Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-06-07, 18:50
Medlem
Ska köpa säng, och prismässigt verkar www.ana.se (fabriksförsäljning) vara i särklass om man jämför likartade modeller. Någon som har erfarenheter av dem?
Citera
2008-06-13, 11:50
Medlem
Diamanten_s avatar
Behöver själv köpa en ny säng. Får nog åka dit och kolla
Citera
2008-09-21, 00:25
Medlem
ticoromans avatar
Jag återuppväcker denna tråd!

Jag och tjejen var idag hos bl.a. ANA i Mölndal för att prova sängar. Vi fastnade mest för det som de kallar "Creative 7-zonspocket", en så kallad kontinentalsäng. Sängen kändes jäkligt bra, eller snarare den kändes nästan inte alls! Den har tydligen olika hårdhet i olika delar för att kroppen skall kunna ligga anatomiskt rätt (svanken och axlarna "sjunker in"). En 180 x 200 går på lite mer än 17 000 kronor.

Sängen: http://www.ana.se/np/

Vad är motsvarigheten till denna bland de mer etablerade tillverkarna?

Jag har väl inte provat alltför många sängar, och framförallt inte de dyra (typ Hästens), men den här kändes bra och jag är sugen trots att den kostar lite mer än tänkt. Dock är det en viktig möbel, så...

Frågan är dock som TS:
Har någon erfarenhet av dessa? Är det bra kvalitet på deras sängar? Seriöst företag? Deras säljare påstod att de var den största tillverkaren antingen i Sverige eller Skandinavien (jag glömde vilket).

Någon måste väl veta? Eller är de så okända? Nykomlingar?
Citera
2008-09-21, 03:24
Medlem
corpuss avatar
Den första frågan du bör ta ställning till är om du vill ha ribbotten eller fjäderbotten.
Citera
2008-09-21, 12:19
Medlem
ticoromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corpus
Den första frågan du bör ta ställning till är om du vill ha ribbotten eller fjäderbotten.
Jag kan i princip ingenting om sängar, och har sovit hittills i de billigare utan att tänka över deras konstruktion.

Vad är skillnaden på de typer du nämnde? Är någon bättre eller mer kvalitativ eller är det en smaksak?

Jag kan endast gå på känsla, och den jag provade kändes bäst hittills. Det kändes lite som att sväva. Sängen var inte i vägen, och kroppen kändes avslappnad iaf den korta stund jag var där.

Direktänk till sängen: http://www.ana.se/ny_wip/resarsangar/conti_7zon-info.php

Ingen som vet något om ANAs sängar?
Citera
2008-09-24, 13:23
Medlem
Snurrens avatar
Blev det någon Ana-säng? Är dom bra?
Citera
2008-09-24, 15:42
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Blev det någon Ana-säng? Är dom bra?
Jag har hört om flera som köpt dyra sängar för att sedan bli besvikna på att de inte alls sov bättre än de gjorde i den gamla IKEA-sängen...
Citera
2008-09-24, 17:45
Medlem
anmäler mitt intresse i den här frågan också.
Citera
2008-09-25, 00:38
Medlem
ticoromans avatar
Jag ska i helgen provligga sängarna igen, både ANAs och andra intressanta och försöka ta ett beslut i ärendet.

Det är svårt att välja då det är en väldigt viktig möbel. Just nu lutar det dock mot ANA. Sängen var väldigt skön den lilla stund jag provade.

Nackdelen är att leveranstiden är ovanligt lång, hela 6 veckor...
Senast redigerad av ticoroman 2008-09-25 kl. 01:17.
Citera
2008-09-28, 22:52
Medlem
Smaskenss avatar
ANA har fabriksförsäljning och är extremt billiga och har flera butiker i södra sverige. Det är inget lur, de tillverkar sängar och madrasser till andra återförsäljare som jysk. Jag köpte en bäddmadrass därifrån och det funkade som det skulle. Nu är deras försäljningsapparat ganska sparsam, hemsidan funkar sådär och ser ut som en relik från 90-talet, och beställer du en katalog kan du vänta dig att få två, eller så missar de att skicka den... Men min beställning sköttes klanderfritt och levererades på utlovad tid (många veckor).
Citera
2010-12-22, 14:32
Bannlyst
Jag beställde en Continentalsäng (180*200cm) för 5100kr!!!!! (Och det var ändå inte den billigaste!), provlåg i butiken dock hade de inte den "fasta" modellen som jag sen beställde.

Allt verkar bra och billigt.

De sade att leveranstiden skulle vara 6-8 veckor men fick besked redan efter 3 veckor att sängen var klar och skull levereras idag. Fick dock ett ledsamt besked, just precis nu, att lastbilen numera ligger i diket .. Nåja shiat happens.

Kan dock rekommendera dom. Ingenting de gjort har upprört mig och sängarna verkar helt OK.
Citera
2010-12-28, 12:49
Medlem
Ursäkta långa inlägget, men förutom egna minnesanteckningar så får ni jämförelse mellan olika sängar

Det verkar verkligen intressant, Jag var in på Svenska Hem (vi kollar dubbelsängar, alla priser för 2 sängar) där hade en kontinentalsäng i sitt egna märke "Elton" tror jag att det hette, den var skön och snygg (ska inte spela roll, men lite gör det ändå) den kostade endast 10000 på kampanj!
Sen provade jag en Ekens där man låg hur skönt som helst, betydligt skönare, men då kostade den 42000!! (den har ju små fjädrar i sina pocketfjädrar, så ingen hård/medlel/mjuk utan samma säng till alla, fjädrarna justerar) Då var det väldigt skön bäddmadrass ovanpå, och tänkte den här var ju super och len, vad kostar den? då kostade bara bäddmadrassen 10000!!. När jag frågade vad en annan madrass till Elton sängen kostade så kostade den 6000:- så det betyder att man får 2 sängar + tjocka pocketmadrassen ovanpå för 4000:- (2000:- styck) så då börjar man ju undra..även om den är skön kanske den bara håller något år?

Köpte Ikeas SULTAN för ca 3 år sen, den är HELT slut! tjejens är helt ok, men jag är ganska stor (inte bara tjock ) men ganska jämt fördelad men väger 120kg så det är väl anledningen. Därför letar vi en säng som har hög kvalité. Hörde att Ekenes Svane hade härdade stålfjädrar i sina pocket som ska hålla formen bra.

Nu lutar det egentligen åt tester osv, jag bryr mig inte egentligen hur skön sängen är, jag kommer att somna ändå, jag vill att den ska vara bra för min rygg och att jag ska vakna utvilad (sover mest på rygg) Så jag behöver nog en hård säng, men vill ändå ha stöd för svanken inte ligga på en planka där bara rumpa och skuldra tar i. Därför är jag lite sugen på typ "Ekens" som har en anpassad hårdhet, samt att den är testvinnare i testfakta.se, men då är den ju för dyr. (enligt sambon iaf)
Men håller den i 20 år..och vi räknar på 1kr timmen man sover så blir det ca 7timmar per natt * 365 =2555kr per år * 20år = 51100kr man kanske borde ta på 20års avbetalning för vad är det värt att slippa ryggproblem och vara utvilad, verkar som ca 2kr natten är mest normalt? då hamnar man på en säng för 15000, eller kanske räkna med att sängen inte håller mer än 10 år?

Jysk hade sin Dreamzone Gold (tror B30 iaf deras dyraste) som hade många smala pocketfjädrar, zonindelning, den låg på 10000 för 2 sängar ej kontinental, den var inte superskön, men följde kroppen bra. Bäddmadrassen var inte super men sängen verkar fin (en vanlig säng, man vill ju gärna ha en snygg säng också, men som sagt, sovandet är viktigast)

Kommer kolla in här och prenumerera, ANA sängar ska kollas upp mer, men iom jag är Norrlänning så blir det isf kanske att beställa osett/olegat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in