Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-06-03, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
Låt se.... ehm 8800 kostar 18000,
billigaste ger sketen ati 2400.

Nvidia 9800 finns nu eller så väntar man lite till tills x-serien kommer
Ja, och jag säger att du får vad du betalar för. Det finns en anledning till att vissa produkter här i världen kostar mer än andra. Det är inte för att det är roligare att ta mer betalt för vissa saker än andra, utan för att olika produkter kostar olika mycket att tillverka, oftast beroende på att vissa tillverkare använder dyrare komponenter och lägger ner mer arbete på sina produkter än andra.

En Mercedes kostar mer än en Skoda, pga att det är en bättre bil på alla sätt. Håller längre, mer komfortabel att använda, starkare varumärke (dvs bättre andrahandsvärde) och bättre support. Det är exakt samma sak med Mac.

Om du tror att du får något lika bra eller bättre för 9000kr så tror du fel.
2008-06-03, 15:41
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★
Ja, och jag säger att du får vad du betalar för. Det finns en anledning till att vissa produkter här i världen kostar mer än andra. Det är inte för att det är roligare att ta mer betalt för vissa saker än andra, utan för att olika produkter kostar olika mycket att tillverka, oftast beroende på att vissa tillverkare använder dyrare komponenter och lägger ner mer arbete på sina produkter än andra.

En Mercedes kostar mer än en Skoda, pga att det är en bättre bil på alla sätt. Håller längre, mer komfortabel att använda, starkare varumärke (dvs bättre andrahandsvärde) och bättre support. Det är exakt samma sak med Mac.

Om du tror att du får något lika bra eller bättre för 9000kr så tror du fel.

Det sitter samma jävla sketna hårdvara i Apples burkar som i vilken PC som helst. Så otroligt fånigt fanboy-beteende att hålla på och dra till med biljämförelser när det faktiskt är hemelektronik som diskuteras.
2008-06-03, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Det sitter samma jävla sketna hårdvara i Apples burkar som i vilken PC som helst. Så otroligt fånigt fanboy-beteende att hålla på och dra till med biljämförelser när det faktiskt är hemelektronik som diskuteras.
Nej det gör det inte. Det är liknande specifikationer, men samma hårdvara är det inte. Även om det hade varit så så är det ändå enorm skillnad på två olika datorer. Särskilt när det gäller inre layout, luftflöde, ingångar/utgångar, extrafunktioner osv osv. Så oavsett om det hade varit samma hårdvara (vilket det inte är) så är det ändå helt olika prestanda.

PC-fanboys brukar bli irriterade över Mercedes-jämförelsen, men det är ju för att den prickar helt rätt. Mac är högklassiga datorer, punkt slut. En hembyggd dator kan säkert bli jättebra, men det beror helt på byggarens kunskaper, och sannolikheten att någon 19-årig svensson unge kan bygga ihop en dator med samma optimala luftflöde och komponentsammansättning som tekniker på Apple som designat insidan på iMacen i flera år...är något smal.
2008-06-03, 15:56
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Nej det gör det inte. Det är liknande specifikationer, men samma hårdvara är det inte. Även om det hade varit så så är det ändå enorm skillnad på två olika datorer. Särskilt när det gäller inre layout, luftflöde, ingångar/utgångar, extrafunktioner osv osv. Så oavsett om det hade varit samma hårdvara (vilket det inte är) så är det ändå helt olika prestanda.

PC-fanboys brukar bli irriterade över Mercedes-jämförelsen, men det är ju för att den prickar helt rätt. Mac är högklassiga datorer, punkt slut. En hembyggd dator kan säkert bli jättebra, men det beror helt på byggarens kunskaper, och sannolikheten att någon 19-årig svensson unge kan bygga ihop en dator med samma optimala luftflöde och komponentsammansättning som tekniker på Apple som designat insidan på iMacen i flera år...är något smal.

Mac byggs i precis samma farbriker som alla andra datorer, med samma teknik och samma pressade ekonomi. Att macibanier blir sura när man konfronterar dem med deras fåniga biljämförelser är för att de vet hur missvisande och skeva de är.

Och "man får vad man betalar för" säger du. Och där är jag benägen att hålla med. Därför är en Mac för 8000 kr oftast bättre än en Pc för 5000 kr. Men en PC för 11000 kr är bättre än samma Mac enligt samma resonemang.
2008-06-03, 16:00
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
PC-fanboys brukar bli irriterade över Mercedes-jämförelsen, men det är ju för att den prickar helt rätt. Mac är högklassiga datorer, punkt slut.
Det finns knappt några PC-fanboys, de flesta PC-användare skiter i själva arkitetkturen osv och bara använder datorn, MAC-fanboys finns det däremot gott om (jag var själv en av de värsta i 10 år)

Citat:
En hembyggd dator kan säkert bli jättebra, men det beror helt på byggarens kunskaper, och sannolikheten att någon 19-årig svensson unge kan bygga ihop en dator med samma optimala luftflöde och komponentsammansättning som tekniker på Apple som designat insidan på iMacen i flera år...är något smal.

Nej, det är inte så smal chans. Jag har iofs jobbat med att bygga datorer, men det är absolut inte svårt. Och att välja ut komponenter kräver ju inte mer än att man kan googla och kolla på forum.

Det finns helt klart anledningar för vissa att välja att köpa en mac. Men bortsett från operativsystemet är de du ger bara bullshit.
2008-06-03, 16:08
Bannlyst
Citat:
Mac byggs i precis samma farbriker som alla andra datorer, med samma teknik och samma pressade ekonomi. Att macibanier blir sura när man konfronterar dem med deras fåniga biljämförelser är för att de vet hur missvisande och skeva de är.
Du vet inte vad du pratar om, men är väl desperat efter någon slags upprättelse för att du inte har råd med ordentliga datorer. Det är inte samma komponenter i Mac som i Dell. Det är inte samma komponenter i Dell som i Sony. Det är inte samma komponenter i Sony som i Alienware. Det finns liknande specifikationer, men det är irrelevant eftersom det inte är komponenterna som själva avgör hur prestandan är.

Jag vet att det är tråkigt att i vuxen ålder inse att saker oftast kostar mer för att de är bättre. Så är det inom alla branscher. Elektronik, bilar, möbler, prostitution, kläder osv osv. Saker kostar mer för att de är bättre.

Citat:
Och "man får vad man betalar för" säger du. Och där är jag benägen att hålla med. Därför är en Mac för 8000 kr oftast bättre än en Pc för 5000 kr. Men en PC för 11000 kr är bättre än samma Mac enligt samma resonemang.
En bärbar PC för 20k är garanterat bättre än en MacBook för 10k. Problemet är ju att det inte finns OS X på PCn, men det har ju inte med diskussionen att göra.

Nu var det dock inte det TS pratade om. Han undrar varför han ska köpa en iMac för 18k när han kan få en PC för 9k. Och oavsett om du gillar biljämförelsen eller inte så är det exakt samma sak som att säga: varför köpa en Mercedes för 600k när man kan få en Skoda för 130k. Svaret är: för att man får mer ju mer man betalar.
2008-06-03, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det finns knappt några PC-fanboys, de flesta PC-användare skiter i själva arkitetkturen osv och bara använder datorn, MAC-fanboys finns det däremot gott om (jag var själv en av de värsta i 10 år)
Något av det dummaste jag hört. Bara kolla här i den här sektionen av forumet, där det kryllar av PC-fanboys vars största nöje är at klaga på Mac och hitta på en massa negativa egenskaper. Kolla även Windowsdelen av fprumet och se om det finns en enda "Mac-fanboy" som sitter och hittar på en massa om Windows.

Verkligheten ser snarare tvärtom ut. Macanvändare bryr sig inte så mycket om Windows, eftersom vi gjort ett aktivt val att använda något annat. PC-ryttare är dock fast i sitt WIndowsanvändande, och sneglar avundsjukt på alla Macanvändare varannan sekund.

Citat:
Nej, det är inte så smal chans. Jag har iofs jobbat med att bygga datorer, men det är absolut inte svårt. Och att välja ut komponenter kräver ju inte mer än att man kan googla och kolla på forum.
Men sluta. Så att bli industridesigner och byggnadsingenjör på Apple, Sony, HP etc handlar bara om att googla och kolla på forum? Haha...

Citat:
Det finns helt klart anledningar för vissa att välja att köpa en mac. Men bortsett från operativsystemet är de du ger bara bullshit.
Nej det är det inte. Men fortsätt gärna leva i din fantasivärld där iMacen kostar dubbelt så mycket bara för att det finns ett äpple på den, och där man endast behöver googla och kolla på forum för att bygga lika genomtänkta och optimerade datorer som igenjörerna hos de största datortillverkarna.
2008-06-03, 16:13
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Du vet inte vad du pratar om, men är väl desperat efter någon slags upprättelse för att du inte har råd med ordentliga datorer. Det är inte samma komponenter i Mac som i Dell. Det är inte samma komponenter i Dell som i Sony. Det är inte samma komponenter i Sony som i Alienware. Det finns liknande specifikationer, men det är irrelevant eftersom det inte är komponenterna som själva avgör hur prestandan är.

Mmmm, det är därför jag inte har någon Appleburk för tillfället. Jag har inte råd.
Det här kommer nog som en chock för en rabiat maciban som dig men även jag skulle kunna tänka mig att köpa en burk från Apple, men för tillfället så är jag nöjd med min Vaio och stationära. Och dessutom har Apples användare rätt dåligt rykte som community.

Citat:
Jag vet att det är tråkigt att i vuxen ålder inse att saker oftast kostar mer för att de är bättre. Så är det inom alla branscher. Elektronik, bilar, möbler, prostitution, kläder osv osv. Saker kostar mer för att de är bättre.

Det tog rätt lång tid för dig att inse att en dator automatiskt inte är bättre än en PC bara för att det sitter en Apple-logga på den alltså?

Citat:
En bärbar PC för 20k är garanterat bättre än en MacBook för 10k. Problemet är ju att det inte finns OS X på PCn, men det har ju inte med diskussionen att göra.

Nu var det dock inte det TS pratade om. Han undrar varför han ska köpa en iMac för 18k när han kan få en PC för 9k. Och oavsett om du gillar biljämförelsen eller inte så är det exakt samma sak som att säga: varför köpa en Mercedes för 600k när man kan få en Skoda för 130k. Svaret är: för att man får mer ju mer man betalar.

Och biljämförelser är till för dem som inte klarar av att debattera ett ämne för vad det är.
Det är macibaner som dig som gör att jag och många med mig tvekar över att köpa en Mac. Så otroligt inskränkta och snarstuckna att det blir parodi över det hela.
Det är bara att kolla bland dina tidigare inlägg så inser vem som helst att du inte direkt har ett objektivt förhållningssätt till just Apples produkter.
Senast redigerad av Flytande_argot 2008-06-03 kl. 16:16.
2008-06-03, 16:25
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Men sluta. Så att bli industridesigner och byggnadsingenjör på Apple, Sony, HP etc handlar bara om att googla och kolla på forum? Haha...
Nej, givetvis inte, men de (gigabyte) som tillverkade mitt moderkort är knappast sämre på sitt jobb än de som tillverkar moderkort åt apple. Övriga komponenter i datorn är det ju knappast någon skillnad på då apple inte själva varken designar eller tillverkar dessa.
Så vad får dig att tro att min dator skulle hålla sämre än din?

Jag skäms verkligen av att tänka på att jag var som du en gång i tiden. (fast jag kan trösta mig med att det på den tiden var skillnader i hårdvara mellan mac och pc samt att windows var oanvändbart).

EDIT: kan ge ett exempel på Apples överlägsna byggkvalitet.
Under ett års tid har två stycken möss från apple pajat på exakt samma sätt för honom, trots att apples saker tydligen håller mycket längre än någon annans.
2008-06-03, 17:06
Bannlyst
Citat:
Mmmm, det är därför jag inte har någon Appleburk för tillfället. Jag har inte råd.
Det här kommer nog som en chock för en rabiat maciban som dig men även jag skulle kunna tänka mig att köpa en burk från Apple, men för tillfället så är jag nöjd med min Vaio och stationära. Och dessutom har Apples användare rätt dåligt rykte som community.
Skönt att du baserar dina elektronikinköp på dina fördomar om de som använder produkterna. Är du 10 år eller?

Citat:
Det tog rätt lång tid för dig att inse att en dator automatiskt inte är bättre än en PC bara för att det sitter en Apple-logga på den alltså?
Det har jag vetat ända sedan jag föddes.

Citat:
Och biljämförelser är till för dem som inte klarar av att debattera ett ämne för vad det är.
Snarare ett hjälpmedel för dig och dina kompisar som inte riktigt förstått det här med prissättning, kvalité, varumärke osv osv. Det är en enkel jämförelse som stämmer väldigt bra överens med hur det ligger till i verkligheten mellan högkvalitativa produkter och budgetprodukter.

Citat:
Det är macibaner som dig som gör att jag och många med mig tvekar över att köpa en Mac. Så otroligt inskränkta och snarstuckna att det blir parodi över det hela.
Ska jag bli ledsen menar du...över att du inte köper Mac för att....jag har en? Undrar var parodin ligger.

Kan du inte berätta vilka klädmärken du använder, så jag kan undvika att köpa dem pga att du använder dem?

Citat:
Det är bara att kolla bland dina tidigare inlägg så inser vem som helst att du inte direkt har ett objektivt förhållningssätt till just Apples produkter.
Detsamma gäller ju dig. Eller ditt förhållningssätt till Apple skulle vara objektivt menar du?

Årets idiot, alla kategorier.
2008-06-03, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nej, givetvis inte, men de (gigabyte) som tillverkade mitt moderkort är knappast sämre på sitt jobb än de som tillverkar moderkort åt apple. Övriga komponenter i datorn är det ju knappast någon skillnad på då apple inte själva varken designar eller tillverkar dessa.
Så vad får dig att tro att min dator skulle hålla sämre än din?
Nu var det ju inte komponenterna jag pratade om, jag pratade om att bygga ihop allting. Du tror att du kan bygga ihop en dator med samma kvalité som en Mac, Sony eller Alienware, bara genom att googla och kolla runt på forum.

Jag säger att det kan du glömma. Komponenterna i högkvalitativa märkesdatorer är anpassade för varandra, chassina är specialbyggda för att ge optimalt luftflöde och nerkylning (samt praktiska lösningar).

Det enda du kommer få med en egenbyggd dator är ett hopkok av komponenter som inte var anpassade för varandra från första början, utan snarare anpassade för att kunna passa ihop i ett oändligt antal kombinationer med 100 andra komponenter och märken.

Din ihopbyggda dator kanske blir hur bra som helst, men den kommer aldrig ha samma byggkvalité som datorerna från världens kvalitetstillverkare inom datorbranschen, det fattar du väl själv.

Citat:
Jag skäms verkligen av att tänka på att jag var som du en gång i tiden. (fast jag kan trösta mig med att det på den tiden var skillnader i hårdvara mellan mac och pc samt att windows var oanvändbart).
Skäms hur mycket du vill, jag skäms själv över att jag ens använt Windows i mitt liv, då det är fullständigt hjärndött och odugligt. Jag är fortfarande idag tvingad till att använda katastrofen, denna gången i splitternya tågkraschen Vista. Anledningen till att jag är tvungen att använda skiten är för att personer som du inte inser hur funktionsodugligt, oanvändarvänligt och ostabilt systemet är, jämfört med stabilare alternativ som UNIX, Linux, OS X osv.

Citat:
EDIT: kan ge ett exempel på Apples överlägsna byggkvalitet.
Under ett års tid har två stycken möss från apple pajat på exakt samma sätt för honom, trots att apples saker tydligen håller mycket längre än någon annans.
Ska jag berätta hur många Logitechmöss som pajat genom åren i det här hemmet? Ska jag berätta hur många gånger Windows kraschat?
2008-06-03, 17:26
Medlem
StyleWarss avatar
Tradigt off-topic det blev.

Mac är bäst för mig MEN inte för Iradieh som vill ha en potent speldator. Då är absolut inte en iMac rätt val.

Min iMac klarar av att köra spel, men jag hinner knappt med! Jag måste ju leka med alla konsoller som har tagit över mitt spelande till 95%.

Ska man gå off-topic i den här tråden kan man ju istället snacka om PC som spelplattform som kommer att dö. Om man undantar The Sims och WoW då förstås...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in