2008-06-04, 23:02
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Du har inte besvarat något i det som jag tog upp i inlägget om ruach/ruh. DET hade varit intressant.

Jo viss logik finns faktiskt med. I alla fall för mig.

Varför ska jag förklara för dig och er vad evighet är? Jag har inte ens gjort anspråk på att kunna göra det eftersom jag inte kan det.

Ja för mig är det en ologisk kullerbytta att Gud är tre och varför jag tycker det beskrev jag i inlägget tidigare.

Jag vet inte fullt ut Vad/Vem Allah SWT är, men har en hyfsat god uppfattningen genom Hans egenskaper. Ett hum.

Logiken kommer utifrån vårt resonerande. Om man läser en sak i ett textstycke och den inte har back up i ett annat textstycke utan säger det motsatta, så kan det bli ologiskt och då är det svårt att hitta logiken och även tron.
För mig räcker det att veta att Jesus är vägen till Fadern.

Fadern,sonen och helige ande är en gudomlig famlilj.

I denna familj är käreken urpsprungen ur. Det är den familjära kärleksbandets grund. Och i detta så visar Fadern att han är berädd att offra sin son för människors räddning. Offret han gör är att sonen föds som människa och blir sårbar.

Det här finner inte jag ologiskt. Jag menar inte att jag förstår det, men att Koranens Allah skulle vara mer logisk finner jag en smula roande isf.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-06-04 kl. 23:05.
Citera
2008-06-05, 05:19
Medlem
Inlines avatar
Vad tror muslimer om Jesus död och uppståndelse? Blev han korsfäst? Varför? Uppstod han och i så fall varför?

Tacksam för svar!
Citera
2008-06-05, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
För mig räcker det att veta att Jesus är vägen till Fadern.

Fadern,sonen och helige ande är en gudomlig famlilj.

I denna familj är käreken urpsprungen ur. Det är den familjära kärleksbandets grund. Och i detta så visar Fadern att han är berädd att offra sin son för människors räddning. Offret han gör är att sonen föds som människa och blir sårbar.

Det här finner inte jag ologiskt. Jag menar inte att jag förstår det, men att Koranens Allah skulle vara mer logisk finner jag en smula roande isf.
Bismillah

Jag förstår hur du ser det Bibel citatet.

Jag har alltid förstått det som att Jesus fvmh var vägen för det folk han sändes till. Dvs för att visa vägen till Hans vilja. Det är ju samma uppgift som alla budbärare och profeter har haft. De har varit förmedlare av Skaparens vilja, det har varit deras uppgift.

Ja om du tycker det är roande att vår Skapare kan och vill förlåta våra synder utan att döda en oskyldig person, låter jag dig givetvis ha den tanken med dig. Men hur du finner det roande, är däremot lite svårt att förstå. Hade du skrivit att du finner det logiskt att vår Skapare faktiskt KAN och VILL förlåta oss och visa oss nåd och barmhärighet, bara för att Han har kapaciteten, skulle jag ha förstått dig. Men inte när du finner det roande. Då har vi inte alls samma tankar om Hans kapacitet och möjligheter.
Citera
2008-06-05, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inline
Vad tror muslimer om Jesus död och uppståndelse? Blev han korsfäst? Varför? Uppstod han och i så fall varför?

Tacksam för svar!
Bismillah

Nej vi tror inte på att Jesus fvmh dog och återuppstod. Varken som Gud, Guds son eller som sig själv.

För den innebörd som det har i kristen tro, är inte nödvändigt i muslimsk tro. Dvs i Islam har Allah SWT kapacitet att ge nåd och visa barmhärtighet och därmed förlåta oss för att det är Hans vilja. Det behövs ingen oskyldig person att sätta livet till för att det ska vara möjligt.

Så arvssynden som är kopplad till döden/återuppståndelsen i kristen tro, finns inte inte i Islam. Pga av att Alllah SWT inte retroaktivt har pålagt hela mänskligheten en synd som två personer begick. Utan de två personerna som syndade ångrade sig och bad Allah SWT om förlåtelse och blev förlåtna, av Honom, för sin dumhet.

Det är därför Islam lär att alla föds som oskrivna nya blad, och vi har inga synder som vi ärvt och får därmed själva i så fall dra på oss synder när vi är tillräckligt gamla att börja kunna avgöra vad som är rätt och fel, och därmed anses vara ansvariga för vårt handlande.

Om händelsen med Golgata har inträffat, så var det inte Jesus fvmh som var huvudperson i detta.
Senast redigerad av nutid 2008-06-05 kl. 14:19.
Citera
2008-06-05, 15:37
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Bismillah
Ja om du tycker det är roande att vår Skapare kan och vill förlåta våra synder utan att döda en oskyldig person, låter jag dig givetvis ha den tanken med dig. Men hur du finner det roande, är däremot lite svårt att förstå. Hade du skrivit att du finner det logiskt att vår Skapare faktiskt KAN och VILL förlåta oss och visa oss nåd och barmhärighet, bara för att Han har kapaciteten, skulle jag ha förstått dig. Men inte när du finner det roande. Då har vi inte alls samma tankar om Hans kapacitet och möjligheter.
Jag har svårt att se den barmhärtighet och kärleksfulla nåd som Koranens Allah förespråkar. Jag anser att Allah binder fast människor i lagisk träldom, med tvång och lagar som den troende måste följa.

Vilket vi också kan se i länder där Islam har ett stort fäste.

Men motbevisa mig gärna. Du får gärna förklara varför jag skall ge upp Jesus och ge mig in i ett muslimskt liv. Vad kan bli bättre för mig?

Jesus tar på sig lagen, i honom blir vi rättfärdiga. Och i oss flyttar den helige ande in i vårat hjärta och lagen finns i det inre. Du måste inte tvångs be, du måste inte tvätta dig innan bön, du måste inte ha slöja. Visst låter det som en mer barmhärtig Gud? Jesus möter dig som du är, du fina skapade människa.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-06-05 kl. 15:43.
Citera
2008-06-05, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jag har svårt att se den barmhärtighet och kärleksfulla nåd som Koranens Allah förespråkar. Jag anser att Allah binder fast människor i lagisk träldom, med tvång och lagar som den troende måste följa.

Vilket vi också kan se i länder där Islam har ett stort fäste.

Men motbevisa mig gärna. Du får gärna förklara varför jag skall ge upp Jesus och ge mig in i ett muslimskt liv. Vad kan bli bättre för mig?

Jesus tar på sig lagen, i honom blir vi rättfärdiga. Och i oss flyttar den helige ande in i vårat hjärta och lagen finns i det inre. Du måste inte tvångs be, du måste inte tvätta dig innan bön, du måste inte ha slöja. Visst låter det som en mer barmhärtig Gud? Jesus möter dig som du är, du fina skapade människa.
Bismillah

Ja det ÄR innebörden av att vilja följa Hans vilja. Jag som muslim är övertygad om att även de profeter och budbärare som Allah SWT har sänt har varit lika mycket trälar som jag försöker vara. För även de VILLE följa Hans vilja.

Och vill man inte det så går man sin egen väg, man kan säga att man revoleterar mot att vilja följa Hans vilja. För mig är den vägen fel.

I länder där Islam är huvudreligion är det oftast tyvärr så att det är inte Islam som styr och ställer utan det är oftast de i maktposition, ibland i sällskap med andra utanför vår sfär. Och då syns inte tillsymmelsen av att vilja följa Islam runt närmaste knut. Utan det är helt andra ändamål som ligger i fokus.

Den här diskussionen handlar inte om att någon ska ge upp något, i så fall har den startats under falska förspeglingar. Jag tror inte det. Så jag tänker fortsätta att diskutera, ifrågasätta och besvara efter bästa förmånga.

Citat:
Du måste inte tvångs be, du måste inte tvätta dig innan bön, du måste inte ha slöja.
Jag måste ingenting om jag inte vill, jag har en fri vilja. Men för min del handlar det om att jag vill be, jag vill tvaga mig före bön och jag vill bära hijab. Och jag bryr mig föga om vad andra har för åsikter om det, för det är mina val och det är jag som tar ansvar för dem. Dvs jag följer det som känns rätt för mig.
Citera
2008-06-05, 21:15
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Bismillah

Ja det ÄR innebörden av att vilja följa Hans vilja. Jag som muslim är övertygad om att även de profeter och budbärare som Allah SWT har sänt har varit lika mycket trälar som jag försöker vara. För även de VILLE följa Hans vilja.

Och vill man inte det så går man sin egen väg, man kan säga att man revoleterar mot att vilja följa Hans vilja. För mig är den vägen fel.

I länder där Islam är huvudreligion är det oftast tyvärr så att det är inte Islam som styr och ställer utan det är oftast de i maktposition, ibland i sällskap med andra utanför vår sfär. Och då syns inte tillsymmelsen av att vilja följa Islam runt närmaste knut. Utan det är helt andra ändamål som ligger i fokus.
Fel.
I länder där Islam är huvudreligion kan man inte förneka Mu`amalat? Skall inte varje Muslimskt stryre leva efter Sharia?

Citat:
Jag måste ingenting om jag inte vill, jag har en fri vilja. Men för min del handlar det om att jag vill be, jag vill tvaga mig före bön och jag vill bära hijab. Och jag bryr mig föga om vad andra har för åsikter om det, för det är mina val och det är jag som tar ansvar för dem. Dvs jag följer det som känns rätt för mig.
Om du skall kalla dig muslim då "måste" du utföra dina "Ibadat".
Det är ju en plikt att utföra detta.

Kan man dra en paralell med att betala skatt om man arbetar i Sverige?
Nu vet ju jag att du själv "valt" att bli muslim, så det jag förstår att du har en fria vilja kring det. Men barn som födds i Afganistan,Iran osv dem har har plikt att utföra Ibadat.
Där har vi ingen fri vilja anser jag.
Citera
2008-06-05, 21:31
Medlem
Bismillah

SleepaZ

Citat:
Fel.
I länder där Islam är huvudreligion kan man inte förneka Mu`amalat? Skall inte varje Muslimskt stryre leva efter Sharia?
Inte vad jag vet, utan givetvis är det tankegången att ett islamiskt land ska styras av islamisk lag. Men så det inte ut idag. Därav finns det många kryphål och det döms lite hur som haver i vissa fall.

Så DET är orsaken till att det ser ut som det gör, frånvaron av gudsfruktan och att följa given gudomlig lag.

Citat:
Om du skall kalla dig muslim då "måste" du utföra dina "Ibadat".
Det är ju en plikt att utföra detta.
Ja men det känns inte tvångsmässigt som du beskriver det. Utan jag har kommit dithän att det känns tomt om jag inte har möjlighet att få närma mig Allah SWT i bön. Jag saknar något som jag behöver.

Citat:
Kan man dra en paralell med att betala skatt om man arbetar i Sverige?
Nu vet ju jag att du själv "valt" att bli muslim, så det jag förstår att du har en fria vilja kring det. Men barn som födds i .....
Jag vet inte egentligen vad det är du försöker att säga, men vi har alltid en fri vilja. Den som inte vill följa påbud får göra som de vill. Sen är det upp till Allah SWT hur Han dömer.

Jag vet inte om du anser att kristna har en fribiljett till Himlen och Guds närvaro iom att ni tror på frälsningen genom offret och återuppståndelsen? Sen kan man bete sig som en skit därutöver?

I Islam handlar det om att leva som man lär. Man kan göra det eller avstå. Och man vet att det finns konsekvenser. HUR Allah SWT dömer vet vi inte, men vi vet att man inte har fribiljett till Paradiset bara för att man kallar sig muslim. Det krävs också engagemang.

Att bara sitta och rulla tummarna och inte engagera sig i sin tro, jag vad är det för test i så fall? Behövs ju ingen då. Kvittar om du är kristen, muslim, ateist eller whatever - du har förbokad biljett.

JAG tror inte på det. Därför har jag en anledning att ha valt den väg jag har.
Citera
2008-06-05, 22:13
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Bismillah

SleepaZ

Inte vad jag vet, utan givetvis är det tankegången att ett islamiskt land ska styras av islamisk lag. Men så det inte ut idag. Därav finns det många kryphål och det döms lite hur som haver i vissa fall.

Så DET är orsaken till att det ser ut som det gör, frånvaron av gudsfruktan och att följa given gudomlig lag.
Det är väl bara Saudarabien som styrs helt av Sharia i dagsläget som tur är. Med det finns ju flera konservativa krafter som vill införa Sharia, Iran är ju i en sådan fas just nu som ett exempel.

Citat:
Ja men det känns inte tvångsmässigt som du beskriver det. Utan jag har kommit dithän att det känns tomt om jag inte har möjlighet att få närma mig Allah SWT i bön. Jag saknar något som jag behöver.
Visst kan alla religioner bli tvång. Jag kommer på mig själv ibland att jag borde be, men då får man ju påminna sig själv att min Gud inte kräver att jag skall be jämt. Min Gud vill lära känna mig, han är min evige far. Och till en far behöver man inte tvångsmässigt utföra dagliga saker. Han älskar mig inte mer för att jag ber 5 gånger om dagen som rutin.

Citat:
Jag vet inte egentligen vad det är du försöker att säga, men vi har alltid en fri vilja. Den som inte vill följa påbud får göra som de vill. Sen är det upp till Allah SWT hur Han dömer.
Men varför är det så svårt att konvertera ur Islam om allt sker på den fria viljan? Varför har många muslmska länder straff på folk som går ur? Iran är ju värst helt klart.

Citat:
Jag vet inte om du anser att kristna har en fribiljett till Himlen och Guds närvaro iom att ni tror på frälsningen genom offret och återuppståndelsen? Sen kan man bete sig som en skit därutöver?
Det kristna livet handlar om en inre förvandling. Att låta Kristi kärlek uppfylla våra hjärtan. Denna inre förvanlig skall ta sig utryck i att man lever i tacksamhet och ödmjukhet i livet och inför sina medmänniskor.
Den kristna bönen är en hjälp inför livets svårigheter. Gud kräver inte daglig bön, men ju mer man lär känna Gud då blir bönen det bästa som finns. Men det får aldrig bli plikt och en massa måsten. Då tappar bönen helt sitt syfte.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-06-05 kl. 22:16.
Citera
2008-06-05, 22:21
Medlem
Bismillah

SleepaZ

Citat:
Det är väl bara Saudarabien som styrs helt av Sharia i dagsläget som tur är. Med det finns ju flera konservativa krafter som vill införa Sharia, Iran är ju i en sådan fas just nu som ett exempel.
Problemet är att det inte endast är Shari'ah som gäller. Då skulle Saudiarabien inte sett röken av ett kungahus om de följt Shari'ah fullt ut. Som exempel.

Citat:
Visst kan alla religioner bli tvång. Jag kommer på mig själv ibland att jag borde be, men då får man ju påminna sig själv att min Gud inte kräver att jag skall be jämt. Min Gud vill lära känna mig, han är min evige far. Och till en far behöver man inte tvångsmässigt utföra dagliga saker.
Du tycker det är tvång, men alla uppfattar inte de åtaganden och göromål vi har i vardagen som måsten. Utan som en naturlig del av tillvaron. Jag föredrar att be framför att titta slut på fotbollsmatchen tex. Dvs jag prioriterar och gör det för att jag vill inte för att jag känner ett tvång.

Citat:
Men varför är det så svårt att konvertera ur Islam om allt sker på den fria viljan? Varför har många muslmska länder straff på folk som går ur? Iran är ju värst helt klart.
Det är en del av islamisk teologi.

Citat:
Det kristna livet handlar om en inre förvandling. Att låta Kristi kärlek uppfylla våra hjärtan. Denna inre förvanlig skall ta sig utryck i att man lever i tacksamhet och ödmjukhet i livet och inför sina medmänniskor.
Den kristna bönen är en hjälp inför livets svårigheter. Gud kräver inte daglig bön, men ju mer man lär känna Gud då blir bönen det bästa som finns. Men det får aldrig bli plikt och en massa måsten. Då tappar bönen helt sitt syfte.
Kristendomen har inte patent på tacksamhet och ödmjukhet och att fokusera på medmänniskorna.

Nej precis, ber man för att man känner tvång eller för att visa upp sig, så är bönen meningslös. Så det kräver mycket engagemang och innerlig ödmjukhet att vilja möta Allah SWT i bönen.
Citera
2008-06-05, 23:26
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Du tycker det är tvång, men alla uppfattar inte de åtaganden och göromål vi har i vardagen som måsten. Utan som en naturlig del av tillvaron. Jag föredrar att be framför att titta slut på fotbollsmatchen tex. Dvs jag prioriterar och gör det för att jag vill inte för att jag känner ett tvång.

Tv är ju definitivt ett skapat tvångsmässigt beetende.
Är man tvångsmässigt beroende av något då vill man inget hellre än göra det man är beroende av.
Om jag skapar ett behov som innefattar att jag måste gå runt mitt hus fem gånger varje dag, då kommer jag att tillslut tycka att detta är en del av min vardag. Och har jag då av min omgivning sedan barnsben blivit lärd att Gud vill att jag skall göra detta, då kommer detta vara mkt svårt för mig att sluta med det.
Jag tror väldigt många muslimska barn är uppväxta med dessa plikter kring bönen som måste ske varje dag. Hur lätt kan det vara att stå utanför dessa pliktar när böneutroparen i minareten daglingen påkallar till bön? Och om dessutom applicerar den "islamiska teologin" som du pratade om när det är mycket svårt att ta sig ur Islam. Det är det ren och skär hjärntvätt det handlar om. Och det är väl ingen hemlighet att det finns en hederskultur i muslimska länder där släkten har stoor makt över barnen och hur dem skall bete sig. Man kan ju bara tänka sig hur mycket tvång och plikt en del barn känner när dem tvingas be dessa dagliga böner för släktens heder..

Citat:
Kristendomen har inte patent på tacksamhet och ödmjukhet och att fokusera på medmänniskorna.

Ne men det är kärnan i Jesus budskap. Patent har jag väl inte sagt väl?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in