• 1
  • 2
2008-06-04, 22:55
Medlem
RobEngströms avatar
Åt idag med en kompis på en pizzeria, tänkte vara lite nyttig så jag beställde då en ost och skinksallad istället. Sen när jag tänker efter så innehåller min sallad nästan exakt samma sak som hans pizza. Ost+skinka+bröd, och sen dressing till det. Blev då lite nyfiken på hur pass mycket nyttigare salladen är eller om den ens är nyttigare.

Hur mycket kalorier på ett ungefär innehåller dom båda?
Citera
2008-06-04, 23:04
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobEngström
Åt idag med en kompis på en pizzeria, tänkte vara lite nyttig så jag beställde då en ost och skinksallad istället. Sen när jag tänker efter så innehåller min sallad nästan exakt samma sak som hans pizza. Ost+skinka+bröd, och sen dressing till det. Blev då lite nyfiken på hur pass mycket nyttigare salladen är eller om den ens är nyttigare.

Hur mycket kalorier på ett ungefär innehåller dom båda?

Det beror ju helt på hur stor salladen är, inte just salladsbladen för de har nästan inga kcal, men resterande tillbehör i. Och hur mycket bröd och dressing du käkade till.

Hans pizza innehöll 1891 kcal, medans din sallad, med dressing och bröd, innehöll 750 kcal.
Citera
2008-06-04, 23:10
Medlem
RobEngströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Det beror ju helt på hur stor salladen är, inte just salladsbladen för de har nästan inga kcal, men resterande tillbehör i. Och hur mycket bröd och dressing du käkade till.

Hans pizza innehöll 1891 kcal, medans din sallad, med dressing och bröd, innehöll 750 kcal.

Så svårt att uppskatta exakt hur mkt bröd och dressing det var. Inte jättemycket dressing, kanske ½dl. Sen kanske 3/4 av mitt bröd. Brödet är lite svårt att säga hur stort det var. Som ett vanligt bröd som man får till pizzan svarar jag där.
Citera
2008-06-04, 23:23
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobEngström
Så svårt att uppskatta exakt hur mkt bröd och dressing det var. Inte jättemycket dressing, kanske ½dl. Sen kanske 3/4 av mitt bröd. Brödet är lite svårt att säga hur stort det var. Som ett vanligt bröd som man får till pizzan svarar jag där.

Ok., men det var inte så farligt.
Din sallad var ett bättre val. Du fick i dej ca 600 kcal om jag gör en direkt uppskattning.
Men för att räkna kalorier krävs att man vet hur mkt allt väger. Det som är värst på pizzan är brödet och osten, vilket är av störst vikt på en pizza.
Citera
2008-06-04, 23:32
Medlem
RobEngströms avatar
Citat:
Din sallad var ett bättre val. Du fick i dej ca 600 kcal om jag gör en direkt uppskattning.
Men för att räkna kalorier krävs att man vet hur mkt allt väger. Det som är värst på pizzan är brödet och osten, vilket är av störst vikt på en pizza.

Så det är så pass stor skillnad alltså? Jag förstod att pizzan var mer onyttig, men med tanke på innehållet i salladen så trodde jag bara att jag lurade mig själv med att det ska vara nyttigare. Den innehåller ju som sagt både bröd och ost även om inte i kanske lika stora mängder?
Citera
2008-06-05, 03:08
Medlem
schabo-labos avatar
Nästa gång du beställer, be och få kycklingsallad eller i värsta fall tonfisksallad då slipper du osten. Tyvärr är de flesta pizzerior dåliga på sallader, eller rättare sagt den blir inte så matig. Personligen vill jag ha lite pasta i min sallad, så att det känns lite mer mat kring det hela.
Citera
2008-06-05, 10:35
Medlem
Efraims avatar
Citat:

Denna uppskattning kan man ju tillägga att man ska ta med en skottkärra salt.
Citera
2008-06-05, 10:46
Medlem
hnkehs avatar
det är nog minst 10 gånger mer ost i pizza
Citera
2008-06-05, 11:55
Bannlyst
Annars kan man ju öppna käften och säga:

- utan sås och ost, tack!

Såvida man inte är helt social inkompatibel. Men det tordes man ju icke vara, iochmed att man lyckades beställa in the first place.
Citera
2008-06-05, 13:39
Medlem
*alexxx*s avatar
Har hört att en sallad innehåller ungefär lika mkt kalorier som en hamburger meny på tex burgerking?
Citera
2008-06-05, 14:07
Medlem
Axons avatar
Eller så käkar man pizza (som typ är världens godaste maträtt) och använder energin från den till att bygga upp musklerna från gympasset?
Citera
2008-06-05, 14:19
Medlem
Germanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hnkeh
det är nog minst 10 gånger mer ost i pizza
i en idealisk värld, de snålar rätt ofta.

Jag har svårt att förstå, du äter inte pizzan eller salladen varje dag så hur stor nytta tror du det gör?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in