2012-11-03, 02:37
Medlem
Zartazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfnacht
Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på Bathory. Men de fyra första skivorna är verkligen helt odödliga klassiker som inte kan bli nämnda tillräckligt många gånger. Köpte första Bathory skivan som ett "blind buy" enbart på grund av den mytomspunna geten. Även om den skivan musikaliskt inte är lika imponerande som till exempel Blood Fire Death, så är den verkligen helt fantastisk på sitt eget charmiga garage-punkiga sätt. Men favoritskivan är ändå Blood Fire Death, Under the Sign of the Black mark är också en skiva värdig att spelas oftare än jag gör, Enter the Eternal Fire är en av de bästa BMlåtar som gjorts. (För sin tid i alla fall.)

Inte lyssnat mycket alls på senare Bathory, men Hammerheart är också en bra skiva. Hans thrashplattor däremot är helt fruktansvärt och inget jag någonsin vill höra igen. Men ska helt klart ta mig tiden att någon dag lyssna igenom alla hans "viking"plattor ordentligt.
Har du lyssnat genom Twilight of the Gods då? Hammerheart i all ära men jag föredrar Twilight.

Håller med dig om Enter the Eternal Fire, men Call From The Grave och Raise The Dead ligger inte långt efter.
Citera
2012-11-04, 16:01
Medlem
Wolfnachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Har du lyssnat genom Twilight of the Gods då? Hammerheart i all ära men jag föredrar Twilight.

Håller med dig om Enter the Eternal Fire, men Call From The Grave och Raise The Dead ligger inte långt efter.

En gång för längesedan, blir att bilda mig mer ordentligt om alla skivor från Viking-eran. Faktiskt lite pinsamt att jag som första gradens musiknörd inte har koll på allt Bathory gjort.
Citera
2012-12-12, 10:45
Medlem
Blodsritens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Finns det något annat viking metal-band som haft tillnärmelsevis samma "aura" som Bathory? Jag kan inte få nog av Bathorys vikingaepoker, i synnerhet inte Hammerheart och Nordland-plattorna. Vill ha mer!

Problemet med att hitta liknande band är att Bathory var fullständigt unikt; Jag har inte hört något annat band som gjort samma typ av malande, långsam musik, som dessutom varit lika klyschbefriad. Det sistnämnda torde vara det allra bästa med bandet; i nästan alla andra liknande band som jag hört sysslar man med antingen schlagerrefränger, instrumentonani, töntig sång (allt från kastrat till vidrig Sabaton-sång till guttural growl) eller keyboardmissbruk. Inget av detta sysslade Quorthon med, han var så konsekvent äkta man kan bli. Han förstod att använda både minimalism och storslagen epik på ett sätt så att det förstnämnda aldrig blev tråkigt och det sistnämnda aldrig fånigt.

(Om det är någon som förstår vad det är jag försöker sätta fingret på, så får ni hemskt gärna säga till om ni känner till något liknande band/musiker!)

Favoritlåtar varierar alltid för mig, men på senaste tiden har jag lyssnat väldigt mycket på Nordland II och särskilt låten Sea Wolf. Även Lake of Fire och hela Hammerheart är mästerverk.
Ereb Altor från Sverige påminner mycket om Bathory. Släppt väl bara en skiva tror jag
Citera
2013-01-04, 21:37
Medlem
LZais avatar
Jag lyssnar just nu på Bathory - Call From The Grave.

Utan tvekan den låten jag uppskattar mest från Bathorys tidigare skivor. Följande textstycken river i min själ varenda gång, det är så jävla euforiskt, mäktigt, tragiskt och ångestfyllt.

God of Heaven,
hear my cries of anguish - I'm in pain
I've suffered a thousand deaths but I live on in vain

[..]

Oh Lord, don't abandon me
I'm so tired
Grant me the eternal sleep

Jag är förhoppningsvis inte den sista som får gåshud av den begravda karaktärens dödslängtan. Det är märkligt hur dödslängtan ibland kan te sig som en vacker sak i dessa sammanhang.

Hela historien påminner ärligt talat lite om en novell av Poe som heter Premature Burial (1850).
Citera
2013-01-05, 18:36
Medlem
Zartazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LZai

Utan tvekan den låten jag uppskattar mest från Bathorys tidigare skivor. Följande textstycken river i min själ varenda gång, det är så jävla euforiskt, mäktigt, tragiskt och ångestfyllt.

God of Heaven,

[..]

I'm so tired

Jag är förhoppningsvis inte den sista som får gåshud av den begravda karaktärens dödslängtan. Det är märkligt hur dödslängtan ibland kan te sig som en vacker sak i dessa sammanhang.

Hela historien påminner ärligt talat lite om en novell av Poe som heter Premature Burial (1850).

Håller med dig till 100%.

När man hör Quorthons skrik på hjälp och sin dödslängtan så får man inget annat än rysningar. Detta är poesi i min mening. Melodierna och takten i musiken fyller en känsla av panik och desperation. Karaktären vill så gärna ha hjälp men det verkar som att han inte får det. Då skriker han ut allt han har och då får vi texten till låten.

Sedan i slutet kommer solot, som är enligt mig en av de solon som ger mest atmosfär. När jag hörde det tänkte jag bara på att karaktären ligger där i den kalla marken och skriker på hjälp.

Slutet kunde inte bli mer perfekt.

If there's a God in heaven
Hear my call from the grave...
Citera
2013-01-05, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Finns det något annat viking metal-band som haft tillnärmelsevis samma "aura" som Bathory? Jag kan inte få nog av Bathorys vikingaepoker, i synnerhet inte Hammerheart och Nordland-plattorna. Vill ha mer!

Problemet med att hitta liknande band är att Bathory var fullständigt unikt; Jag har inte hört något annat band som gjort samma typ av malande, långsam musik, som dessutom varit lika klyschbefriad. Det sistnämnda torde vara det allra bästa med bandet; i nästan alla andra liknande band som jag hört sysslar man med antingen schlagerrefränger, instrumentonani, töntig sång (allt från kastrat till vidrig Sabaton-sång till guttural growl) eller keyboardmissbruk. Inget av detta sysslade Quorthon med, han var så konsekvent äkta man kan bli. Han förstod att använda både minimalism och storslagen epik på ett sätt så att det förstnämnda aldrig blev tråkigt och det sistnämnda aldrig fånigt.

(Om det är någon som förstår vad det är jag försöker sätta fingret på, så får ni hemskt gärna säga till om ni känner till något liknande band/musiker!)

Favoritlåtar varierar alltid för mig, men på senaste tiden har jag lyssnat väldigt mycket på Nordland II och särskilt låten Sea Wolf. Även Lake of Fire och hela Hammerheart är mästerverk.
Moonsorrow kankse du vill lyssna lite på. Sedan ett annat band som jag får återkomma med, kommer inte ihåg namnet just nu...

Min favoritplatta med Bathory är utan tvekan Blood fire death. Just emellan black och vikingastuket, där båda blandas. Det är så skönt gjort helt enkelt. Inget extra liksom, utan bara genuin känsla. Öronorgasm under titelspåret.
Även The twilight of the gods är skön, mer filosofiskt lagd liksom.

Dock föredrar jag de tidigare plattorna med renodlad black metal. Massor med sköna klassiker. Fatta vad omtumlande det måste ha varit år 1984 när första plattan kom ut.

Summa summarum: Bathory var väldigt speciellt. Några felsteg, som sig bör, men de är så få att de knappt finns. Synd att Quorthon gick i graven alldeles för tidigt.
Citera
2013-01-06, 15:43
Bannlyst
första skivan låter lite som en parodi på mötörhead sen på andra blev det åka av. extra gött med de första skivorna att det är rikligt med brus. alldeles förlite av den varan nuförtiden :-B
Citera
2013-01-06, 15:51
Medlem
Celerons avatar
Kul med en tråd om Bathory. Köpte som tonåring skivan Under the sign of the black mark när den var ganska ny. Visste i stort sett inget om Bathory. Tror jag fick upp ögonen för bandet genom en intervju med Quorthon jag läste i den brittiska hårdrockstidningen Kerrang !. Eller var de rent av i den idag smått ikoniska svenska musiktidningen OKEJ.

Nåväl. Jag visste i princip noll om exakt vilken musik jag skulle få höra. Trodde vål kanske att det var lite åt "thrash-hållet", lite som Slayer kanske, av vilka jag redan ägde ett par skivor. Men när första låten Massacre drog igång, så visade det sig vara något lite annorlunda. Något liknande hade jag knappt hört förut. Men jag tyckte om det. Ledde sedan till att jag även köpte skivorna Blood, Fire, Death och Hammerheart.

Men med tiden så kom annan musik "emellan" och jag lyssnade på skivorna mer och mer sporadiskt för att till slut slänga dem av misstag i samband med en flytt.

Dock så har jag sedan "internetåldern" inleddes så sakteliga "återuppväckt" mitt Bathory- intresse. Har laddat ner ett par gamla låtar och är väl "på gång" att köpa de gamla skivorna igen. På cd då förstås. Så långt, i grova drag, långt mitt "förhållande" till Bathory.
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Dock så är fortfarande One Rode To Asa Bay min favorit från den skivan. Synd att de aldrig fick till videon som de ville!
Har sett videon. Kan du beskriva lite närmare vad exakt de inte fick till som de ville iden videon??
Citat:
Ursprungligen postat av LZai

God of Heaven,

[..]

I'm so tired

En i sanning mäktigt mörk låt. En av mina favoriter från "Under....-albumet". Håller helt med i din beskrivning. Tycker också alltid att det i låtens första sekunder, innan själva musiken börjar, låter som om någon grävde i snö. Det skulle associera bra till textrader i låten som "Buried and forgotten - In a cold and nameless grave".

Andra favoriter från den skivan, för att nämna några, är:

Woman of dark desires
(Woman of dark desires... Woman of eternal beauty... Elizabeth Bathory)

Into the eternal fire
(Fantastiskt text om hur personen i låten möter djävulen vid helvetets portar dit han måste gå för att "price i have to pay for years of pleasures, victory and gold". Fantastisk musik i låten med.
Senast redigerad av Celeron 2013-01-06 kl. 15:54.
Citera
2013-01-07, 02:03
Medlem
Quorthons avatar
Har lyssnat lite på Nordland-skivorna på slutet igen. Tror jag gillar dem mer för varje gång jag återbesöker dessa alster. Går ju och väntar på Atlantean Kodex nya platta också, så då passar det med lite Bathory under tiden
Citera
2013-01-07, 02:11
Medlem
Zartazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Har lyssnat lite på Nordland-skivorna på slutet igen. Tror jag gillar dem mer för varje gång jag återbesöker dessa alster. Går ju och väntar på Atlantean Kodex nya platta också, så då passar det med lite Bathory under tiden

Har också börjat att lyssna mer på dessa. Ring of Gold och Mother Earth Father Thunder är mästerverk!
Citera
2013-01-07, 02:30
Medlem
Quorthons avatar
Rätt mäktig upplevelse att vrida upp volymen till wheel of sun eller great hall awaits a fallen brother också
Citera
2013-01-07, 20:51
Medlem
LZais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Sedan i slutet kommer solot, som är enligt mig en av de solon som ger mest atmosfär. När jag hörde det tänkte jag bara på att karaktären ligger där i den kalla marken och skriker på hjälp.

Något jag även lagt märke till är att solot mynnar ut i något som liknar början till den här låten: Chopin - Funeral Marsch.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
En i sanning mäktigt mörk låt. En av mina favoriter från "Under....-albumet". Håller helt med i din beskrivning. Tycker också alltid att det i låtens första sekunder, innan själva musiken börjar, låter som om någon grävde i snö. [...]

Eller hur! Tänkt på det också. Det sätter ju, som du antyder, stämningen redan innan allt drar igång.

Påminner mig om ett rykte jag hört om att det, på en av de tidigare skivorna (första?), ska kunna gå att urskilja en gräsklippare i bakgrunden. Enligt denna sägen så spelades låten, kanske hela skivan, in i ett garage. Samtidigt hade grannen glatt vaknat och beslutat sig för att klippa gräset. På någon låt skall alltså denna grannes gräsklippare kunna höras.

Sant eller falskt? Vilken låt och när?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in