Kul med en tråd om Bathory. Köpte som tonåring skivan
Under the sign of the black mark när den var ganska ny. Visste i stort sett inget om Bathory. Tror jag fick upp ögonen för bandet genom en intervju med Quorthon jag läste i den brittiska hårdrockstidningen
Kerrang !. Eller var de rent av i den idag smått ikoniska svenska musiktidningen
OKEJ.
Nåväl. Jag visste i princip noll om exakt vilken musik jag skulle få höra. Trodde vål kanske att det var lite åt "thrash-hållet", lite som Slayer kanske, av vilka jag redan ägde ett par skivor. Men när första låten Massacre drog igång, så visade det sig vara något lite annorlunda. Något liknande hade jag knappt hört förut. Men jag tyckte om det. Ledde sedan till att jag även köpte skivorna
Blood, Fire, Death och
Hammerheart.
Men med tiden så kom annan musik "emellan" och jag lyssnade på skivorna mer och mer sporadiskt för att till slut slänga dem av misstag i samband med en flytt.
Dock så har jag sedan "internetåldern" inleddes så sakteliga "återuppväckt" mitt Bathory- intresse. Har laddat ner ett par gamla låtar och är väl "på gång" att köpa de gamla skivorna igen. På cd då förstås. Så långt, i grova drag, långt mitt "förhållande" till Bathory.
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Dock så är fortfarande One Rode To Asa Bay min favorit från den skivan. Synd att de aldrig fick till videon som de ville!
Har sett videon. Kan du beskriva lite närmare vad exakt de inte
fick till som de ville iden videon??
Citat:
Ursprungligen postat av LZai
Jag lyssnar just nu på Bathory - Call From The Grave.
Utan tvekan den låten jag uppskattar mest från Bathorys tidigare skivor. Följande textstycken river i min själ varenda gång, det är så jävla euforiskt, mäktigt, tragiskt och ångestfyllt.
God of Heaven,
hear my cries of anguish - I'm in pain
I've suffered a thousand deaths but I live on in vain
[..]
Oh Lord, don't abandon me
I'm so tired
Grant me the eternal sleep
Jag är förhoppningsvis inte den sista som får gåshud av den begravda karaktärens dödslängtan. Det är märkligt hur dödslängtan ibland kan te sig som en vacker sak i dessa sammanhang.
Hela historien påminner ärligt talat lite om en novell av Poe som heter Premature Burial (1850).
En i sanning mäktigt mörk låt. En av mina favoriter från "Under....-albumet". Håller helt med i din beskrivning. Tycker också alltid att det i låtens första sekunder, innan själva musiken börjar, låter som om någon grävde i snö. Det skulle associera bra till textrader i låten som "Buried and forgotten - In a cold and nameless grave".
Andra favoriter från den skivan, för att nämna några, är:
Woman of dark desires (Woman of dark desires... Woman of eternal beauty... Elizabeth Bathory)
Into the eternal fire (Fantastiskt text om hur personen i låten möter djävulen vid helvetets portar dit han måste gå för att "price i have to pay for years of pleasures, victory and gold". Fantastisk musik i låten med.