• 1
  • 2
2008-06-08, 00:58
Medlem
muppenwtfs avatar
Tja
Har länge kört med ett Radeon 1900 utan större problem, men på senare tid fryser ibland bilden t.ex. när jag kör WoW och dör eller när t.ex. en film byter scen, alltså i snabba förändringar av bid.
Undrar om det är grafikkortet som kanske håller på att gå sönder eller om det går att fixa?
Den har också börjat frysa oftare när jag tabbar ;(

Muppenwtf
Citera
2008-06-08, 00:59
Medlem
xion1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muppenwtf
Tja
Har länge kört med ett Radeon 1900 utan större problem, men på senare tid fryser ibland bilden t.ex. när jag kör WoW och dör eller när t.ex. en film byter scen, alltså i snabba förändringar av bid.
Undrar om det är grafikkortet som kanske håller på att gå sönder eller om det går att fixa?
Den har också börjat frysa oftare när jag tabbar ;(

Muppenwtf

testa att ta loss det, rengör från damm , installera/uppdatera drivisarna

\\Xion
Citera
2008-06-08, 01:08
Medlem
muppenwtfs avatar
Will do Drivisar ska vara up to date...
Citera
2008-06-08, 01:17
Medlem
Hade också ett sådant kort en tid tillbaka. På mitt hade fläkten gått sönder och blivit för varmt.
Det gick fortfarande att spela, se på film etc men med "fryslagg" med ungefär samma tidsintervaller hela tiden.
köpte mig en ny kylare (som för övrigt var ett rent helvete att montera då den var dubbelt så stor som själva kortet) i hopp om att det skulle lösa problemet.
men tyvärr hade nog kretsarna, gpu osv fått sig en kyss, så det var bara att inhandla nytt!

Men som ovan nämt, prova med att rengöra, kolla så kylarfläkten snurrar som den ska. Snurrar datorn 24/7 kan lagren i fläktarna bli dåliga också.

Hoppas det löser sig för dig!
Citera
2008-06-08, 01:26
Medlem
muppenwtfs avatar
Köpte fläkten för bara några månader sen, ett zalman ZF1000
Men ska kolla allt i datorn imorgon
Citera
2008-06-08, 02:06
Medlem
xion1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muppenwtf
Köpte fläkten för bara några månader sen, ett zalman ZF1000
Men ska kolla allt i datorn imorgon

får väll lägga till en sak, som alla verkar snacka om när det laggar och det är att köra en virus scan
Citera
2008-06-08, 02:21
Medlem
Exabytes avatar
Har märkt att de nya drivrutinerna från ATI krånglar en del. Själv så avinstallerade jag CCC och installerade istället Omega drivrutinerna för Radeon och nu fungerar allting mycket bättre.

Kanske värt ett försök?

http://www.omegadrivers.net/
Citera
2008-06-08, 02:28
Medlem
xion1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exabyte
Har märkt att de nya drivrutinerna från ATI krånglar en del. Själv så avinstallerade jag CCC och installerade istället Omega drivrutinerna för Radeon och nu fungerar allting mycket bättre.

Kanske värt ett försök?

http://www.omegadrivers.net/

//OT

ahh håller med dig om detta, jag installerade nyss om xp (otweaked iso), installerade dom senaste drivisarna, startade om datorn och plötsligt blev min skärm "out of synch", löste sig dock när jag installerade en tweakad version
Citera
2008-06-09, 13:43
Medlem
muppenwtfs avatar
Öppnar datorn nu och ska kolla på dammet, om det inte är så mycket damm, vad ska jag göra då?
Citera
2008-06-09, 14:09
Medlem
Installera ATI-tool (http://www.techpowerup.com/atitool/) och kör 3D-viewen en halvtimme eller så och kolla tempen. Håller sig den under ..ptja.. 90 grader så bör det inte vara temperaturen som är boven i dramat. Märker du att datorn fryser varje gång du kört 3D-view en stund så bör det vara ett tecken på att den blir för varm.

/Hast
Citera
2008-06-09, 14:11
Medlem
muppenwtfs avatar
Vad ska jag mäta med? ^.^
Citera
2008-06-09, 14:13
Medlem
Afrokamels avatar
Everest kan mäta din gpu temperatur.

http://www.lavalys.com/products/over...&ps=UE&lang=en