2008-06-08, 22:35
Bannlyst
ICA Meny i Sundsvall har drogtester.

Innan anställnings får du gå till Feelgood och pissa i en mugg. Sen gör dom tester på urinet.
Citera
2008-06-08, 22:56
Medlem
wildhorsess avatar
Varför nöja sig med att lista företag som drogtestar? Är det verkligen ingen på detta forum som ifrågasätter företagens lagliga grunder för drogtestning? Och när testet väl är genomfört, vem i sådana fall äger provet, den enskilde eller arbetsgivaren? Och med vilken rätt tar i sådana fall arbetsgivaren del av provresultatet?

Jag kan ha fel, men ovanstående torde vara ett intressantare diskussionsunderlag än att torrt konstatera vilka företag som testar. Finns det verkligen ingen som protesterar längre?
Citera
2008-06-08, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Varför nöja sig med att lista företag som drogtestar? Är det verkligen ingen på detta forum som ifrågasätter företagens lagliga grunder för drogtestning? Och när testet väl är genomfört, vem i sådana fall äger provet, den enskilde eller arbetsgivaren? Och med vilken rätt tar i sådana fall arbetsgivaren del av provresultatet?

Jag kan ha fel, men ovanstående torde vara ett intressantare diskussionsunderlag än att torrt konstatera vilka företag som testar. Finns det verkligen ingen som protesterar längre?

Har dom full rätt att testa innan anställning?
Citera
2008-06-08, 22:58
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red_Sea
Har dom full rätt att testa innan anställning?
Det står dig fritt att neka.
Citera
2008-06-08, 23:00
Bannlyst
Citat:
Det står dig fritt att neka.

Men då kan jag bli nekad till anställning, eller?
Citera
2008-06-08, 23:06
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red_Sea
Men då kan jag bli nekad till anställning, eller?
Ja, naturligtvis. Arbetsgivaren kan ställa en mängd krav på dig inför en anställning. Det står dig visserligen fritt att neka men du riskerar att ställas inför ett faktum, om du vill ha jobbet.

När anställningen väl är träffad gäller andra regler.

http://www.flashback.org/showpost.p...8&postcount=10
Citera
2008-06-08, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ja, naturligtvis. Arbetsgivaren kan ställa en mängd krav på dig inför en anställning. Det står dig visserligen fritt att neka men du riskerar att ställas inför ett faktum, om du vill ha jobbet.

När anställningen väl är träffad gäller andra regler.

http://www.flashback.org/showpost.p...8&postcount=10

Stod inget om politisk tillhörighet
Citera
2008-06-09, 01:02
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:

Varför skulle det inte finnas lagliga grunder för drogtester?
Arbetsmiljölagen tillsammans med arbetsledningsrätten är rätta starka påkar att komma med om de trilskas.
Citera
2008-06-30, 13:18
Medlem
Tack för alla bidrag!

När det gäller bemanningsföretagen så har jag inte tagit med de senast inkomna då det oftast egentligen inte är de som avgör huruvida konsulterna ska drogtestas eller inte utan det beror på kundens vilja, alltså företaget som anlitat bemanningsföretaget. Jag tror faktisk inte att alla Nissar som arbetat för Manpower drogtestas, så tänk på att skriva ut vilket företag ni faktiskt arbetade för och inte bara bemanninsföretaget. Fortsätt nu komma med tips!

Arbetsplatser som drogtestar sin personal

ABB
Arena Personal (däckmontör)
Boliden
Ericsson Cables
Försvarsmakten
Holmen koncernen (vissa delar)
ICA (både butiker och lager)
Kärnkraftverk (Ringhals, Forsmark etc)
McDonalds
Moelven
Norrmejerier
Posten (?)
Preem
Sandvik
SATS
SCA
Scandlines
SEB
Securitas
SJ
SL
SSAB Tunnplåt
Stena Line
Stora Enso
Svensk Autorekrytering (däckmontör)
Swebus
Volvo

Arbetsplatser som inte drogtestar sin personal

Högskola och universitet
IKEA
Insplanet (förmedlare)
Komet bemanning
Kommunala verksamheter
Lernia bemanning (montör)
NCC
PEAB
Relacom (tekniker)
Skånemejerier
Tarkett i Ronneby
UNIFLEX Bemanning (montör)
Citera
2008-06-30, 14:37
Medlem
Tönten112s avatar
Samtliga SSAB (Luleå och Borlänge) gör det.
Senast redigerad av Tönten112 2008-06-30 kl. 14:39.
Citera
2009-02-07, 18:59
Medlem
Ed_Geins avatar
Någon som vet hur det är på Astra? Både zenica och tech dvs. Sen undrar jag hur pressbyrån gör?

Må väl

/Ed
Citera
2009-08-20, 22:01
Medlem
caran672s avatar
Inga statliga arbetsgivare??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto