Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2008-06-05, 23:47
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krukväxt
Men snackar vi vanliga midi-towers eller full-towers så ligger PC-marknaden långt i förväg. Saker som dammfilter, avtagbara hårddisklådor med silikondämpning, chassien där man inte behöver någon skruvmejsel, smart kabeldragningsdesign så man får ökat luftflöde, säger iaf mig att de ligger långt i förväg.

Det håller jag inte med om, tror inte man har behövt en skruvmejsel för att jobba i ett applechassi av desktop eller towermodell sen 95..
Och öppnar man upp en modern mac så ser man att det finns t.ex. löstagbara hårddisklådor och att sladdarna är klokt dragna, och ska man tro på vad som skrivs som är luftflödet i en mac pro snillrikt uttänkt.
2008-06-05, 23:58
Medlem
Krukväxts avatar
Långt i förväg var att ta i, det erkänner jag, men smartare funktioner finns i PC-chassien även om de inte var så många som jag nämnde.
2008-06-06, 00:20
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag skulle säga att i just det avseendet så ligger apple i regel före.
Men sen finns det ju givetvis extremt smart uttänka lådor med finurliga lösningar och nyskapande design till en vanlig PC att köpa om man så vill, dock tror jag att om man ser till 90% av de chassin som finns hemma hos folk så ligger apple långt före.
Ivarjefall när det gäller mac pro och inte apples mer unika formfaktorer som minin och iMacen.

1996 tyckte jag det var underbart att plocka i min mac 7500 som man slapp skruva i och allt var lättåtkomligt..då var det stor skillnad mot de intelmaskiner jag jobbade med att bygga..där var det inte sällan man svor och skar sig.
2008-06-06, 02:33
Medlem
jEffes avatar
Citat:
Långt i förväg var att ta i, det erkänner jag, men smartare funktioner finns i PC-chassien även om de inte var så många som jag nämnde.

Blir oerhört stolt över dig krukväxt för att du verkligen kämpar mot dårarna i mac forumet (3stjärna)
2008-06-06, 06:42
Bannlyst
Citat:
Att hävda att Apple använder komponenter av högre kvalitet är galenskap. Ingen i denna tråd har någon som helst aning om varifrån Apple köper sina prylar, det är således ganska onödigt att låtsas veta.
Jag tror t.o.m. att man kan få en dator av högre kvalitet om man plockar ihop sina delar på exempelvis datorbutiken.com, bara man vet vilka märken och produkter man ska välja.

Sedan förstår jag inte på vilket sätt Apples komponenter är utvalda speciellt med tanke på de andra (eller vad det nu kallades). Att OS X kanske är mer anpassat till en viss processortyp och på så vis kanske jobbar lite bättre än om den också skulle vara öppen för AMD, det sväljer jag.
Men att datorn inte skulle fungera precis lika bra med 667 MHz-minnen som med 800 MHz tror jag är rena tjurbajset. Samtidigt som att den inte skulle fungera lika bra om man hade en WD-disk istället för en från Samsung. När det gäller grafikkort så har de inte ens anpassat sig till en sida utan kör friskt med både ATI och Nvidia-kort i flertalet produkter.

Anpassade komponenter, nja, förklara det för mig.

När det gäller inre struktur så är det klart att de är duktiga borta på Apple. De gör alltid så minimala produkter som möjligt och behöver då en genomtänkt struktur för att komponenterna inte ska överhettas. Detta följer ju med automatiskt om man satsar på att få det så litet som möjligt.
Men snackar vi vanliga midi-towers eller full-towers så ligger PC-marknaden långt i förväg. Saker som dammfilter, avtagbara hårddisklådor med silikondämpning, chassien där man inte behöver någon skruvmejsel, smart kabeldragningsdesign så man får ökat luftflöde, säger iaf mig att de ligger långt i förväg.
Haha för fan sluta...

Du vet ju inte vad du pratar om, utan är bara ute efter poänglöst konfliktsökeri. Hade det inte varit så genomskinligt hade jag besvarat ditt inlägg med lite fakta.
2008-06-06, 07:22
Medlem
miklons avatar
Den här tråden har sedan länge lämnat ursprungsfrågan och innehåller numera bara en massa pajkastning.

*tråd låst*

/Moderator
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in