• 1
  • 2
2008-06-08, 14:10
Medlem
nazipoliss avatar
Tjena!

Sitter och kollar lite på olika yrken, bland annat som livvakt!
det finns flera vägar att gå här, antingen så går man genom ett väktarbolag och blir personskyddsväktare eller så går man genom RPS.

Vet att många föredetta legionärer jobbar som livvakter i mellanöstern, men att kasta bort fem år utav sitt liv känner jag inget större intresse av just nu...

Senare så satt jag och kollade på utlandstjänster och såg att England bland annat utbildar livvakter mfl grupper.

Är detta CSN- berättigat tro?
Vilka mer kan man vända sig till för att få denna utbildningen?
Citera
2008-06-08, 17:30
Medlem
Försvarsmakten erbjuder CPT utbildning, men då gäller det ju att bli uttagen till dem också. Har för mig att dynasec tillhandahåller liknande utbildningar, men detta är inget jag är säker på.
Citera
2008-06-08, 17:40
Medlem
da-mans avatar
Flera bolag kör olika kurser som till exempel bilkörning, skytte i olika former och säkerligen cpt-utbildningar, där det "bara" är att anmäla sig och betala för kalaset. Detta ger dock inte automatiskt ett jobb, bara lite kul en helg eller vecka.
Det fanns ett svenskt företag som gjorde reklam i typ Slitz för något år sedan (minns ej namn eller vet om det finns kvar) där utbildningen skedde utomlands, tror det var Tyskland eller Polen.

Tror att mycket handlar om ens nätverk för att få ett "livvaktsjobb". Att få ett jobb som okänd newbie utan någon som kan go i god för att du vet vad du gör, är nog väldigt svårt.

Om jag personligen skulle söka mig till någon liknande utbildning skulle jag satsa på ett välkänt företag från England eller Nordamerika.

Annars kan du om du har lastbilskort söka vakanser till Kosovo med Utlandsstyrkan (som lastbilsförare). Ska tydligen vara soft jobb, drygt tjugo tusen ut netto i månaden samtidigt som du pratar med de stora amerikanska kontraktsföretagen som kör lastbil i Irak, då de håller till på camperna och gärna fiskar efter erfaret folk. Om det nu är pengar och lite spänning som hägrar.

Och nej, det är inte CSN-berättigat.
Citera
2008-06-08, 18:37
Medlem
bsssds avatar
Jag har en ytligt bekant som jobbat som livvakt i diverse olika länder. Ärligt talat så verkar det inte vara så glamoröst som man kanske skulle kunna tro.
Citera
2008-06-09, 09:23
Medlem
bjohos avatar
Jag har en kvinnlig bekant som jobbar som personskyddsväktare, hon började jobba i tuben på samma väktarbolag och gick vidare till personskydd. Det är nog den säkraste vägen om man vill jobba i Sverige. Verkar vara ett rätt lugnt jobb men med udda arbetstider till och från. =)
Citera
2008-06-09, 10:11
Medlem
joxxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
Tjena!

Sitter och kollar lite på olika yrken, bland annat som livvakt!
det finns flera vägar att gå här, antingen så går man genom ett väktarbolag och blir personskyddsväktare eller så går man genom RPS.

Vet att många föredetta legionärer jobbar som livvakter i mellanöstern, men att kasta bort fem år utav sitt liv känner jag inget större intresse av just nu...

Senare så satt jag och kollade på utlandstjänster och såg att England bland annat utbildar livvakter mfl grupper.

Är detta CSN- berättigat tro?
Vilka mer kan man vända sig till för att få denna utbildningen?
Åk över till England och gå kurs där skulle jag säga.
Sen är det ju verkligen inte säkert att du får ett jobb för att du är utbildad.
Men om du nöjer dig med att börja karriären nere i mellanöstern (speciellt Irak) så, go for it.
För några år sedan var det mycket lätt (med utb) att få jobb nere i Irak, men marknaden har blivit rejält mättad där nere nu.
Citera
2008-06-09, 10:45
Medlem
kamikaze_kids avatar
Du kan gå utbildningen hos APM i Täby / Stockholm.
Bra utbildning uppdelad i fyra kurser.

Sjukvård
Planering / Närkontakt
Protective Driving
Vapenkunskap / Skytte

Priserna ligger på ca 4000-6000 per kurs.
Citera
2008-06-09, 11:55
Bannlyst
Du ska nog vara väldigt försiktig med valet av att gå en "livvaktskurs"
Jag tror att det finns många oseriösa företag därute som gärna plockar av en lycksökare sitt livsbesparingar.

Något Csn kan du inte räkna med men däremot kan du kolla med arbetsförmedlingen. Jag vet att detta låter helt vansinningt men för ca 10-15 år sedan gick en gammal kompis till mig en livvaktsutbildning i Stockholm som jag tror hetter Svenska livvaktsskolan. Det var kampsportspionjären Magnus Cederblad som var involverad i det.

Jag kommer inte ihåg hur länge den utbildningen höll på men han fick varje fall arbetsförmedlingen att betala det. Så här 10-15 år senare har han aldrig jobbat som livvakt/personskydd överhuvudtaget utan står fortfarande på bandet på Volvo.

För ett par år sedan tränade jag i hop med en dörrvakt som hade gått det "senaste" Dynsec eller hur det nu stavas. Han gick en vecka tror jag? och skulle tjäna 200 000 i månaden och blabalba. Jag tror han betalade ca 70 000kr för den veckan. Gick man en påbyggnads vecka efter den veckan i ryssland under vinterhalvåret så var chansen 99% att få jobb vartsomhelst i hela världen. Denna kille jobbar fortfarande med sin far inom jordbruket.

Kan även tillägga att en person som nämnts i en annan tråd gick Dynsec kursen tillsammans med ovanstående person och hamnade i Irak för ett privat bolag och enligt rykten gjorde sig en regäl hacka på sex månader. Denna person hade dock väldigt lång militärbakgrund till skillnad från ovanstående som inte gjort lumpen överhuvudtaget.

En annan kille som var Europamästare i uppvisning i karate gick en utbildning i skåne under en vecka och det kostade 10.000kr. Detta var ca 15 år sedan och han var helnöjd då han lyckats pruta ned kursen några tusenlappar. Jag kommer inte ihåg vilket företag det var som höll i kursen. Han skulle minsann ut på uppdrag överallt i hela världen med det lyckades alltid bli strul med licenser och diverse. Under de senaste åren såg jag honom bla bakom kassan på Burger King ett tag hade han någon garderob i Gbg. Det sista jag hörde var att han tydligen ganska nyligen hade kommit i väg/skulle i väg på något uppdrag i Irak. Kanske inte helt omöjligt då han pratar språket.

Men lycka till och full gärna upp om du sticker i väg
Citera
2008-06-09, 13:04
Medlem
da-mans avatar
Kontakta killen på www.tango28.net. Tror han gick en del utbildningar i England och även jobbade lite där innan han åkte till Irak. Hans användare här på FB: Al Tikriti.
Citera
2008-06-09, 13:26
Medlem
bjohos avatar
Se upp för oseriösa aktörer i den här branschen är mitt tips. Jag skulle aldrig ta en kurs med ett företag jag inte känner till i förväg. Mitt tips är att börja via ett svenskt bolag (det finns en tråd där de listas, finns 8-9 stycken i sverige med tillstånd för detta). När du väl fått in en fot i braschen kommer du säkert att stöta på kunnigt folk som kan tipsa om olika utbildningar.

Mvh,
Bjoho
Citera
2008-06-09, 17:02
Medlem
Det bästa sättet i min mening, i att faktiskt få arbete inom personskydd är att gå väktar+ordningsvaktsutbildning. Sedan jobbar du som väktare, samt ordningsvakt ett år eller två; helst för någon av de större firmorna.

Utryck intresse för vidareutbildning och var duktig och du kan få utbildning som personskyddsväktare, samt livvakt. Det kostar en del, och är en viss risk i att utbilda livvakter, speciellt om de ska ha skjutvapen o.s.v. Så cheferna skickar endast "beprövat" folk som funkar under press på det hela.

Sen därifrån så kan du få jobb som livvakt. Tiden som ordningsvakt/väktare ger dig lite kontakter och vänner inom krog/nöjesbranchen och med lite flyt ett par poliser.

Om du självständigt går nån kurs som någon firma håller så får du bara en utbildning (och du kan lätt bli blåst) men inte några kontakter, och inget på papper som säger att du är en pålitlig typ.
Citera
2008-06-09, 19:20
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
Det bästa sättet i min mening, i att faktiskt få arbete inom personskydd är att gå väktar+ordningsvaktsutbildning. Sedan jobbar du som väktare, samt ordningsvakt ett år eller två; helst för någon av de större firmorna.

Utryck intresse för vidareutbildning och var duktig och du kan få utbildning som personskyddsväktare, samt livvakt. Det kostar en del, och är en viss risk i att utbilda livvakter, speciellt om de ska ha skjutvapen o.s.v. Så cheferna skickar endast "beprövat" folk som funkar under press på det hela.

Sen därifrån så kan du få jobb som livvakt. Tiden som ordningsvakt/väktare ger dig lite kontakter och vänner inom krog/nöjesbranchen och med lite flyt ett par poliser.

Om du självständigt går nån kurs som någon firma håller så får du bara en utbildning (och du kan lätt bli blåst) men inte några kontakter, och inget på papper som säger att du är en pålitlig typ.

Det där kändes betydligt bättre än "kontakta nån snubbe på FB som eventuellt driver kurser i något annat land". =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in