Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Varfr mste en kulturyttring finnas verallt i landet fr att bli svensk kultur, rcker det inte med att kulturyttringen skapats av- och underhlls av svenskar? Med det resonemanget finns givetvis inte heller ngon srmlndsk, vsterbottnisk eller lndsk kultur. Kan du ge exempel p kulturella fenomen frn dessa landskap som s totalt dominerar sitt resp. ursprungslandskap till den grad att det kan vara motiverat att beteckna dem som "Srmlndsk kultur" etc?
Resonemanget kan givetvis relativiseras in absurdum, eftersom alla kulturyttringar i praktiken utgr frn den enskilda individen som skapar den. Sjlv skulle jag sga att svensk kultur existerar i allra hgsta grad eftersom den existerar i vrt medvetande, i mnga mnniskors frestllningsvrld (svenskar svl som andra) finns nmligen kulturella uttryck som identifieras som "svenska". De flesta skulle nog ocks fr enkelhetens skull acceptera att No-teater och haikudikter r uttryck fr japansk kultur, ven om lngt ifrn alla japaner r sysselsatta med de verksamheterna
Vad jag menar r att en tradition br ha praktiserats i nationen som helhet fr att klassas som en nationell tradition. Detsamma gller kultur, och du har sjlvklart rtt i att man kan frminska det nnu mer, och sga att ngonting r unikt fr bara en viss stad eller socken till exempel. Vad jag ville med mitt exempel var bara att frminska tanken.
Jag tror du frlorar p att ta en individualistisk syn p det hr d kultur alltid r och mste vara ett kollektivt fenomen. Man kan inte ha en egen kultur, det r isfall ingen kultur. Att vi uppfattar saker och ting som kultur gr det inte till kultur, utan kultur r ngot som praktiseras och levs.
Jag kan acceptera att man ser till exempel skrdefester som ngot som r en svensk tradition, p grund av att det r ngot som praktiserats i hela Sverige, men det r andra sidan ingenting att fira p en nationalistisk grund, d det r ngot som funnits s gott som verallt dr man haft en jordbrukskultur, d hela traditionen grundar sig p materiella faktorer. Detsamma gller exempelvis den lutheranska arbetsmoralen mnga svenskar har, ett typiskt svenskt fenomen, men inte p ngot stt unikt fr Sverige som nation.