2008-06-02, 04:43
Awaiting Email Confirmation
Det sägs att: om man älskar Dostojevskij hatar man Tolstoj, eller vice versa.
Är detta sant?

Om ni frågar mig, så stämmer detta in på mig. (Jag älskar Dostojevskij, men ser inget speciellt med Tolstoj)
Senast redigerad av Millepille 2008-06-02 kl. 04:48.
Citera
2008-06-02, 04:53
Medlem
Jüggernauts avatar
Dostojevski var sjuk i huvudet. Tolstoj skriver lika enkelt som den där äckliga kommunisten Åsa Lindeborg?

Jag har iofs ingen anning då jag endast läst Brott och Straff.
Citera
2008-06-02, 06:45
Medlem
bullybrugds avatar
Dostojevskij är ren skit, den som säger nåt annat ljuger för att verka djup. Därmed inte sagt att jag älskar Tolstoj, han är mig... egal. Så din teori stämde inte på mig iallafall.
Citera
2008-06-02, 08:56
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millepille
Är detta sant?

Om ni frågar mig, så stämmer detta in på mig. (Jag älskar Dostojevskij, men ser inget speciellt med Tolstoj)

Dostojevskij har i sina bästa texter en oerhörd påträngande kraft och intensitet som charmerar läsare som har den kognitiva och emotionella beredskapen och erfarenheten som krävs för att verkligen uppskatta hans skapelser (talar av egen erfarenhet, när jag i vintras efter många år på allvar läste om Onda andar förstod jag, på ett sätt jag inte kunde begripa när jag var typ 17 år, vilken storartad roman det är).
Tolstoj är mer en god följeslagare och skarp iakttagare än en rå djuplodande naturkraft - men hans stora begåvning som textdanare går inte att förneka.
Citera
2008-06-02, 11:07
Bannlyst
Jag älskar verkligen båda. Dostojevskils obändiga passion, Tolstojs ädla balans. Bröderna Karamazov är bästa romanen, men Anna Karenina kommer inte långt efter.
Citera
2008-06-02, 12:53
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millepille
Är detta sant?

Jag måste fråga. vad är det du hatar hos Tolstoj? Ok att man inte hyllar honom som en världsförfattare, men att direkt hata?

Plus, var har du fått det talesättet från?

Nej det är inte sant, älskar båda!
Citera
2008-06-02, 12:57
Medlem
SUPERHITLERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Dostojevskij är ren skit, den som säger nåt annat ljuger för att verka djup.

Håller med. Helt värdelöst. Kul att han försöker, men någon Liza Marklund blir han aldrig.
Citera
2008-06-02, 12:58
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag skulle inte påstå att jag älskar Dostojevskij men det lilla jag läst (Idioten och Brott & Straff) uppskattade jag helt klart. Tolstoj har jag läst ännu mindre av, Krig & fred fann jag så tråkig att jag gav upp efter ca två tredjedelar, borde verkligen göra ett försök till.

Så för mig verkar det där stämma, om även i lite mindre utsträckning då det inte handlar om kärlek och hat, men.
Citera
2008-06-02, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SUPERHITLER
Håller med. Helt värdelöst. Kul att han försöker, men någon Liza Marklund blir han aldrig.

Dostojevskij är knagglig till max. Brott och straff var rena äggröran för mig, inte en chans att hänga med. Men han är ju så härligt intensiv.

Tolstoj, däremot, är en fulländad stilist.
Citera
2008-06-02, 14:55
Medlem
Dostojevskij är alldeles för svårläst för mig, Tolstoj går däremot bra. När jag skriver ner det här får jag en känsla av att jag är för ”dum” för den typen av litteratur, men då får det väll vara så.
Citera
2008-06-02, 18:19
Medlem
haywards avatar
Jag tycker om båda, även om både Anna Karenina och Krig och fred trots sin episka elegans ibland blev lite långtråkiga. Det jag läst av Tolstojs noveller är grymt. Kreutzersonaten och han den som handlar om killen som blir kär i en brud men ser hennes pappa håna en kille och skiter i kärleken till henne också.
Citera
2008-06-02, 20:11
Medlem
Inte uppfattat att man måste välja sida mellan dessa herrar. Jag har alltid gillat Dostojevskij mer, Tolstoj kan bli lite långtråkig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in