• 1
  • 2
2008-06-06, 23:37
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavarotti
Hur förstör dom för oss?
Eller menar du för riktiga vegeterianer?
Trovärdigheten för de som är vegetarianer och inte äter kött sjunker för varenda liten låtsas-veggie som sticker ut sin spetsiga haka.
Citera
2008-06-06, 23:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Okej en liten grundhistoria innan frågan kommer då!

Har sedan en månad tillbaka dejtat en underbar flicka, vi delar många intressen och har samma musiksmak.
Hon har berättat att hon inte äter kött (fisk/fågel/skaldjur går bra), blev lite snopen först men accepterar ju såklart detta.

Har börjat fundera på att bjuda på hemmalagad middag och då hon älskar allt som har med frankrike att göra så skulle det ju såklart vara franskmat.

Så om någon har tips på lättlagad franskmat som inte använder sig utav kött så skulle jag bli ytterst tacksam!
Coc au vin men lite variation kommer vara en alldeles utmärkt vegetarisk rätt för din flickvän, med dom kriterierna som hon har.
Citera
2008-06-07, 00:32
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schrail
Trovärdigheten för de som är vegetarianer och inte äter kött sjunker för varenda liten låtsas-veggie som sticker ut sin spetsiga haka.
I spanien kan det faktiskt vara ganska luddiga gränser när det kommer till vad som är vegetarisk kost. Du kan till exempel bli serverad fläskkött om du ber om vegetariskt. Men det har inget med den här tråden att göra.
Fast jag måste hålla med om att om man äter fisk, skaldjur och fågel ska man nog inte kalla sig för vegetarian.
Citera
2008-06-07, 14:14
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Dessa förbannade låtsas-vegetarianer förstör ju för oss andra. Kyckling,fisk och skaldjur, så det är inte djur det? Antingen äter man djur och då är man blandkostare eller så äter man inte djur och då är man vegetarian..

Suck!
Jaha, så man får inte välja själv vad man vill äta?
Jag kallar mig vegetarian för att undvika missförstånd (Till exempel om jag ska på middag någonstans), men jag äter fortfarande fisk, skaldjur och (i viss utsträckning) fågel. Jag trivs bra med det, och förstår inte vad fan problemet är.
Visst, går man runt och aktivt släpper ut minkar så ska man fan inte äta kyckling/fisk heller, men vad är egentligen skillnaden mellan att inte äta kött och att inte äta till exempel potatis?
Jag blev vegetarian på grund av att jag helt enkelt började känna avsmak för kött och att jag ville ha en kost som bestod av en större del grönsaker, att jag sedan gör en mindre ståndpunkt till helt växthuseffek-grejen är ju bara ett stort plus i kanten

OnT:
http://www.tasteline.com/default.ns?...ID=1095&tlfo=0
Det tycker jag verkar skitläckert, och ska defintivt prova själv någon gång. Kan vara värt en titt i alla fall

F.ö så går det bra att servera Rattatouille i mindre portioner som förrätt, har jag själv gjort med lyckat resultat. Se till att den inte är för salt/söt/mättsam då bara

Lycka till med tjejen!
Citera
2008-06-07, 14:54
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravity2
Jaha, så man får inte välja själv vad man vill äta?
Jag kallar mig vegetarian för att undvika missförstånd (Till exempel om jag ska på middag någonstans), men jag äter fortfarande fisk, skaldjur och (i viss utsträckning) fågel. Jag trivs bra med det, och förstår inte vad fan problemet är.
Visst, går man runt och aktivt släpper ut minkar så ska man fan inte äta kyckling/fisk heller, men vad är egentligen skillnaden mellan att inte äta kött och att inte äta till exempel potatis?
Jag blev vegetarian på grund av att jag helt enkelt började känna avsmak för kött och att jag ville ha en kost som bestod av en större del grönsaker, att jag sedan gör en mindre ståndpunkt till helt växthuseffek-grejen är ju bara ett stort plus i kanten

Du och alla andra dubbelmoralister får äta vad ni vill hur ni vill när ni vill. Men äter ni dött djur ska ni inte kalla er för vegetarianer. Varför kan ni inte bara säga att ni inte äter kött? Trovärdigheten för riktiga vegetarianer sjunker rejält för varje låtsas-veggie som får för sig att döva sitt dåliga samvete.

Kan bara inte förstå varför hur man tror att man kan kalla sig för vegetarian när man äter fisk, skaldjur och fågel? Vad är det för skillnad mellan en bit oxfilé och en bit kycklingfilé? Djur som djur.
Ät vad du vill, men äter du djur är du ingen vegetarian.
Citera
2008-06-07, 14:59
Medlem
Riddarens avatar
Citat:

Om jag har haft någon gnutta respekt för vegetarianer innan, försvann den totalt med din otroligt pantade tråd “När man äter kött så äter man lik”. En orgie i motsägelse och bimboresonemang.
Citera
2008-06-07, 15:06
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Om jag har haft någon gnutta respekt för vegetarianer innan, försvann den totalt med din otroligt pantade tråd “När man äter kött så äter man lik”. En orgie i motsägelse och bimboresonemang.
Vad har den påträffade tråden med argumenten varför man inte ska kalla sig vegetarian om man inte är det?
Ta det i den tråden om du motsäger dig den trådens grundargument.
Citera
2008-06-08, 13:44
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Inte talan om att det är svårt, utan att någon skulle rekomendera något då jag inte alls har mycket erfarenhet av just franska rätter på så sätt.

Skärp till dig
Jag känner mig lite taskig, faktiskt. Förlåt att jag var dryg, och hoppas det gick bra med maten!
Citera
2008-06-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren

Jag tycker att vegetarianer är nästan lika illa som sido-såsare , men bara nästan. Håller helt med vad du skriver angående hans tråd. Riktigt löjliga resonemang däri.
Citera
2008-06-08, 17:04
Medlem
munchieboys avatar
Thomas Kellers Confit Byaldi är en väldigt smarrig variant på ratatouille som även finns med i filmen Ratatouille.

Recept:http://www.svensksmak.se/?action=show_recipe&id=345
Citera
2008-06-09, 15:32
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Till skillnad från en äkta hardcore-born bad-veggo som du, som i september började fundera på att sluta äta kött. Fåntratt. Käkat quorn i ett halvår och är plötsligt rena militanta veganen.
Citera
2008-06-09, 15:43
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Till skillnad från en äkta hardcore-born bad-veggo som du, som i september började fundera på att sluta äta kött. Fåntratt. Käkat quorn i ett halvår och är plötsligt rena militanta veganen.
Tycker bara det är så löjligt att kalla sig för vegetarian när man äter kyckling och fisk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in