2008-06-02, 22:48
Medlem
olskis avatar
Tvättade faktiskt ett par vita tygskor tidigare i kväll.

Jag gjorde så att jag tog vanish och skrubbade in dem i först och sedan tvättmaskinen på 40 grader. med vanish fick jag bort den fula grå metallfärgen som färgat av sig på snören och sedan plös.

de är nu som nya
Citera
2008-06-03, 10:46
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zvk
Skadar det inte att skada?
Nej, men även 300kr känns i plånboken när man är student.

Nejnej, det gillade jag inte. Så du menar att det ser bra ut att till mina beiga, rena chinos och min cleana helvita t-shirt använda ett par smutsiga skor?

Alldeles korrekt. Vill du använda ett par kritvita skor på sommaren så köper du ett par skor med skinn på ovansidan som du kan torka bort eventuella märken från omedelbart med en medhavd trasa. Tygskor har alltid, och kommer alltid, suga åt sig smuts snabbare än du trodde var möjligt.

Visserligen kan du köpa mörkare färger, då syns det inte lika tydligt.

Men misstaget du gör är att tänka på dem som smutsiga, det är de inte. Det är patina som visar att det är ett par sköna och välanvända skor Så fort du kommer utanför Sverige så kommer du märka att just vita tygskor får, till och med ska, vara lite dammiga. Så som på bilderna jag länkade. Men självklart ska de inte vara alldeles för smutsiga, då får du tvätta dem i 30 grader. Går ett par tygskor sönder av att tvättas i 30 grader så är det bara att slänga dem och aldrig mer köpa det märket igen.

Så ligger det till.
Citera
2008-06-03, 10:48
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wezt
Du sitter i en annan tråd och predikar att shorts är djävulens påfund och att en gentleman aldrig skulle bära shorts. Tror du att en gentleman skulle bära smutsia skor?
Nej skor ska vara rena och helst vita.(på sommarhalvåret)

Man bär inte shorts inne i stan, annars går det utmärkt, och vita tygskor går inte att jämföra med ett par svarta läderpjuck. Sluta tala osanning om vad jag tycker.
Citera
2008-06-03, 13:08
Medlem
Funcadelics avatar
Får för en gångs skull instämma med jumpcut. Har införskaffat ett par vita tygskor jag med men tycker nästan det är lite pinsamt när de är så skinande vita. Bäst att jag smyger omkring med dem lite i skymundan för att få en lite dammig look på dem.
Citera
2008-06-03, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olski
Tvättade faktiskt ett par vita tygskor tidigare i kväll.

Jag gjorde så att jag tog vanish och skrubbade in dem i först och sedan tvättmaskinen på 40 grader. med vanish fick jag bort den fula grå metallfärgen som färgat av sig på snören och sedan plös.

de är nu som nya

Härligt härligt, jag väntar nog ett tag tills jag först tvättar dem i tvättmaskin.

Citat:
Ursprungligen postat av Avon
Ah, det är bara att köpa vit krita i ngn butik (hobbyaffär, eller leksaksbutik, där jag köpte mina kritor.) Dra över (hehe) kritan över skon, liksom teckna över dojjan, fram och tillbaka. Låt stå en stund. Därefter, torka bort överflödet, eller låt slita med tiden. Det är ett gammalt husmorstrick som faktiskt funkar. Långt mycket bättre än att tvätta, det hjälper inte alls. Krita är kamouflage.

Bara jag som är helt bakom flötet eller, vad fan är krita? Vet att det finns något som kallas krita som 5-åringar ritar med på papper
Länka gärna till någon, typ om det finns på clasohlson, hobbex eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Alldeles korrekt. Vill du använda ett par kritvita skor på sommaren så köper du ett par skor med skinn på ovansidan som du kan torka bort eventuella märken från omedelbart med en medhavd trasa. Tygskor har alltid, och kommer alltid, suga åt sig smuts snabbare än du trodde var möjligt.

Visserligen kan du köpa mörkare färger, då syns det inte lika tydligt.

Men misstaget du gör är att tänka på dem som smutsiga, det är de inte. Det är patina som visar att det är ett par sköna och välanvända skor Så fort du kommer utanför Sverige så kommer du märka att just vita tygskor får, till och med ska, vara lite dammiga. Så som på bilderna jag länkade. Men självklart ska de inte vara alldeles för smutsiga, då får du tvätta dem i 30 grader. Går ett par tygskor sönder av att tvättas i 30 grader så är det bara att slänga dem och aldrig mer köpa det märket igen.

Så ligger det till.

Kritvita ska de vara enligt mig ja, som sagt de åker i tvättmaskinen så fort skorna blir snäppet värre smutsiga än nu.
Citera
2008-06-03, 16:29
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Kritvita ska de vara enligt mig ja, som sagt de åker i tvättmaskinen så fort skorna blir snäppet värre smutsiga än nu.

Då har du gjort bort dig i och med att du köpt tygskor. Så enkelt är det.

Det är som att jag tycker att svarta [skinn]skor ska vara välputsade och blanka, men applicera det även på svarta tygskor...

Vita skor är vita skor är vita skor, verkar du tycka. Så är det inte. Antingen släpper du det, eller så köper du vita skor med plast, skinn eller annat lättputsat material som ovandel. Eller ett par tygskor i annan färg där smutsen inte märks lika tydligt.

Edit:

Notera att jag inte förespråkar värre än på de två bilderna jag länkade tidigare, smutsigare än så så skickar även jag dem i tvättmaskinen.
Senast redigerad av jumpcut 2008-06-03 kl. 16:33.
Citera
2008-06-03, 19:58
Medlem
norgeskusts avatar
Nån som vet hur det går att slänga in ett par Jim Rickey skor i tvättmaskin? håller dom?
Citera
2008-06-03, 20:58
Medlem
hönsmammas avatar
Hur dom ska tvättas beror väl på vilken sorts smuts det är

Torkad lera = Borsta med en TORR borste annars kommer leran bara smeta ut sig över skon
Damm = Blöt trasa, försök undvika papper då det kan fastna i fibrerna och det är inte nå vidare snyggt
Citera
2008-06-03, 22:06
Medlem
köp ett par nya?
Citera
2008-06-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FjortisNikita
köp ett par nya?

Kom med ett bättre svar nästa gång jävla slyna.
Citera
2008-06-04, 21:41
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Kom med ett bättre svar nästa gång jävla slyna.

Har du tvättat skorna än?
Citera
2008-06-04, 21:44
Medlem
Flärps avatar
Har ett par Paul Smith tygskor. De är iofs inte vita utan blå, däremot är det vitt mockaskinn längst fram på skon. Plösen är också av vit mocka. Hur får man rent dessa på bästa sätt?

De är rätt dyra så jag vet inte om jag vågar slänga in dem i tvättmaskinen

Edit: http://se.zoovillage.com/store/produ...0033566_d1.jpg
Såna är det, fast mina är höga.
Senast redigerad av Flärp 2008-06-04 kl. 21:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in