• 1
  • 2
2008-06-04, 12:41
Medlem
Hej!
Som ni ser i topic så har jag kommit över administratörskonto på skolan och har skapat en ny användare. Jag skulle nu behöva lite hjälp

Det är så att jag vill kunna blockera och tillåta användare till att starta vissa processer osv. Jag har letat lite under administratörsverktyg men har inte hittat något.
Datorn kör Windows Professional SP2 och har inga andra applikationer som Novell etc.
Tack på förhand!
MVH
Paparas
Citera
2008-06-04, 12:43
Medlem
svampdamps avatar
Ska du förstöra för dig själv eller förstöra för folk som vill lära sig något?
Citera
2008-06-04, 12:43
Medlem
Jag vill inte förstöra, vill bara kunna kontrollera vad folk gör, t.ex. om någon slösurfar så ska de straffas
Citera
2008-06-04, 12:49
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paparas
Jag vill inte förstöra, vill bara kunna kontrollera vad folk gör, t.ex. om någon slösurfar så ska de straffas
Jaha, så det är mer okej för dig att sitta och pilla med saker som antagligen får dig avstängd från datorsalarna på obestämd framtid än att folk sitter och kollar på youtube när de har lite dödtid?

Jaja, i vilket fall...
Det brukar ju finnas någon form av "användardatabas" på alla skolor, är nog väldigt olika där, men där bör du kunna ställa in vilka rättigheter vissa användare ska ha. Bästa tipset är nog att köra social engineering på det här och helt enkelt bli polare med IT-ansvarig.
Eller iofs, du kan ju knalla dit och säga att "Sven Svensson" har lyckats installera [valfritt program som inte uppskattas av skolan] och fråga om inte h*n kan plocka bort det via sitt adminkonto. Spelar du korten rätt kan du säkert få honom/henne att berätta hur det funkar i din skolas nätverk.

Förresten är det 18-årsgräns på FB.
Citera
2008-06-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gravity2
Jaha, så det är mer okej för dig att sitta och pilla med saker som antagligen får dig avstängd från datorsalarna på obestämd framtid än att folk sitter och kollar på youtube när de har lite dödtid?

Jaja, i vilket fall...
Det brukar ju finnas någon form av "användardatabas" på alla skolor, är nog väldigt olika där, men där bör du kunna ställa in vilka rättigheter vissa användare ska ha. Bästa tipset är nog att köra social engineering på det här och helt enkelt bli polare med IT-ansvarig.
Eller iofs, du kan ju knalla dit och säga att "Sven Svensson" har lyckats installera [valfritt program som inte uppskattas av skolan] och fråga om inte h*n kan plocka bort det via sitt adminkonto. Spelar du korten rätt kan du säkert få honom/henne att berätta hur det funkar i din skolas nätverk.

Förresten är det 18-årsgräns på FB.

Till att börja med så går jag i tredje ring på gymnasiet.

För det andra så är det så att jag endast lyckats skapa användaren på en lokal domän.
Så jag kan bara se de olika användarna på den här datorn.
Och i mitt fall är det bara jag och administratören.. Så jag kanske ska omformulera mig lite. Jag behöver alltså till att börja med komma in på nätverkets domän. Sedan vill jag kunna kontrollera folk. Men det lär lösa sig när jag väl kommit in på domänen.
Citera
2008-06-04, 14:11
Medlem
ghalens avatar
Citat:

För det andra så är det så att jag endast lyckats skapa användaren på en lokal domän.
Och i mitt fall är det bara jag och administratören.. Så jag kanske ska omformulera mig lite. Jag behöver alltså till att börja med komma in på nätverkets domän. Sedan vill jag kunna kontrollera folk. Men det lär lösa sig när jag väl kommit in på domänen.

Ett lokalt konto (admin eller inte) kan inte påverka något i domänen, ditt konto är värdelöst ur det perspektivet.
Citera
2008-06-04, 14:36
Medlem
moniturs avatar
Citat:

Du menar, att de sista veckorna innan du går ut så vill du, istället för att festa, sola och bada, sitta inne och titta på andras datorer medans de gör sina läxor?

Har du ett adminkonto eller har du administratörslösen? Ett lokalt adminkonto är inget att hänga i granen, kanske kan du sniffa lite trafik. Jag skulle kolla om det finns ett adminaccount eller läraracc i datorns sam-fil som du sedan kan använda för att logga in på den lärarens mail eller dyl.
Citera
2008-06-04, 15:21
Medlem
Eh Whatevers avatar
Tyvärr kan du nog inte ha så haxxor skojj som du tror att du kan.
Lev livet istället.
Citera
2008-06-04, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghalen
Ett lokalt konto (admin eller inte) kan inte påverka något i domänen, ditt konto är värdelöst ur det perspektivet.

Ahh well det kan påverka en hel del när man vill eskalera rättigheter i en domän.
Citera
2008-06-04, 16:55
Medlem
ghalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w33z
Ahh well det kan påverka en hel del när man vill eskalera rättigheter i en domän.
Jo, det är ju sant. Kan ju vara bra om man vill dumpa saker ifrån registret osv. Krävs väl även Administratörsrättigheter för att kunna skapa en tjänst som snurrar som SYSTEM om jag inte missminner mig helt.
Citera
2008-06-04, 17:53
Medlem
Farbror Fazers avatar
Känns lite sent att börja busa med första ringare? Jamenar hur långt är det kvar, 4-5 dar kanske?
Citera
2008-06-04, 22:43
Medlem
elmushos avatar
windowstangent + r, skriv "gpedit", leta runt lite och du kan ändralösenord samt typ (administratör, begränsad, gäst) på alla i hela nätverket (samt ta bort/lägga till andvändare)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in