Jag och 2 polare har funderingar på att köpa ett hyreshus, främst för att bo där själva samt kanske hyra ut, eller göra bostadsrätter av det.
Huset har 3 st 2 ROK samt 2 1 ROK.
Priset är 2,2 miljoner och driftskostnad är ca 92 000/år.
Huset är byggt 1929 och rot-rustat 1992.
Finns det lediga lägenheter i huset? Ni kan inte säga upp hyresgästerna bara för att ni själva vill åt lägenheterna. Så länge det är en hyresfastighet är ni ju också skyldiga att underhålla fastigheten och lägenheterna, så ta reda på skicket innan ni avgör om priset är bra. Ni kanske måste ut med bra mycket mer än hyresintäkterna i renoveringskostnader de närmaste åren. Ni får inte heller höja hyrorna hur som helst, vanliga renoveringar ska göras inom befintlig budget.
Finns det lediga lägenheter i huset? Ni kan inte säga upp hyresgästerna bara för att ni själva vill åt lägenheterna. Så länge det är en hyresfastighet är ni ju också skyldiga att underhålla fastigheten och lägenheterna, så ta reda på skicket innan ni avgör om priset är bra. Ni kanske måste ut med bra mycket mer än hyresintäkterna i renoveringskostnader de närmaste åren. Ni får inte heller höja hyrorna hur som helst, vanliga renoveringar ska göras inom befintlig budget.
Du dödade just ts's drömmar! Men du har rätt i att ts måste läsa in sig innan dom går vidare med denna affär...
Vafan då spricker ju hela upplägget, naturligtvis vill vi ju åt lägenheterna!
Skicket på huset vet jag att det är bra då jag varit där och snokat samt som sagt, rotrustat 1992.
Vad krävs för att man ska bli av med dom boende då?
Rotrenoverade de huset 1992 är det väl fullt möjligt att de passade på att renovera samtliga lägenheter då med. Har lägenheterna inte fått någon ytterligare renovering sedan dess borde det vara hög tid för målning, omtapetsering, byte av vitvaror m.m. nu. Bestämmer ni er för att bli seriösa spekulanter bör ni ta reda på skicket på alla lägenheter, gärna göra en besiktning men åtminstone få papper på vilka lägenheter som renoverats när och hur mycket, och vad som är dags att göra snart.
Bli av med dom boende är inte lätt, om ni inte ska ta till olagliga metoder, och det ska ni väl inte hoppas jag? Annars får ni vackert vänta tills den dag hyresgästerna själva bestämmer sig för att flytta och då inte hyra ut lägenheten till någon annan utan ta den själv.
Vafan då spricker ju hela upplägget, naturligtvis vill vi ju åt lägenheterna!
Skicket på huset vet jag att det är bra då jag varit där och snokat samt som sagt, rotrustat 1992.
Vad krävs för att man ska bli av med dom boende då?
Du får väl se till att aktiviteter sker på gården som stör hyresgästerna. Halalslakt av kor eller nåt liknande kanske skulle få dom att överväga andra boendealternativ?
Jag vill också starkt avråda från affärer med nära vänner.
Det kan se bra ut på pappret, och en bit in i projektet. Men det kommer att uppstå motsättningar, var så säker.
Att riskera vänskapen över ett husprojekt är inte värt det. Det finns större värden här i livet än pengar.
Om man ombildar till bostadsrätter då? måste ju vara lättare att bli av med folk då?
Huset ligger ju inte i sthlms innerstad direkt, så priset är ganska normalt.
75% av dom boende måste vilja det och dom som bor där har fortfarande förköpsrätten, vill någon inte köpa sin lägenhet så får dom hyra av bostadsrättsföreningen. Så ingen behöver flytta då heller, besittningsrätten är väldigt stark i sverige så det är inte lätt att avhysa någon som sköter sig och betalar hyra i tid.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!