2008-06-03, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Nej precis han gjorde ju inte nåt sånt anspråk.

Jesus fvmh har ingen fader, utan är född av en jungfru, mirakulöst. Behövs inte blandas in någon fader i detta. Så han var faderlös. Därför kallar vi honom bla för 'Marias son'.

Allah SWT skapar på olika sätt.
Adam fmvh och Eva mAvnmh på två olika sätt. Den första av lera och hans fru på annat sätt.
Jesus fvmh tillblivelse genom Allahs SWT ord 'Bli' och sedan det växande barnet i Marias mAvhmh i livmoder.
Och vi vanliga dödliga då som skapas genom den fantastiska fortplantningsmöjlighet som vi har givits vi kvinnor och män.

Tycker inte du personligen att det är konstigt, att Gud gjorde Maria havande men samtidigt inte är Fader till Jesus?

I Bibeln så gjorde Jesus anspråk på att själv vara Gud! Han sade bland annat "Jag är och jag var innan Abraham fanns till" och Judarna förstog vad han menade och ville stena honom. Jesus sade "Den som har sett mig, har sett fadern" "Jag och fadern är Ett" "Jag har utgått ifrån Fadern och kommer ifrån honom" osv! "Den som tror på mig, tror inte på mig utan på han som har sänt mig." "Den som har sett mig, han har sett Fadern. Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig?" Han gör anspråk på att vara ett med fadern, och då gör man anspråk på att vara Gud, enligt mig! =)
Citera
2008-06-03, 23:15
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Tycker inte du personligen att det är konstigt, att Gud gjorde Maria havande men samtidigt inte är Fader till Jesus?

I Bibeln så gjorde Jesus anspråk på att själv vara Gud! Han sade bland annat "Jag är och jag var innan Abraham fanns till" och Judarna förstog vad han menade och ville stena honom. Jesus sade "Den som har sett mig, har sett fadern" "Jag och fadern är Ett" "Jag har utgått ifrån Fadern och kommer ifrån honom" osv! "Den som tror på mig, tror inte på mig utan på han som har sänt mig." "Den som har sett mig, han har sett Fadern. Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig?" Han gör anspråk på att vara ett med fadern, och då gör man anspråk på att vara Gud, enligt mig! =)

Tycker du inte att det är konstigt att Gud skulle vara fader till sig själv?

Så du tolkar verser som Jag har utgått ifrån Fadern och kommer ifrån honom och "Den som har sett mig, har sett fadern" "Jag och fadern är Ett" bokstavligt?
Citera
2008-06-03, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Tycker du inte att det är konstigt att Gud skulle vara fader till sig själv?

Så du tolkar verser som Jag har utgått ifrån Fadern och kommer ifrån honom och "Den som har sett mig, har sett fadern" "Jag och fadern är Ett" bokstavligt?

Nej! Eftersom dem är tre fullkomliga personer i en Gud! Föreställ dig en treklöver. Ingen utav dem tre bladen är mer treklöver än den andra, på samma sätt är det med Fadern, Sonen och Den heliga Anden. Tre blad = En treklöver. Fader Son och Den heliga Anden = En Gud!
Citera
2008-06-04, 10:37
Medlem
Citat:

Bismillah

Inte alls. Jag tror på Allahs SWT Storhet att Han kan göra vad Han vill. Så alla människor har inte en moder och fader, som tex Jesus, Adam och Eva. Men de personerna har funnits ändå.

Jag uppfattar den versen som att Allah SWT känner till allas tillblivelse. Inget konstigt med det, det ingår i Hans Allsmäktighet och Allvetande.

När det gäller versen Johannes 8:58, så måste man ju ta med i beräkningen att förexistensen av profeterna och människan generellt existerar i både GT och även i Koranen. Läs tex vad det står i Jeremia 1:4-5
''Herrens ord kom till mig: Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig, innan du kom ut ur modersskötet gav jag dig ett heligt uppdrag: att vara profet för folken.''

Likaså Salomo säger i Ordspråksboken 8:23-27;
''I urtiden formades jag, i begynnelsen, innan jorden fanns.
Innan djupen blev till föddes jag, när det ännu inte fanns källor med vatten,
innan bergen fått sin grund, innan höjderna fanns föddes jag,
när han ännu inte gjort land och fält eller mullen som täcker jorden.
När han spände upp himlen var jag där, när han välvde dess kupa över djupet,''

Gud vänder sig till Job i Job 38:4 och säger;
''Var var du när jag lade jordens grund? Låt höra, om du vet och kan!''
och i 38:21
'' Du vet säkert, du var nog född redan då, du som har levat så länge!''

Så för bättre förståelse av Johannes 8:58 bör man läsa från 8:54 tycker jag.

När det gäller 'Jag och Fadern är ett', så sägs ju Jesus fvmh säga i Johannes 14:20;
''Den dagen skall ni förstå att jag är i min fader och ni i mig och jag i er'' och här talar han till lärljungarna.

Så jag ser inte kopplingen Gud-Jesus som unik i att vara 'i ett' utan det 'i ett' inkluderar rätt många som då vore Gud i så fall.

Så jag ser detta med 'i ett' som symbolik för att vara enade i orsak/verkan och inte till sin natur.
Citera
2008-06-04, 15:04
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Nej! Eftersom dem är tre fullkomliga personer i en Gud! Föreställ dig en treklöver. Ingen utav dem tre bladen är mer treklöver än den andra, på samma sätt är det med Fadern, Sonen och Den heliga Anden. Tre blad = En treklöver. Fader Son och Den heliga Anden = En Gud!

Plockat från Hinduismen och deras gudars avatarer
Citera
2008-06-04, 15:22
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:

Finns det något bibliskt stöd för denna uppfattning? Jag är kristen och har inte uppfattat något sådant.
Citera
2008-06-04, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rom3liuZ
Finns det något bibliskt stöd för denna uppfattning? Jag är kristen och har inte uppfattat något sådant.

Ja det finns stöd!

Fadern är skaparen = Och han ville skapa Jorden!
Sonen är Ordet vilket Fadern skapade himmel och jord med.
Den heliga Anden var den som gav kraft till ordet och skapade, och som följer faderns vilja = Gud skapade himmel och jord!

Jesus säger i Uppenbarelseboken 3:14 "Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sanna vittnet*, början på Guds skapelse.

Johannesevangeliet 1:1-5 "I begynnelsen fanns ordet, ordet fanns hos Gud, Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till, utan allt som finns till. I Ordet var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det." Joh 1:14 "Ordet blev människa, och levde här ibland oss"

Kol 1:16 Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter: Allt är skapat genom honom och till honom. Han finns före allting, och allting hålls samman i honom"

Kolosserbrevet berättar att allting skapades genom Jesus, Johannes säger att allting blev skapat genom Ordet som sedan blev människa = Jesus. Jesus säger att han är början på Guds skapelse!

Vad säger GT om Guds Ord då?

Himmlen är gjord genom Herrens ord och all dess här genom hans muns anda (Psaltaren 33:6)

Han sade, och det blev, han befallde och det stog där. (Psaltaren 33:9)

Ja, de må lova Herrens namn, Ty han befallde och de blev skapade.(Psaltaren 148:5)

Uppenbarelseboken 4:11 "Du, vår Herre och Gud, är värdig att ta emot härligheten* och äran och makten. Ty du har skapat världen, och genom DIN VILJA blev den till och skapades den.

Här ser vi Gud fadern sitta på tronen. Hans vilja var att Himmel och jord skulle skapas. Sonen är Början på Guds skapelse - Ordet som Sade, och Den heliga Anden såg till så det skedde.

Hebreerbrevet 1:2 "Men nu vid denna tidens slut har han talat till oss genom sin son, som han har insatt till att ärva allting, liksom han också har skapat världen genom honom. Och han, som är utstrålningen av Guds härlighet* och en avbild av hans väsen och som bär upp allt med Kraften i sitt ord, har renat oss från synden och sitter nu på Majestädetets högra sida i höjden"

Uppenbarelseboken 19:13 handlar det om Messias på en vit häst, som skall döma och strida rättfärdigt, han kallas för trofast och sann. såhär står det i vers 13 "Han var klädd i en mantel som doppats i blod, och hans namn är" "Guds ord"

Idag lär Bibeln oss detta!

Fadern vill att vi skall komma till tro, och när vi tar emot Jesus som vår Herre och frälsare har vi helig ande i vår kropp, som vi får när vi tror på Jesus. Jesus sänder oss Anden, och Anden skall vittna om Sonen, och allt vi ber om i Jesu namn skall Jesus göra, så att Fadern blir förhärligad i Sonen. Faderns vilja - Jesus Sänder - Helig Ande vittnar om Sonen - Fadern blir då förhärligad i Sonen. Samtidigt som den heliga Anden utgår ifrån Fadern, in i Sonen och Sonen sänder oss som tror Helig Ande. Hänger du med?
Citera
2008-06-04, 16:24
Medlem
Citat:
Bismillah

Inte alls. Jag tror på Allahs SWT Storhet att Han kan göra vad Han vill. Så alla människor har inte en moder och fader, som tex Jesus, Adam och Eva. Men de personerna har funnits ändå.

Jag uppfattar den versen som att Allah SWT känner till allas tillblivelse. Inget konstigt med det, det ingår i Hans Allsmäktighet och Allvetande.

När det gäller versen Johannes 8:58, så måste man ju ta med i beräkningen att förexistensen av profeterna och människan generellt existerar i både GT och även i Koranen. Läs tex vad det står i Jeremia 1:4-5
''Herrens ord kom till mig: Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig, innan du kom ut ur modersskötet gav jag dig ett heligt uppdrag: att vara profet för folken.''

Likaså Salomo säger i Ordspråksboken 8:23-27;
''I urtiden formades jag, i begynnelsen, innan jorden fanns.
Innan djupen blev till föddes jag, när det ännu inte fanns källor med vatten,
innan bergen fått sin grund, innan höjderna fanns föddes jag,
när han ännu inte gjort land och fält eller mullen som täcker jorden.
När han spände upp himlen var jag där, när han välvde dess kupa över djupet,''

Gud vänder sig till Job i Job 38:4 och säger;
''Var var du när jag lade jordens grund? Låt höra, om du vet och kan!''
och i 38:21
'' Du vet säkert, du var nog född redan då, du som har levat så länge!''

Så för bättre förståelse av Johannes 8:58 bör man läsa från 8:54 tycker jag.

När det gäller 'Jag och Fadern är ett', så sägs ju Jesus fvmh säga i Johannes 14:20;
''Den dagen skall ni förstå att jag är i min fader och ni i mig och jag i er'' och här talar han till lärljungarna.

Så jag ser inte kopplingen Gud-Jesus som unik i att vara 'i ett' utan det 'i ett' inkluderar rätt många som då vore Gud i så fall.

Så jag ser detta med 'i ett' som symbolik för att vara enade i orsak/verkan och inte till sin natur.

När det gäller ordspråksboken så är visheten feminin i bibeln. Så enligt mig kan det inte vara Jesus, eftersom han är en Man!

När Jesus sade "Jag och Fadern är ett" så blev Judarna arga och ville stena honom. Då sade Jesus: "Jag har låtit er se så många goda gärningar som kommer ifrån Fadern- För vilken utav dem stenar ni mig? Judarna svarade: Det är inte för någon god gärningar som vi stenar dig, utan för att du hädar och gör dig själv till Gud, fast du är människa"

Så jag tror Judarna förstog vad Jesus gjorde för anspråk genom att säga: Jag och Fadern är ett! De förstog att Jesus gjorde anspåk på att vara Gud!

Jag vet dock inte om detta nämns i koranen, men det står om detta i Johannesevangeliet 10:30-33
Citera
2008-06-04, 16:55
Medlem
Bismillah

Highness

Citat:
När det gäller ordspråksboken så är visheten feminin i bibeln. Så enligt mig kan det inte vara Jesus, eftersom han är en Man!
Versen jag citerade handlar om Salomo fvmh inte Jesus fvmh, och han var väl en man han med? Och det är han som sägs ha sagt det. Om du har en annan tolkning så är den aningen svår att hänga med på.

Citat:
När Jesus sade "Jag och Fadern är ett" så blev Judarna arga och ville stena honom. Då sade Jesus: "Jag har låtit er se så många goda gärningar som kommer ifrån Fadern- För vilken utav dem stenar ni mig? Judarna svarade: Det är inte för någon god gärningar som vi stenar dig, utan för att du hädar och gör dig själv till Gud, fast du är människa"
Ja det beror väl på att judarna har den synen, då som nu, att Gud inte inkarneras? Det är ju en tro som är unik för just kristen tro.

Hur som helst, du kommenterade inte detta med 'jag och Fadern är ett' eftersom det även inkluderar åtminstone också lärljungarna? Enligt Biblen.

Tror du inte att det är så att du vill göra en tolkning av det som passar dig, och därför har du svårt att se varför andra inte delar den, och att vi ser lite mer neutralt på det hela? Det är ju faktiskt logiskt att Gud och Jesus fvmh och lärljungarna var en i orsak och verkan men inte till sin natur. För hur kan man säga att i en vers är det ok med din tolkning men sen när man kommer till den andra så 'gills det inte längre' för det skulle sätta den första tolkningen i gungning?

Citat:
Så jag tror Judarna förstog vad Jesus gjorde för anspråk genom att säga: Jag och Fadern är ett! De förstog att Jesus gjorde anspåk på att vara Gud!
Vi kan ju bara gissa egentligen. Jag vet inte deras anledning till förnekandet av Jesus fvmh som en profet eller sänd från Allah SWT (om de nu förnekar det) eller vilka tankar de hade. Men jag ser ju hur du så att säga formar deras tyckanden så att det blir som en passande ram till det du tror - om du förstår hur jag menar?
Citera
2008-06-04, 17:45
Medlem
SleepaZs avatar
Johannes 14

5 Thomas sade: "Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?" 6 Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

7 Om ni har lärt känna mig, skall ni också lära känna min Fader. Och härefter känner ni honom och har sett honom." 8 Filippus sade: "Herre, låt oss få se Fadern, så räcker det för oss." 9 Jesus svarade: "Så länge har jag varit hos er, och du har inte lärt känna mig, Filippus. Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du säga: Låt oss se Fadern?
10 Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? De ord som jag talar till er, talar jag inte av mig själv. Fadern förblir i mig och gärningarna är hans verk. 11 Tro mig: jag är i Fadern och Fadern är i mig. Om ni inte kan tro det, så tro för gärningarnas skull.
Citera
2008-06-04, 17:50
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Bismillah

Nej det kan han inte, eftersom det är en motsägelse till Islams kärna;

''Say: He is Allah, the One and Only;
Allah, the Eternal, Absolute;
He begetteth not, nor is He begotten;
And there is none like unto Him.''
Koranen 112

Om jag vore du skulle jag vara lite mer uppmärksam mot kristna på PalTalk som propagerar för att ha kunskap om Islam och gör egna tolkningar. Men det är jag det. Är inte mycket för att köpa grisen i säcken. Men det är jag det.
Det citatet från Koranen visar att du inte sett filmen. Jesus är syndfri framgår enligt dem stycken han plockar ur. Det är anmärkningsvärt iaf.
Citera
2008-06-04, 18:01
Medlem
Citat:
Bismillah

Highness

Versen jag citerade handlar om Salomo fvmh inte Jesus fvmh, och han var väl en man han med? Och det är han som sägs ha sagt det. Om du har en annan tolkning så är den aningen svår att hänga med på.

Ja det beror väl på att judarna har den synen, då som nu, att Gud inte inkarneras? Det är ju en tro som är unik för just kristen tro.

Hur som helst, du kommenterade inte detta med 'jag och Fadern är ett' eftersom det även inkluderar åtminstone också lärljungarna? Enligt Biblen.

Tror du inte att det är så att du vill göra en tolkning av det som passar dig, och därför har du svårt att se varför andra inte delar den, och att vi ser lite mer neutralt på det hela? Det är ju faktiskt logiskt att Gud och Jesus fvmh och lärljungarna var en i orsak och verkan men inte till sin natur. För hur kan man säga att i en vers är det ok med din tolkning men sen när man kommer till den andra så 'gills det inte längre' för det skulle sätta den första tolkningen i gungning?

Vi kan ju bara gissa egentligen. Jag vet inte deras anledning till förnekandet av Jesus fvmh som en profet eller sänd från Allah SWT (om de nu förnekar det) eller vilka tankar de hade. Men jag ser ju hur du så att säga formar deras tyckanden så att det blir som en passande ram till det du tror - om du förstår hur jag menar?

Vill börja med att säga - att jag tycker du är så underbar! =) Kristi kärlek från mig till dig, min älskade släkting i Abraham! =)

Solomo var en Man, Ja, det stämmer! Okey! Skall ta och läsa den versen igen, det finns nämligen en vers i ordspråksboken som handlar om ett barn till Gud. Det kanske inte var den versen som du menade? men jag tror det är ordspråksboken 8 om jag inte minns helt fel! =)

Jesus var ett med fadern, enligt min tro så var Jesus Sann Gud, Sann människa. Ordet blev människa = Jesus! Ordet separerades alltså ifrån Guds gestalt, Fadern och Sonen är ett. Vi blir ett med Sonen genom att tro på honom, och det gör oss till Guds barn. För Jesus är inte Fadern, Jesus är Sonen! Eftersom vi blir ett med Sonen så blir vi alltså Guds barn eftersom Gud är fader till Sonen. Detta gör inte oss till Gud, det gör oss istället till Guds barn. Vi har Gud - Den heliga Anden inom oss, men våran kropp är jordisk!

Detta är mycket invecklat, men jag hoppas att du förstår hur jag menar?=)

Jag gör inte en tolkning som passar mig, jag tror på Bibeln, och jag tror att det som Jesus säger är sant. Jag tror på Jesus, om han säger att han var ett med Fadern, så är han det, liksom jag är kristen för att jag tror på Jesus och har Jesus i mig. Den kristna församlingen och Jesus är ett, liksom Jesus och Gud vår Fader är ett, och alla vi kristna är ett, eftersom vi är Kristi kropp här på jorden! =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in