2008-06-06, 13:50
Medlem
Bluudtzuckahs avatar
En av fläktarna i min dator låter så sjukt mycket. Det är när jag spelar spel framförallt men också ibland av sig själv utan att jag har några speciellt krävande program igång. Varje gång fläkthelvetet börjar låta så går även CPU-användningen upp till mellan 70-100%, detta trots att jag som sagt inte kör några krävande program. Jag har en P4 3.6GHz processor och ett Nvidia GeForce 7800GTX grafikkort. Vad kan vara felet? Förslag på lösning?

Tack på förhand.
Citera
2008-06-06, 14:17
Medlem
Jan Bananbergs avatar
Testa damsuga ur hela datorn ordentligt, kanske sitter damm och skit i fläktsystemet
Citera
2008-06-06, 14:20
Medlem
jeddes avatar
Jag skulle börja med att klippa av sladden till fläkthelvetet.
Annars så är det nog något fläktprogram som ligger och runkar i bakgrunden eller taskbaren som är lite buggat, såvida du kör windows dvs. Pröva och uppdatera det eller nåt.
Citera
2008-06-06, 14:20
Medlem
oboyglass avatar
säker på att det är fläkten? Min dator lät som ett helt sågverk, men när jag böt ut grafikkortet löste det sig.
Citera
2008-06-06, 14:22
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluudtzuckah
En av fläktarna i min dator låter så sjukt mycket. Det är när jag spelar spel framförallt men också ibland av sig själv utan att jag har några speciellt krävande program igång. Varje gång fläkthelvetet börjar låta så går även CPU-användningen upp till mellan 70-100%, detta trots att jag som sagt inte kör några krävande program. Jag har en P4 3.6GHz processor och ett Nvidia GeForce 7800GTX grafikkort. Vad kan vara felet? Förslag på lösning?

Tack på förhand.

Har du haft samma problem innan? Isf får du byta ut fläkten/fläktarna som väsnas. Om du inte har haft samma problem innan är det antagligen damm som fasnat i någon fläkt -rengör dina fläktar isf.
Citera
2008-06-06, 14:35
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
säker på att det är fläkten? Min dator lät som ett helt sågverk, men när jag böt ut grafikkortet löste det sig.
Oftast har man fläkt på grafikkortet och dom kan låta förjävligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in