just det som är problemet, att det råder brist på bra sådana skämt? Läkar- och ekonomskämt finns det ju gott om, men jag kan inte minnas när någon senast drog ett skämt om statsvetare. Varför det är så har jag ingen aning om, det har väl bara "blivit så".
Det visar ju bara på verkan, inte orsaken därtill.
Citera
2008-06-08, 21:32
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayward
Det visar ju bara på verkan, inte orsaken därtill.
Bra poäng. Det kanske är så att folk inte orkar uppfinna skämt till en helt ny genre utan i stället satsar på att komma på bättre till befintliga. Sedan ligger det nog mycket i det du säger, att folk har mer kontakt med t.ex. läkare. Det är ofta lättare att skämta om saker som är en mer naturlig del av ens vardag.
Citera
2008-06-09, 13:59
Medlem
West-ens avatar
Det finns väl många engelska ingengör-skämt åtminstone?
Jag tror väl helt enkelt det är svårare att skämta om dessa yrken.
Citera
2008-06-09, 18:09
Medlem
Morgan le Fays avatar
Socilologyrket i sig självt är väl ett skämt till att börja med...
Citera
2008-06-09, 18:11
Medlem
Torins_sons avatar
Ingenjör rimmar inte, det har jag lärt mig iallafall.
Citera
2008-06-09, 18:57
Medlem
Giorgis avatar
Ganska självklart tycker jag, vad är roligast?

En ingenjör som designar motorer

eller

En präst som sätter på småpojkar

?
Citera
2008-06-09, 23:38
Medlem
phunques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Ganska självklart tycker jag, vad är roligast?

En ingenjör som designar motorer

eller

En präst som sätter på småpojkar

?
Dött lopp. Kan ett matematikerskämt som faktiskt är väldigt roligt;

Q: what does a drowning, analythical number theorist say?
A: Logloglogloglogloglog...

Eller roligt, jag vet inte riktigt..
Citera
2008-06-10, 03:45
Medlem
Det är väl också delvis en politisk fråga, de som hittar på flest skämt är oftast till "vänster" precis som statsvetare och sociologer är. De är kamrater så att säga. Läkare, jurister och ekonomer är väl generellt sett mera "höger", enligt modern mytologi. Av samma skäl skämtas det väldigt mycket med Bush, men väldigt lite med "democrats" i allmänhet.
Citera
2008-06-11, 14:54
Medlem
Varför kan man inte integrera stadvetare/sociologer?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in