2008-06-03, 01:36
Medlem
killerwhales avatar
Skillnaden mellan de djupfrysta räkor som man köper i lösvikt och de som finns i lake i burkar är ju som alla vet, enorm. Borde ju inte få kallas för samma sak. Men det jag undrar är: finns det färdigskalade räkor som smakar som de djupfrysta? Man pallar ju inte sitta å handplocka varje gång man vill ha goda räkor liksom.. Sen blir det ju skitdyrt eftersom kilopriset är rätt högt å man får ju slänga 80% av vikten typ...
Citera
2008-06-03, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killerwhale
Skillnaden mellan de djupfrysta räkor som man köper i lösvikt och de som finns i lake i burkar är ju som alla vet, enorm. Borde ju inte få kallas för samma sak. Men det jag undrar är: finns det färdigskalade räkor som smakar som de djupfrysta? Man pallar ju inte sitta å handplocka varje gång man vill ha goda räkor liksom.. Sen blir det ju skitdyrt eftersom kilopriset är rätt högt å man får ju slänga 80% av vikten typ...

Djupfrysta räkor borde inte få kallas "riktiga räkor", det kan jag hålla med om. Rensförlusten är cirka 60 %. Synd att du slänger skalen istället för att göra något med dem, soppbas, fonder etc.
Citera
2008-06-03, 12:57
Medlem
Squalos avatar
Öh, skärp er. Båda är ju räkor. Klart som fan att dom båda ska få kallade räkor. Eventuellt räkor samt inlagda räkor.

Naturligtvis kan man köpa skalade, frysta, räkor. Har ni aldrig sett en frysdisk i en affär eller?

Speciellt dyrt brukar det inte heller vara, om man håller sig till vanliga norska/grönländska ishavsräkor och inte såmna där dyra asiatiska - dåliga för miljön - räkor.
Citera
2008-06-03, 13:25
Medlem
killerwhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Naturligtvis kan man köpa skalade, frysta, räkor. Har ni aldrig sett en frysdisk i en affär eller?

Dom jag köpt har smakat exakt som de i lake när de tinat. Så det jag undrade var om det finns skalade räkor med samma spänstiga, goda smak som de man handplockar. Vissa cafeer har ju räkmackor med underbara räkor (typ espressohouse). De kan ju omöjligt stå och skala alla för hand, eller?
Citera
2008-06-03, 14:04
Medlem
Pancevs avatar
De färdigskalade som är frysta och ligger i disken på ICA etc är ren skit.

Frysta med skal i lösvikt eller påse är helt ok, kan till och med vara godare än färska.

Räkor från smögen och omnejd saltas in lite grann för att bevara färskheten och kan upplevas som lite oljiga och fastare i köttet medan ishavsräkorna inte är det. Det går inte att ta miste på ursprunget sett till konsistensen.

Handskalade färska som används på bättre cafeer, restauranger inhandlas via fiskgrossist och skalas på "storskalerier" runt om i landet (eller utomlands). De inhandlas hinkvis och kostar ca 220 SEK per hink, vilket är 1,5 kg. För en privatperson skulle det förmodligen rendera ett på ca 400 SEK/kg.

Så om ni kan fixa en räkkran som kan köpa in hinkar till er så vore det överkomligt och med en fin kvalitutte.
Citera
2008-06-03, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev

Så om ni kan fixa en räkkran som kan köpa in hinkar till er så vore det överkomligt och med en fin kvalitutte.

"Räkkran" vilket härligt uttryck! Hrm, måste nästan fråga runt lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in