Vad är viktigast för en speldator? Högt internminne eller bra grafikkort eller bra processor, eller kanske något annat?
Anledningen är att jag ska köpa en ny dator, har just nu en gammal celeron-CPU(2.53) med ett Geforce N6600... Alltså inget att skryta med.
Så nu när jag ska skaffa en ny låda har jag pendlat mellan två datorer.
2. Net2world Hiper-Q86.
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz.
4096MB.
500GB.
DVDRW.
Geforce 8600 gt.
Står endast PC på denna punkt.
Jag har funderat mycket på den första, för den har ju ett 8800gt. Ett bra grafikkort har jag för mig om. Och jag tror också att dens RAM är ganska bra, 3072MB.
Men den andra datorn har ju ett 8600gt, som jag tror är rätt okej, fast inte lika bra som ett 8800gt. Och så har den ju 4096MB minne, ack ack. Det är det som får mig att fundera.
Vad tycker ni vore det bästa valet?
Mycket tacksam för seriösa svar! Edit: Såg precis att operativsystem inte ens följer med i dator nr.2. Och i dator nr.1 ingår något som heter s-video utgång, vet dock inte vad det är. Nr.1 har också HDMI output, det har inte nr.2. Kanske inte ens är värt att diskutera vilken som är bäst då.
Senast redigerad av LoFF 2008-06-02 kl. 18:54.
Jag skulle nog ha valt 1:an då den har ett bätre grafikkort. Dessutom så är HDMi framtiden.
Men det som gör en bra dator tycker jag är: Grafikkortet, RAM, processor, hårddisk, kylningen och moderkortet
jag skulle valt den första. mest för grafikkortet. sen tycker jag imo inte 3 gb och 4 gb ram-minne skiljer sig så mycket åt... sen spelar det ju roll vilket operativ system du använder. dvs 32 bit eller 64 bit
Hade valt första då det knappt kostar en guldtia (nja, nästan iaf) att uppgradera till fetare ram men att byta grafikkort kostar lite mer.. två guldtior kanske?
jag skulle valt den första. mest för grafikkortet. sen tycker jag imo inte 3 gb och 4 gb ram-minne skiljer sig så mycket åt... sen spelar det ju roll vilket operativ system du använder. dvs 32 bit eller 64 bit
Jo, jag vet inte hur man tar reda på om det är 32 eller 64 bit. Det står inte i informationen.
Skulle du känna ett enormt sug efter mera RAM i framtiden så är det bara knalla in på din lokala datorshop och lösa ut ett nytt minne och trycka in i datorn!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!