Ursäkta långa inlägget, men förutom egna minnesanteckningar så får ni jämförelse mellan olika sängar
Det verkar verkligen intressant, Jag var in på Svenska Hem (vi kollar dubbelsängar, alla priser för 2 sängar) där hade en kontinentalsäng i sitt egna märke "Elton" tror jag att det hette, den var skön och snygg (ska inte spela roll, men lite gör det ändå) den kostade endast 10000 på kampanj!
Sen provade jag en Ekens där man låg hur skönt som helst, betydligt skönare, men då kostade den 42000!! (den har ju små fjädrar i sina pocketfjädrar, så ingen hård/medlel/mjuk utan samma säng till alla, fjädrarna justerar) Då var det väldigt skön bäddmadrass ovanpå, och tänkte den här var ju super och len, vad kostar den? då kostade bara bäddmadrassen 10000!!. När jag frågade vad en annan madrass till Elton sängen kostade så kostade den 6000:- så det betyder att man får 2 sängar + tjocka pocketmadrassen ovanpå för 4000:- (2000:- styck) så då börjar man ju undra..även om den är skön kanske den bara håller något år?
Köpte Ikeas SULTAN för ca 3 år sen, den är HELT slut! tjejens är helt ok, men jag är ganska stor (inte bara tjock

) men ganska jämt fördelad men väger 120kg så det är väl anledningen. Därför letar vi en säng som har hög kvalité. Hörde att Ekenes Svane hade härdade stålfjädrar i sina pocket som ska hålla formen bra.
Nu lutar det egentligen åt tester osv, jag bryr mig inte egentligen hur skön sängen är, jag kommer att somna ändå, jag vill att den ska vara bra för min rygg och att jag ska vakna utvilad (sover mest på rygg) Så jag behöver nog en hård säng, men vill ändå ha stöd för svanken inte ligga på en planka där bara rumpa och skuldra tar i. Därför är jag lite sugen på typ "Ekens" som har en anpassad hårdhet, samt att den är testvinnare i testfakta.se, men då är den ju för dyr.

(enligt sambon iaf)
Men håller den i 20 år..och vi räknar på 1kr timmen man sover så blir det ca 7timmar per natt * 365 =2555kr per år * 20år = 51100kr man kanske borde ta på 20års avbetalning

för vad är det värt att slippa ryggproblem och vara utvilad, verkar som ca 2kr natten är mest normalt? då hamnar man på en säng för 15000, eller kanske räkna med att sängen inte håller mer än 10 år?
Jysk hade sin Dreamzone Gold (tror B30 iaf deras dyraste) som hade många smala pocketfjädrar, zonindelning, den låg på 10000 för 2 sängar ej kontinental, den var inte superskön, men följde kroppen bra. Bäddmadrassen var inte super men sängen verkar fin (en vanlig säng, man vill ju gärna ha en snygg säng också, men som sagt, sovandet är viktigast)
Kommer kolla in här och prenumerera, ANA sängar ska kollas upp mer, men iom jag är Norrlänning så blir det isf kanske att beställa osett/olegat.