2008-06-04, 23:08
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3o
Nej, det har du väl rätt i, att en hel del muslimer strukit med i olika bombdåd. Även fast huvudsyftet är att köra ut USA och senare driva Jihad mot västvärlden så är en anledning till ett förmodat minskat stöd ökade övergrepp från A-Q på Iraks befolkning. Det är korrekt att det i Irak har skett en utveckling mot övergrepp mot andra grupper än de som ses som västerländska. Så där överdrev jag väl skillnaderna en smula. Sen är det svårare än man tror att dra klara gränser mellan olika grupperingar i Irak, vem som gjort vad är ibland lite oklart.

Alla som samarbetar med USA och väst är AQs fiender. D.v.s. majoriteten av de muslimska länderna. Det finns inte ett enda land som stödjer AQ så iegentligen alla länder men många länder ogillar USA och oss övriga heller så de anses väl av AQ vara bra länder eller så.

Citat:
En annan skillnad är dock att Al-Qaida och Hizbollah etc. på ett annat sätt tillämpar självmordsattentat, det gjorde inte assassinerna, mestadels mord. Det har väl sin förklaring i att man tjänar med på självmordsattentat nu för tiden med alla sprängmedel, det är inte omöjligt att assassinerna skulle ha tillämpat detta om de haft sprängmedel. Dock var självmord inte något att fördedra enligt skrifter som beskriver hur sekten såg på saker och ting.

Ja, det har du rätt i. Men de skickades faktiskt på självmordsuppdrag, sådana som ansågs omöjliga kanske? Det kan ju ses som ett sätt att "gå dit, döda han på mot alla odds". Man brydde sig inte särskilt mkt huruvida assassinen skuller komma därifrån med huvudet i behåll. Eller har jag fel? Minns en myt eller historia om hur en assassin ledare ska bevisa för en tempelherre hur hängivna hans undersåtar är så han ber en slottsvakt kasta sig ner för slottsmuren, 20 meter upp i luften. Denne gör det utan att blinka och faller ner mot en säker död. Tål att tänkas på...
Citera
2008-06-04, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teuton
Ännu mer onödigt vetande: Det fanns faktiskt en kristen motsvarighet till assassinerna, och då menar jag inte tempelherrarna, eller någon annan riddarorden i Outremer.

Jag menar Garduna.

Garduna grundades i norra Spanien på 700-talet av en katolsk munk, med syftet att bekämpa den muslimska invasionen från Nordafrika (Ungefär som Mellanöstern under korstågen, fast tvärtom.)
Till skillnad från riddarordnarna bestod Garduna uteslutande av ofrälse, men till skillnad från ett vanligt bondeuppror var Garduna i första hand en religiös organisation, som bekämpade muslimerna främst med gerillaöverfall och lönnmord, snarare än regelrätta fältslag.
Även om Garduna ibland agerade spioner år kristna kungar, lydde de inte under någon värdslig makt, och var fruktade både av muslimer och andra kristna.

Trots detta spelade Garduna en väldigt liten roll i "La Reconquista", och när muslimerna var utdrivna "försvann" Garduna från historien.

Men rykten och vandringssägner hävdar att Garduna fortsatte existera i skuggorna, och har varit inblandade i flera viktiga händelser i Spaniens historia, till exempel ska Garduna ha:

-agerat lönnmördare åt spanska inkvisitionen.
-grundat Comorra (en maffiaorganisation) i Neapel på 1700-talet.
-bedrivit sjöröveri i Karibien.

Ett väldigt fascinerande ämne, alltså.

Jag har funderat på att starta en tråd om Garduna, men jag är inte säker på om den ska ligga i Krim, Historia eller Konspirationer.

jag har läst om en fransk motsvarighet till assassinerna för några år sedan , tyvärr kommer inte ihåg namnet
Citera
2008-06-05, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L3o

Citat:
En annan skillnad är dock att Al-Qaida och Hizbollah etc. på ett annat sätt tillämpar självmordsattentat, det gjorde inte assassinerna,
mestadels mord. Det har väl sin förklaring i att man tjänar med på självmordsattentat nu för tiden med alla sprängmedel, det är inte omöjligt att assassinerna skulle ha tillämpat detta om de haft sprängmedel. Dock var självmord inte något att fördedra enligt skrifter som beskriver hur sekten såg på saker och ting.

det gör de faktiskt och väldig ofta

[i]The group transformed the act of murder into a system directed largely against Seljuk Muslim rulers who had been persecuting their sects. They were meticulous in killing the targeted individual, seeking to do so without any additional casualties and innocent loss of life, although they were careful to cultivate their terrifying reputation by slaying their victims in public, often in mosques. Typically, they approached using a disguise. Their weapon of choice being a, a hidden blade, a dagger or a small blade, they rejected poison, bows and other weapons that allowed the attacker to escape and live.[/I]

http://en.wikipedia.org/wiki/Hashshashin
Citera
2008-06-05, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam777
det gör de faktiskt och väldig ofta

[i]The group transformed the act of murder into a system directed largely against Seljuk Muslim rulers who had been persecuting their sects. They were meticulous in killing the targeted individual, seeking to do so without any additional casualties and innocent loss of life, although they were careful to cultivate their terrifying reputation by slaying their victims in public, often in mosques. Typically, they approached using a disguise. Their weapon of choice being a, a hidden blade, a dagger or a small blade, they rejected poison, bows and other weapons that allowed the attacker to escape and live.[/I]

Tack för rättelsen, men det du säger är en sanning med modifikation. Vad jag menade i min slarvigt skrivna avslutande kommentar var att morduppdrag inte sågs som självmord i sig även fast det i praktiken var det, att ta livet av sig på "vanligt" sätt var dock inte tillåtet. Det är det som står i det avslutande delen av stycket du citerar från Wikipedia: "However, under no circumstances did they commit suicide, preferring to be killed by the master himself". Det kan synas vara hårklyverier, men för assassinerna var det uppenbarligen skillnad på att låta sig dödas av fienden efter utförd handling och att för egen hand t ex skära halsen av sig själv. Men det är inte omöjligt att de hade omvärderat denna hederskodex ifall de hade haft andra vapen.
Citera
2008-06-05, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwolf
Onödigt vetande. Assassins fick namnet från Hashashin eller "Hashish användare"

Assassins rökte hash innan dom gick på uppdrag och därefter namnet. Stenade mördare tror jag utan tvekan skulle döda oskyldiga om dom kände sig manade för det.

Läser du Wikipedias artikel under "Etymology of the word "assassin" så ser du att det finns en del forskare som är tveksamma till den ordhistoriska kopplingen till hashish.

Citat:

Many scholars have argued, and demonstrated convincingly, that the attribution of the epithet 'hashish eaters' or 'hashish takers' is a misnomer derived from enemies of the Isma'ilis and was never used by Muslim chroniclers or sources. It was therefore used in a pejorative sense of 'enemies' or 'disreputable people'. This sense of the term survived into modern times with the common Egyptian usage of the term Hashasheen in the 1930s to mean simply 'noisy or riotous'. It is unlikely that the austere Hasan-i Sabbah indulged personally in drug taking. ...There is no mention of that drug [hashish] in connection with the Persian Assassins - especially in the library of Alamut ("the secret archives").

– Edward Burman, The Assassins - Holy Killers of Islam
Citera
2011-06-09, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwolf
Onödigt vetande. Assassins fick namnet från Hashashin eller "Hashish användare"

Assassins rökte hash innan dom gick på uppdrag och därefter namnet. Stenade mördare tror jag utan tvekan skulle döda oskyldiga om dom kände sig manade för det.

tyvärr så måste jag säga emot dig. De blev kallade hashashins på grund utav att dem alltid hölls sig lugna även när dem visst att döden väntade, det ledde till att folket trodde att de hade rökt hasch innan sina morduppdrag.

http://www.nordicacademicpress.com/o.o.i.s?id=52&vid=93
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in