2008-06-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Johannes 14

5 Thomas sade: "Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?" 6 Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

7 Om ni har lärt känna mig, skall ni också lära känna min Fader. Och härefter känner ni honom och har sett honom." 8 Filippus sade: "Herre, låt oss få se Fadern, så räcker det för oss." 9 Jesus svarade: "Så länge har jag varit hos er, och du har inte lärt känna mig, Filippus. Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du säga: Låt oss se Fadern?
10 Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? De ord som jag talar till er, talar jag inte av mig själv. Fadern förblir i mig och gärningarna är hans verk. 11 Tro mig: jag är i Fadern och Fadern är i mig. Om ni inte kan tro det, så tro för gärningarnas skull.
Bismillah

Det där förklarar inte lärljungarna som omtalas i Johannes 14:20;
''Den dagen skall ni förstå att jag är i min fader och ni i mig och jag i er''.
Så som jag ser det är det många som ryms i 'jag är i Fadern och Fadern är i mig och er'?
Citera
2008-06-04, 18:05
Medlem
Citat:
Det citatet från Koranen visar att du inte sett filmen. Jesus är syndfri framgår enligt dem stycken han plockar ur. Det är anmärkningsvärt iaf.
Bismillah

Jodå jag såg filmen förra gången du hänvisade till den. Och jag vet att det är en kristen som talar på den. Och har man ingen bakgrundskunskap om att Jesus fvmh inte anses helig enligt Islams källor så missar man ju den teologiska insikten, låt säga i vissa fall medvetet och i andra fall - som jag anser vara fullt förståeliga, omedvetet. Den film du tar upp tillhör den första kategorin.

Så vad du gör, precis som han som propagerar, är att gripa efter halmstrån för att bekräfta det som du själv tror på. Den informationen kommer du inte hitta i Islam, utan den bekräftelsen måste du söka i Kristendomens källor.
Citera
2008-06-04, 18:17
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Det där förklarar inte lärljungarna som omtalas i Johannes 14:20;
''Den dagen skall ni förstå att jag är i min fader och ni i mig och jag i er''.
Så som jag ser det är det många som ryms i 'jag är i Fadern och Fadern är i mig och er'?
Det har ju med att göra med Kristi kropp. Nattvards firandet. Vi blir ett med kristus.

Sen får du läsa hela texten, du famlar väl inte efter halmstrån?

Joh 14
20 Den dagen skall ni förstå att jag är i min Fader, och att ni är i mig och jag i er. 21 Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom."

"Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom.
Citera
2008-06-04, 18:17
Medlem
Bismillah

Highness

Citat:
Vill börja med att säga - att jag tycker du är så underbar! =) Kristi kärlek från mig till dig, min älskade släkting i Abraham! =)
Jaha tackar. Du verkar ok du med.

Citat:
Solomo var en Man, Ja, det stämmer! Okey! Skall ta och läsa den versen igen, det finns nämligen en vers i ordspråksboken som handlar om ett barn till Gud. Det kanske inte var den versen som du menade? men jag tror det är ordspråksboken 8 om jag inte minns helt fel! =)
Nej den versen som jag citerar handlar om Salomo. Jag har inte hittat på den själv utan citerat från www.bibeln.se som jag brukar 'anlita' vid behov, för tycker det är vanskeligt att tolka och ha sig på egen hand.

Citat:
Jesus var ett med fadern, enligt min tro så var Jesus Sann Gud, Sann människa. Ordet blev människa = Jesus! Ordet separerades alltså ifrån Guds gestalt, Fadern och Sonen är ett. Vi blir ett med Sonen genom att tro på honom, och det gör oss till Guds barn. För Jesus är inte Fadern, Jesus är Sonen! Eftersom vi blir ett med Sonen så blir vi alltså Guds barn eftersom Gud är fader till Sonen. Detta gör inte oss till Gud, det gör oss istället till Guds barn. Vi har Gud - Den heliga Anden inom oss, men våran kropp är jordisk!
Ok.

Det där med ordet. Om jag får ta upp det lite.

Är det inte så att det som står i Bibeln, som sägs vara Jesus fvmh ord, inte är det? Inte heller hänvisas det till att det är han som skulle ha uttalat dem? Utan orden tillskrivs honom av den som författat Johannes?

Så hur kan det påvisa Jesu' fvmh gudomlighet om han inte har sagt detta?

Nu hittar inte jag på det här alldeles av mig själv, utan finns sammanställda i 'The Five Gospels'. Och jag måste säga att jag förstår det logiska resonemanget, för hur kan man dra slutsatsen att någon sagt något, när det inte står uttalat att han gjort det?

Citat:
Detta är mycket invecklat, men jag hoppas att du förstår hur jag menar?=)
Ja invecklat är det onekligen. På ett ungefär hur du menar även om jag inte hittar logiken.

Citat:
Jag gör inte en tolkning som passar mig, jag tror på Bibeln, och jag tror att det som Jesus säger är sant. Jag tror på Jesus, om han säger att han var ett med Fadern, så är han det, liksom jag är kristen för att jag tror på Jesus och har Jesus i mig. Den kristna församlingen och Jesus är ett, liksom Jesus och Gud vår Fader är ett, och alla vi kristna är ett, eftersom vi är Kristi kropp här på jorden! =)
Ok.
Citera
2008-06-04, 18:20
Medlem
Citat:
Det har ju med att göra med Kristi kropp. Nattvards firandet. Vi blir ett med kristus.

Sen får du läsa hela texten, du famlar väl inte efter halmstrån?

Joh 14
20 Den dagen skall ni förstå att jag är i min Fader, och att ni är i mig och jag i er. 21 Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom."

"Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom.
Bismillah

Jag läser hela texter, jag är van vid sånt du vet.

Men jag tycker det är intressant att man då plockar ut en vers för att så att säga 'bevisa' att Jesus fvmh och Gud är ett och samma väsen och sen bortser från den andra som inkluderar flera andra i detta 'ett'.

Det blir ohållbart om man ser till logiken.
Citera
2008-06-04, 18:25
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Bismillah

Men jag tycker det är intressant att man då plockar ut en vers för att så att säga 'bevisa' att Jesus fvmh och Gud är ett och samma väsen och sen bortser från den andra som inkluderar flera andra i detta 'ett'.

Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er.

Här har vi en treenighet förklaring.
Citera
2008-06-04, 18:26
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Bismillah

Aa ville få med slutklämmen bara i din text du citerade. Blev så massa text annars.
Citera
2008-06-04, 18:30
Medlem
Citat:
Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er.

Här har vi en treenighet förklaring.
Bismillah

Ja det påstås det. Och ändå så MÅSTE ju den Anden redan ha funnits..Inget att behöva skicka.

Och för all del - det resulterar också i att en tredjedel av Gud, som då skulle 'linkat' fram ända tills för ca 2000 år sedan som en tvåenighet, och sen när Jesus fvmh avreste så blev Han en treenighet när Anden hittade sin plats...?

Tycker du inte att det låter lite konstigt?
Citera
2008-06-04, 18:40
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Bismillah

Ja det påstås det. Och ändå så MÅSTE ju den Anden redan ha funnits..Inget att behöva skicka.

Och för all del - det resulterar också i att en tredjedel av Gud, som då skulle 'linkat' fram ända tills för ca 2000 år sedan som en tvåenighet, och sen när Jesus fvmh avreste så blev Han en treenighet när Anden hittade sin plats...?

Tycker du inte att det låter lite konstigt?
Den helige ande gör faderns uppdrag, alla stora profeter har blivit uppfyllda av anden när dem fått uppenbarelser. Moses,David,Jesaja, osv. Dock var inte anden utgjuten över alla, som han är nu till tidens ände. Bibeln är skriven med den helige andens kraft.

Ingen kan skåda fadern himself. Han är för ren och helig. Jag vet inte hur en ande är i sin form, men nog kan den vara på flera ställen samtidigt eftersom vi blir uppfylda av denna kraft övre hela jorden när vi blir frälsta, så att vara hos fadern och i oss är nog nemas problemas.
Citera
2008-06-04, 19:05
Medlem
Citat:
Den helige ande gör faderns uppdrag, alla stora profeter har blivit uppfyllda av anden när dem fått uppenbarelser. Moses,David,Jesaja, osv. Dock var inte anden utgjuten över alla, som han är nu till tidens ände. Bibeln är skriven med den helige andens kraft.

Ingen kan skåda fadern himself. Han är för ren och helig. Jag vet inte hur en ande är i sin form, men nog kan den vara på flera ställen samtidigt eftersom vi blir uppfylda av denna kraft övre hela jorden när vi blir frälsta, så att vara hos fadern och i oss är nog nemas problemas.
Bismillah

Jag tycker detta med anden är lite intressant. För det är väl ruach (rätt stavat?) som det handlar om i GT? Och den kraften är ju faktiskt densamma som du beskriver egentligen, och den är något liknande för mig, ruh.

Men för mig är det med den som Allah SWT skapar. Men det är något som utgår från Honom, dvs som en egenskap, inte en något som delar Hans väsen.

Så jag tycker beskrivningen så långt stämmer till viss del överens med judisk syn och islamisk syn medan Kristendomen har gjort denna ruach/ruh till att vara en tredjedel av Gud.
Förstår du hur jag menar här eller är du för låst i den tanke där du står?

Nej det är väl också det här som inte faller det logiska tänkandet väl på läppen. Som du säger ingen har sett Fadern, 'ingen har sett Gud' lär det stå i Bibeln. Men hur man än vänder och vrider på det så ÄR Jesus fvmh Gud, i samma väsen, (enligt kristen teologi) och då blir det en motsägelse att 'ingen har sett Gud' då han vandrade ca 33 år på jorden. Han sågs av en hel del personer. Det spelar ingen roll hur många gånger du säger 'att Jesus fvmh är en köttslig del av Gud' - för tanken kan inte logiskt följa med att Gud sägs vara ETT med tre olika 'delar' och de är enligt den kristna deklarationen 'one in essence' - och sen är de plötsligt inte det när det kommer till kritan. Utan då är de plötsligt delbara.
Citera
2008-06-04, 20:34
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Bismillah

Jag tycker detta med anden är lite intressant. För det är väl ruach (rätt stavat?) som det handlar om i GT? Och den kraften är ju faktiskt densamma som du beskriver egentligen, och den är något liknande för mig, ruh.

Men för mig är det med den som Allah SWT skapar. Men det är något som utgår från Honom, dvs som en egenskap, inte en något som delar Hans väsen.

Så jag tycker beskrivningen så långt stämmer till viss del överens med judisk syn och islamisk syn medan Kristendomen har gjort denna ruach/ruh till att vara en tredjedel av Gud.
Förstår du hur jag menar här eller är du för låst i den tanke där du står?

Nej det är väl också det här som inte faller det logiska tänkandet väl på läppen. Som du säger ingen har sett Fadern, 'ingen har sett Gud' lär det stå i Bibeln. Men hur man än vänder och vrider på det så ÄR Jesus fvmh Gud, i samma väsen, (enligt kristen teologi) och då blir det en motsägelse att 'ingen har sett Gud' då han vandrade ca 33 år på jorden. Han sågs av en hel del personer. Det spelar ingen roll hur många gånger du säger 'att Jesus fvmh är en köttslig del av Gud' - för tanken kan inte logiskt följa med att Gud sägs vara ETT med tre olika 'delar' och de är enligt den kristna deklarationen 'one in essence' - och sen är de plötsligt inte det när det kommer till kritan. Utan då är de plötsligt delbara.
Kom inte o sncka om logik hit och dit nu. Om ett Gudomligt väsen som kan skapa hela universum med sin vilja. Finns det begränsingar för en sådan Gudomlighet? Kan du ens applicera denna login för oss? Vi begriper inte ens vad ordet Evighet betyder.

Är det så logiskt omöjligt i att tänka sig att en sådan Gudomlighet kan innehålla 3 personligheter?

Kan du förstå vad Allah är? Är han logisk?
Citera
2008-06-04, 21:27
Medlem
Citat:
Kom inte o sncka om logik hit och dit nu. Om ett Gudomligt väsen som kan skapa hela universum med sin vilja. Finns det begränsingar för en sådan Gudomlighet? Kan du ens applicera denna login för oss? Vi begriper inte ens vad ordet Evighet betyder.

Är det så logiskt omöjligt i att tänka sig att en sådan Gudomlighet kan innehålla 3 personligheter?

Kan du förstå vad Allah är? Är han logisk?
Bismillah

Du har inte besvarat något i det som jag tog upp i inlägget om ruach/ruh. DET hade varit intressant.

Jo viss logik finns faktiskt med. I alla fall för mig.

Varför ska jag förklara för dig och er vad evighet är? Jag har inte ens gjort anspråk på att kunna göra det eftersom jag inte kan det.

Ja för mig är det en ologisk kullerbytta att Gud är tre och varför jag tycker det beskrev jag i inlägget tidigare.

Jag vet inte fullt ut Vad/Vem Allah SWT är, men har en hyfsat god uppfattningen genom Hans egenskaper. Ett hum.

Logiken kommer utifrån vårt resonerande. Om man läser en sak i ett textstycke och den inte har back up i ett annat textstycke utan säger det motsatta, så kan det bli ologiskt och då är det svårt att hitta logiken och även tron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in