Bismillah
SleepaZ
Citat:
Fel.
I länder där Islam är huvudreligion kan man inte förneka Mu`amalat? Skall inte varje Muslimskt stryre leva efter Sharia?
Inte vad jag vet, utan givetvis är det tankegången att ett islamiskt land ska styras av islamisk lag. Men så det inte ut idag. Därav finns det många kryphål och det döms lite hur som haver i vissa fall.
Så DET är orsaken till att det ser ut som det gör, frånvaron av gudsfruktan och att följa given gudomlig lag.
Citat:
Om du skall kalla dig muslim då "måste" du utföra dina "Ibadat".
Det är ju en plikt att utföra detta.
Ja men det känns inte tvångsmässigt som du beskriver det. Utan jag har kommit dithän att det känns tomt om jag inte har möjlighet att få närma mig Allah SWT i bön. Jag saknar något som jag behöver.
Citat:
Kan man dra en paralell med att betala skatt om man arbetar i Sverige?
Nu vet ju jag att du själv "valt" att bli muslim, så det jag förstår att du har en fria vilja kring det. Men barn som födds i .....
Jag vet inte egentligen vad det är du försöker att säga, men vi har alltid en fri vilja. Den som inte vill följa påbud får göra som de vill. Sen är det upp till Allah SWT hur Han dömer.
Jag vet inte om du anser att kristna har en fribiljett till Himlen och Guds närvaro iom att ni tror på frälsningen genom offret och återuppståndelsen? Sen kan man bete sig som en skit därutöver?
I Islam handlar det om att leva som man lär. Man kan göra det eller avstå. Och man vet att det finns konsekvenser. HUR Allah SWT dömer vet vi inte, men vi vet att man inte har fribiljett till Paradiset bara för att man kallar sig muslim. Det krävs också engagemang.
Att bara sitta och rulla tummarna och inte engagera sig i sin tro, jag vad är det för test i så fall? Behövs ju ingen då. Kvittar om du är kristen, muslim, ateist eller whatever - du har förbokad biljett.
JAG tror inte på det. Därför har jag en anledning att ha valt den väg jag har.