2008-06-03, 13:22
Medlem
jhon bickles avatar
Jag har delat av mitt vardagsrum med en vägg. Kan man då säga att 1:an blev en 1,5:a? En 2:a blir det väl bara om delarna är helt omslutna av väggar?
Citera
2008-06-03, 14:23
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhon bickle
Jag har delat av mitt vardagsrum med en vägg. Kan man då säga att 1:an blev en 1,5:a? En 2:a blir det väl bara om delarna är helt omslutna av väggar?

Finns nog ingen given definition på en 1,5:a, det kan innebära allt från sovalkov till möblerbar hall. Oftast innebär det att man kan få bort sängen från vardagsrummet på något sätt.

Ett rum måste ha fyra väggar och fönster tror jag.

Det finns många varianter på hur man benämner en lägenhet, 1 rok blir ofta en 2:a om man kan ha sängen i matrummet och matbordet i "stora" rummet.

En 2:a och en 2rok är alltså olika saker.
Citera
2008-06-04, 11:26
Medlem
Dr.Katis avatar
Polarn bodde i en 1,5:a.
Halvan var ett sovrum med fyra väggar, ett fönster och en dörr, dock så var det för litet för att kallas ett rum och kallades därför ett halvt rum!
Det var förklaringen han gav mig i alla fall...
Citera
2008-06-04, 12:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Polarn bodde i en 1,5:a.
Halvan var ett sovrum med fyra väggar, ett fönster och en dörr, dock så var det för litet för att kallas ett rum och kallades därför ett halvt rum!
Det var förklaringen han gav mig i alla fall...

Nja, ett halvt rum har alltså tre väggar, men saknar dörr.

Dock brukar man ofta kalla ombyggda klädkammare för halvt rum, precis som in polares fall.

Förr i tiden var det inte vanligt med inbyggda garderober i sovrummen. Man använde då klädkammare och byrålådor. Idag har många byggt om klädkammaren till litet sovrum och använder lösa garderober i sovrummen.
Citera
2008-06-04, 13:05
Medlem
Snurrens avatar
Jag vet en kille som hade ett rum i en 2,5:a som var 6 kvm och därför för litet för att kallas rum, trots att det var 4 väggar och dörr. Det var en relativr nybyggd HSB-lägenhet så det var inte någon mäklares påfund att kalla det så, vilket det ofta är när man har en stor hall t ex.
Citera
2008-06-04, 13:08
Medlem
actionbents avatar
Fyra väggar, dörröppning, fönster och minst 15kvm golvyta krävs för att ett rum ska vara ett rum, om jag kommer i håg rätt.
Citera
2008-06-04, 13:53
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jag vet en kille som hade ett rum i en 2,5:a som var 6 kvm och därför för litet för att kallas rum, trots att det var 4 väggar och dörr. Det var en relativr nybyggd HSB-lägenhet så det var inte någon mäklares påfund att kalla det så, vilket det ofta är när man har en stor hall t ex.
Polarns kvart var nybyggd, han var den förste hyresgästen i den lägenheten.
Det var för övrigt en Riksbyggen-lägenhet.
Jag tror inte TS blivit speciellt klokare efter dessa inlägg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in