2008-06-03, 01:14
Bannlyst
http://www.weirdload.com/assassins.html

al-qaida och Assassiner är de lika varandra eller inte?
Citera
2008-06-03, 01:42
Medlem
109740s avatar
Nu läste jag inte hela din länk men Assassinerna dödade väl inte oskyldiga kvinnor och barn?
Citera
2008-06-03, 01:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Nu läste jag inte hela din länk men Assassinerna dödade väl inte oskyldiga kvinnor och barn?

för några hundra € dödade Assassinerna kvinnor med barn inne, jag tror
Citera
2008-06-03, 02:18
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam777
för några hundra € dödade Assassinerna kvinnor med barn inne, jag tror

Usch. Säger ju att ett NEJ till euron är det viktigaste! Man var ju rätt brutal på den tiden men enligt Assassins Creed på Playstation 3 så dödade de inte oskyldiga

Nej, skämt åsido, kan inte det ha varit typ i stil med att kvinnan i sig var ett politiskt hot eller hennes make? På den tiden dödade man barn för de ansågs kunna utgöra hot i framtiden med blodshämnd o.s.v. Tror inte att Assassinerna skulle ta en random, säg, jude på stan i Damaskus o hugga ner han och hans familj bara för att judarna i Jerusalem var elaka mot muslimer. Nää, de var nog snarare kontrakterade mördare och sekt än muslimska fanatiker.
Citera
2008-06-03, 02:33
Medlem
Erik88s avatar
Assassiner var enligt vad jag har hört en beduin stam med fallenhet för att smyga runt och ha ihjäl folk. Dem blev bättre och bättre på detta hantverk, varefter dem blev kända som skickliga mördare men dom tog alltid bra betalt för sina tjänster. Dom var helt enkelt en stam med spets kompten inom ett visst område. Ungefär som Koscakerna och valonerna kostigare en så är det inte. Men att jämnföra dom med Al-Quida är fel, den sennare har en tydlig politisk agenda och en religiös övertygelse. Assassinerna var elit mördare som såldes sig för pengar och det som spelet beskriver om att någon slags hederskod skulle existerat finns det inga historiska belägg för.
Citera
2008-06-03, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik88
Assassiner var enligt vad jag har hört en beduin stam med fallenhet för att smyga runt och ha ihjäl folk. Dem blev bättre och bättre på detta hantverk, varefter dem blev kända som skickliga mördare men dom tog alltid bra betalt för sina tjänster. Dom var helt enkelt en stam med spets kompten inom ett visst område. Ungefär som Koscakerna och valonerna kostigare en så är det inte. Men att jämnföra dom med Al-Quida är fel, den sennare har en tydlig politisk agenda och en religiös övertygelse.

Assassinerna var väldigt religiösa, sekten var en Shia-muslimsk sekt som på ett sätt visar likheter med Al-Qaida i och med att de genomförde lönnmord för att uppnå sina mål. Men där slutar likheterna, de liknar mer nutida självmordsbombare som Hizbollah och hade långt ifrån samma mål som Al-Qaida. Assassinerna hatade sina muslimska fiender (där har du en stor skillnad jämfört med Al-Qaida) så pass starkt att de utan problem ibland allierade sig med Frankerna, fast allianserna skiftade och de också mördade korsfarare, bland annat Raymond II av Tripolis, samma år som en assassinsk ledare stupade när han slogs på samma sida som Raymond Poitiers, det kunde alltså vara snabba vändningar. Sekten tog också ofta emot tribut, beskyddarpengar, de betalade också runt 1150-talet en årlig tribut på 2 000 besanter till tempelherreorden för att slippa attacker.
Senast redigerad av L3o 2008-06-03 kl. 09:05.
Citera
2008-06-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3o
Assassinerna hatade sina muslimska fiender (där har du en stor skillnad jämfört med Al-Qaida)
Jaså, vad är skillnaden?
Citera
2008-06-04, 21:39
Medlem
Blackwolfs avatar
Onödigt vetande. Assassins fick namnet från Hashashin eller "Hashish användare"

Assassins rökte hash innan dom gick på uppdrag och därefter namnet. Stenade mördare tror jag utan tvekan skulle döda oskyldiga om dom kände sig manade för det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hashshashin
Citera
2008-06-04, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenMedMat
Jaså, vad är skillnaden?

Låt mig förtydliga: Al-Qaida har ju terrorbombat "korsfarare" och de som representerar den (för dem kristna) västerländska civilisationen. Vad jag vet har de inte stridit mot andra muslimer, men rätta mig gärna. Det gjorde assassinerna, de var ibland i konflikt med andra muslimska rörelser, inte bara kristna. De allierade sig t o m ibland med kristna mot muslimer.
Senast redigerad av L3o 2008-06-04 kl. 22:11.
Citera
2008-06-04, 22:13
Medlem
Teutons avatar
Ännu mer onödigt vetande: Det fanns faktiskt en kristen motsvarighet till assassinerna, och då menar jag inte tempelherrarna, eller någon annan riddarorden i Outremer.

Jag menar Garduna.

Garduna grundades i norra Spanien på 700-talet av en katolsk munk, med syftet att bekämpa den muslimska invasionen från Nordafrika (Ungefär som Mellanöstern under korstågen, fast tvärtom.)
Till skillnad från riddarordnarna bestod Garduna uteslutande av ofrälse, men till skillnad från ett vanligt bondeuppror var Garduna i första hand en religiös organisation, som bekämpade muslimerna främst med gerillaöverfall och lönnmord, snarare än regelrätta fältslag.
Även om Garduna ibland agerade spioner år kristna kungar, lydde de inte under någon värdslig makt, och var fruktade både av muslimer och andra kristna.

Trots detta spelade Garduna en väldigt liten roll i "La Reconquista", och när muslimerna var utdrivna "försvann" Garduna från historien.

Men rykten och vandringssägner hävdar att Garduna fortsatte existera i skuggorna, och har varit inblandade i flera viktiga händelser i Spaniens historia, till exempel ska Garduna ha:

-agerat lönnmördare åt spanska inkvisitionen.
-grundat Comorra (en maffiaorganisation) i Neapel på 1700-talet.
-bedrivit sjöröveri i Karibien.

Ett väldigt fascinerande ämne, alltså.

Jag har funderat på att starta en tråd om Garduna, men jag är inte säker på om den ska ligga i Krim, Historia eller Konspirationer.
Citera
2008-06-04, 22:22
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3o
Låt mig förtydliga: Al-Qaida har ju terrorbombat "korsfarare" och de som representerar den (för dem kristna) västerländska civilisationen. Vad jag vet har de inte stridit mot andra muslimer, men rätta mig gärna. Det gjorde assassinerna, de var ibland i konflikt med andra muslimska rörelser, inte bara kristna. De allierade sig t o m ibland med kristna mot muslimer.

Menar du att alla bomber som al Qaida har gjort sig skyldiga till i Irak de senaste åren har bara dödat kristna?
Citera
2008-06-04, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Menar du att alla bomber som al Qaida har gjort sig skyldiga till i Irak de senaste åren har bara dödat kristna?

Nej, det har du väl rätt i, att en hel del muslimer strukit med i olika bombdåd. Även fast huvudsyftet är att köra ut USA och senare driva Jihad mot västvärlden så är en anledning till ett förmodat minskat stöd ökade övergrepp från A-Q på Iraks befolkning. Det är korrekt att det i Irak har skett en utveckling mot övergrepp mot andra grupper än de som ses som västerländska. Så där överdrev jag väl skillnaderna en smula, min tidigare beskrivning stämmer mer överens på hur A-Q fungerat när de opererat i Västvärlden och vissa andra ambassadbombningar m m. Sen är det svårare än man tror att dra klara gränser mellan olika grupperingar i Irak, vem som gjort vad är ibland lite oklart.

En annan skillnad är dock att Al-Qaida och Hizbollah etc. på ett annat sätt tillämpar självmordsattentat, det gjorde inte assassinerna, mestadels mord. Det har väl sin förklaring i att man tjänar med på självmordsattentat nu för tiden med alla sprängmedel, det är inte omöjligt att assassinerna skulle ha tillämpat detta om de haft sprängmedel. Dock var självmord inte något att fördedra enligt skrifter som beskriver hur sekten såg på saker och ting.
Senast redigerad av L3o 2008-06-04 kl. 23:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in