• 1
  • 2
2008-06-05, 14:38
Medlem
Pavarottis avatar
Okej en liten grundhistoria innan frågan kommer då!

Har sedan en månad tillbaka dejtat en underbar flicka, vi delar många intressen och har samma musiksmak.
Hon har berättat att hon inte äter kött (fisk/fågel/skaldjur går bra), blev lite snopen först men accepterar ju såklart detta.

Har börjat fundera på att bjuda på hemmalagad middag och då hon älskar allt som har med frankrike att göra så skulle det ju såklart vara franskmat.

Så om någon har tips på lättlagad franskmat som inte använder sig utav kött så skulle jag bli ytterst tacksam!
Citera
2008-06-05, 15:09
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavarotti
Okej en liten grundhistoria innan frågan kommer då!

Har sedan en månad tillbaka dejtat en underbar flicka, vi delar många intressen och har samma musiksmak.
Hon har berättat att hon inte äter kött (fisk/fågel/skaldjur går bra), blev lite snopen först men accepterar ju såklart detta.

Har börjat fundera på att bjuda på hemmalagad middag och då hon älskar allt som har med frankrike att göra så skulle det ju såklart vara franskmat.

Så om någon har tips på lättlagad franskmat som inte använder sig utav kött så skulle jag bli ytterst tacksam!
Snabbt, enkelt, vegetariskt och jävligt gott: Ratatouille.
Jag tänker inte dela med mig av mitt egna recept, för det är för bra för att lämna ut till någon, däremot kan jag länka till en receptsida.

http://www.tasteline.com/default.ns?...ID=8807&tlfo=0

Varsågod.
Citera
2008-06-05, 15:46
Medlem
Tjohildas avatar
Eftersom hon ju äter fisk och skaldjur, skulle jag satsa på en saffransdoftande bouillabaise med vitlöksmajonnäs. Googla eller sök i forumet efter recept.

Gott bröd (kanske hembakt??, här finns en tråd lite längre bakåt om hur man bakar äkta fransk baguette) och ett gott vin till.
Citera
2008-06-05, 16:10
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Eftersom hon ju äter fisk och skaldjur, skulle jag satsa på en saffransdoftande bouillabaise med vitlöksmajonnäs. Googla eller sök i forumet efter recept.

Gott bröd (kanske hembakt??, här finns en tråd lite längre bakåt om hur man bakar äkta fransk baguette) och ett gott vin till.

Ska det vara lite petigt ska man egentligen ha Rouille till en äkta Bouillabaisse.

Jag tipsar om en utav mina personliga favoriter:

http://www.bocuse.fr/recettes/ficher..._us.asp?id=163
Citera
2008-06-05, 17:07
Medlem
Pavarottis avatar
Ojoj saftas ganska ordentligt i munnen när man läser här

Hembakatbröd är en självklarhet när det bjuds på mat hemma hos mig.
Citera
2008-06-05, 20:25
Medlem
mongrels avatar
Vegetariskt? Haha! Det ordet har från och med idag, uppenbarligen, fått en ny innebörd.

För att närma mig topic: Herregud, din tappade stackare. Hur svårt är det att laga nåt som inte innehåller rött kött? Tsk tsk tsk...
Citera
2008-06-05, 20:45
Medlem
Seamus Costellos avatar
Jag råder alla människor i hela världen att gå på antikvariat och köpa Stora franska kokboken. Sen gör du Hare Royale. Hon käkar säkert hare.
Citera
2008-06-05, 21:56
Medlem
tetZIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Jag råder alla människor i hela världen att gå på antikvariat och köpa Stora franska kokboken. Sen gör du Hare Royale. Hon käkar säkert hare.

Om det är denna du menar: http://www.bokborsen.se/Oliver,+Raym...u4920651_1.htm

...så är det faktiskt ett riktigt trevligt verk jag också kan rekommendera.

Visst ser färgbilderna totalt oaptitliga ut men vafan, underbara recept och Herr Olivier i full kockstass och mustasch ser ut som mat-Hitler, färdig att spricka av skitnödig pompositet och krossade drömmar om sviskonaladåber.
Senast redigerad av tetZIX 2008-06-05 kl. 22:03.
Citera
2008-06-06, 00:43
Medlem
Pavarottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Vegetariskt? Haha! Det ordet har från och med idag, uppenbarligen, fått en ny innebörd.

För att närma mig topic: Herregud, din tappade stackare. Hur svårt är det att laga nåt som inte innehåller rött kött? Tsk tsk tsk...

Inte talan om att det är svårt, utan att någon skulle rekomendera något då jag inte alls har mycket erfarenhet av just franska rätter på så sätt.

Skärp till dig
Citera
2008-06-06, 17:52
Medlem
Schrails avatar
Dessa förbannade låtsas-vegetarianer förstör ju för oss andra. Kyckling,fisk och skaldjur, så det är inte djur det? Antingen äter man djur och då är man blandkostare eller så äter man inte djur och då är man vegetarian..

Suck!
Citera
2008-06-06, 19:03
Medlem
krypmetodens avatar
jaa
Citera
2008-06-06, 21:38
Medlem
Pavarottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schrail
Dessa förbannade låtsas-vegetarianer förstör ju för oss andra. Kyckling,fisk och skaldjur, så det är inte djur det? Antingen äter man djur och då är man blandkostare eller så äter man inte djur och då är man vegetarian..

Suck!

Hur förstör dom för oss?
Eller menar du för riktiga vegeterianer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in