2008-06-04, 09:19
Medlem
d00rkeys avatar
Chenare!

Finns det någon här som kan tipsa om något bra (och helst väldigt enkelt) program för att ändra, lägga till och "manipulera" textningen på framför allt DVD-filmer, men gärna också på t ex divx, xvid, mpeg etc?? Jag skulle främst (just nu) behöva ett program där jag kan ta den engelska textningen, använda dess time-codes (eller vad det kan heta) och lägga till svensk text istället.. synkroniserat och så?

Taxam för alla tips!
Citera
2008-06-05, 22:21
Medlem
d00rkeys avatar
/bump/

Ingen som har något endaste litet tips??
Jag är så klart ute efter relativt enkla program, men alla tips är uppskattade..

/ mvh d00rkey.
Citera
2008-06-06, 11:08
Medlem
Plus avatar
Undertexter.nu är en suverän sida där jag hämtar undertexter till alla otextade filmer.
Rekommenderas starkt.
Citera
2008-06-06, 11:20
Medlem
Zonkeds avatar
Subtitle Workshop
Citera
2008-06-06, 17:18
Medlem
Plus avatar
VobSub finns också.

Mycket bra program om du vill mixa ihop undertexten med filmen.
Det har också en smart automatisk funktion som lägger till texten om du spelar upp filmen på datorn.

Finns här: VobSub och kanske här: Download.com
Citera
2008-06-06, 21:11
Medlem
d00rkeys avatar
Tack för era tips och länkar.. Jag ska nog kolla upp alla, men jag har för mig att jag redan har kollat lite (mycket lite i och för sig) på Subtitle Workshop. Det var rätt länge sen i alla fall, men intrycket är att det är/var en ganska komplicerad historia att få till det, så att säga.. VobSub verkar rätt intressant däremot (fast jag ska titta lite närmre på båda).

Vet någon om man, med hjälp av något av dessa program, kan extrahera en engelsk textning ur en DVD, skriva om den till svenska och sen stoppa tillbaka den på DVD'n och alltså behålla synkningen (tidsstämplarna?) från den engelska?

Jag ska som sagt kolla dessa program lite närmre, men det får bli om någon eller några dagar eftersom jag har lite annat på G just nu.. ... Men tack så länge, som sagt!
Citera
2008-06-06, 23:03
Medlem
d00rkeys avatar
Tror jag har hittat något?

Hmmm.. Jag tror att jag hittade något som tycks passa mig rätt bra. Fast så där vidare enkelt verkar det inte vara i alla fall.

Jag började kolla lite grann på tidigare tips (ovan) och fick inget vidare grepp om hur det skulle gå till och hur pass komplicerat det skulle bli. Men så ramlade jag in på videohelp.com och hittade följande sida:
http://forum.videohelp.com/topic245188.html

Den guiden verkar vara ungefär det jag sökt efter, men tack för de tidigare tipsen i alla fall. Om någon har något vidare tips (kanske enklare?), så skriv gärna en rad eller två!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in