2008-06-03, 16:44
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Ja kanske det kanske.

Nej, men teorier är inte sanningar heller. Men som sagt inte ointressanta för den delen.

Vetenskaplig teori och vardaglig teori är inte samma sak. Bakom en vetenskaplig teori vilar en enorm mängd data, observationer och analyser. Annars skulle den 1) Aldrig bli publicerad 2) Bli söndersliten vid Peer-review (vad heter det på svenska?) och forskaren skulle skämmas som fan.

Här är några saker som fortfarande "bara" är teorier: Axiomer, Big Bang, Celler, Virus, Evolution, Gravitation, Nummer, Atomer, Kvarkar, Matematiska bevis... etc.

Är dessa inte sanningar?
Citera
2008-06-03, 16:49
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Det är inte lögnaktigt att lägga sin ord väl. Istället för att hojta helt hysteriskt 'du din jävla skitmuslim!', så kan man säga 'jag tycker inte om dig för du är muslim' - har man sagt samma sak men har framfört det på ett bättre sätt. I det andra fallet finns det möjlighet att diskutera vidare, men i första fallet har rullgardinen gått ner.

Inte brukar väl jag säga på det viset?

Tycker nog att det är lite väl generaliserande att döma folk för att de säger sig tillhöra en religiös gruppering, speciellt om det finns varianter som kan vara allt mellan himmel och jord.

Som antiteist går man mer rakt på kärnan och försöker undvika att döma individer.
Citera
2008-06-03, 16:57
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
Att hjärnan är den kroppsdel med vilken vi människor förnimmer vår omgivning och via vilken vi bearbetar all inkommande data tror jag att vi alla är ganska eniga om. När du tittar på en gul trästol är det syncentrum i din hjärna som bearbetar nervimpulser från ögat och tolkar de som en bild av stolen, med färg och allt (såvida du inte är totalt färgblind). När jag upplever Gud, på vilket sätt det nu sker, är det väl sannolikt att det även i det fallet är hjärnan som tar emot och tolkar upplevelsen så att den blir tillgänglig för "mig", eller hur?

Om jag sätter elektroder på ditt huvud så att syncentrum stimuleras på rätt sätt kan man mycket väl tänka sig att jag skulle kunna framkalla bilden av en gul stol för dig, i ett egentligen totalt tomt rum.

Om du sätter elektroder på mitt huvud och simulerar de impulser som rör sig i min hjärna när jag tror mig uppleva Gud så är det lika troligt att du kan framkalla en sådan upplevelse vare sig Gud närvarar hos mig eller inte.

Lika lite som mitt experiment med din hjärna bevisar att gula stolar inte existerar bevisar ditt på mig att Gud inte existerar.

Ja, men sedan går du fram och petar på den, luktar på den, slickar på den och kastar den i väggen... Då märker du att det inte bara är ditt syncentrum som blir stimulerat, till skillnad från "gudaupplevelsen" som bara uppenbarar sig på en nivå och om du påstår att alla dina centrum blir stimulerade och att stolen inte existerar kommer vi in på Platonsk filosofi som vi inte debatterar i denna tråden.
Citera
2008-06-03, 18:05
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
...Lika lite som mitt experiment med din hjärna bevisar att gula stolar inte existerar bevisar ditt på mig att Gud inte existerar.
Men det var ju just det resonemanget jag föreställde mig att du skulle kunna ta dig ur. Du har hela tiden uppehållit dig vid att det inte går att bevisa att Gud inte finns! Enligt den principen finns i så fall miljoner påståenden som inte kan bevisas vara felaktiga. Fortfarande finns inget, som talar för att föreställningen om en Gud skulle finnas någon annan stans än inne i människans hjärna!
Citera
2008-06-03, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Vetenskaplig teori och vardaglig teori är inte samma sak. Bakom en vetenskaplig teori vilar en enorm mängd data, observationer och analyser. Annars skulle den 1) Aldrig bli publicerad 2) Bli söndersliten vid Peer-review (vad heter det på svenska?) och forskaren skulle skämmas som fan.

Här är några saker som fortfarande "bara" är teorier: Axiomer, Big Bang, Celler, Virus, Evolution, Gravitation, Nummer, Atomer, Kvarkar, Matematiska bevis... etc.

Är dessa inte sanningar?
Bismillah

Javisst 'sanningar' utifrån den vinkel de presenteras. Och en del fast förankrade.

Precis som Gudstro och att Han finns - som går utanför dessa ramar.
Citera
2008-06-03, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Inte brukar väl jag säga på det viset?

Tycker nog att det är lite väl generaliserande att döma folk för att de säger sig tillhöra en religiös gruppering, speciellt om det finns varianter som kan vara allt mellan himmel och jord.

Som antiteist går man mer rakt på kärnan och försöker undvika att döma individer.
Bismillah

Har inte sett det ännu vad jag vet, men annars var det ur ett generellt perspektiv, vilket du säkert förstod.

Ja du, nog är sätten många och fördömanden brukar hagla rätt friskt. Ur ett generellt perspektiv, återigen.
Citera
2008-06-04, 09:14
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Men det var ju just det resonemanget jag föreställde mig att du skulle kunna ta dig ur. Du har hela tiden uppehållit dig vid att det inte går att bevisa att Gud inte finns! Enligt den principen finns i så fall miljoner påståenden som inte kan bevisas vara felaktiga. Fortfarande finns inget, som talar för att föreställningen om en Gud skulle finnas någon annan stans än inne i människans hjärna!

Mitt argument för Gud har aldrig varit att han inte är motbevisbar. Mitt argument för Gud är att han visar sig genom upplevelser som står i konsekvens med traditioner och tidigare erfarenheter som människor haft i tusentals år. Att Gud inte är motbevisbar är endast ett argument för att dessa upplevelser inte helt enkelt kan avfärdas.

Skillnaden mellan Gudserfarenheten som oemotsägbar men samtidigt icke bevisbar upplevelse och andra upplevelser av samma typ (hallucinationer och tvångsföreställningar) är att Gudupplevelsen är konsekvent och delas av miljoner människor i tusentals år.

Men visst kan du ha en viss poäng i att det inte finns några konkreta bevis för att Gudsupplevelsen skulle finnas utanför hjärnan, men det finns inte eller något som talar mot det. Upplevelsen av Gud speglas i hjärnan precis som upplevelsen av stolen, detta säger dock inget om huruvida vare sig Gud eller stolen existerar utanför hjärnan.
Citera
2008-06-04, 10:43
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
...Men visst kan du ha en viss poäng i att det inte finns några konkreta bevis för att Gudsupplevelsen skulle finnas utanför hjärnan, men det finns inte eller något som talar mot det. Upplevelsen av Gud speglas i hjärnan precis som upplevelsen av stolen, detta säger dock inget om huruvida vare sig Gud eller stolen existerar utanför hjärnan.
Du återkommer envist till den omvända bevisföringen! Att inte kunna bevisa en uppfattning vara fel utgör inget belägg för att den skulle vara korrekt.

Vad gäller den fantastiska, mänskliga hjärnan (hittills i varje fall oöverträffad) innefattar den en så oerhörd mängd möjligheter för mänsklig föreställningsförmåga att dess funktioner knappast någonsin kommer att kunna helt kartläggas och förstås. Från neurologisk synpunkt kan bara konstateras att inga bevis (ännu) kunnat påvisa annat än hjärnan själv som primus motor för sådana övernaturliga fenomen som tidigare antagits ha att göra med verkligheten utanför hjärnan. Det innebär att hjärnan har kapacitet att själv skapa konkreta upplevelser av karaktären: ljussken ("näradödenupplevelser"), röster, utomjordiska väsenden, uppenbarelser, övriga bild/ljudupplevelser etc..
Citera
2008-06-04, 15:08
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Mitt argument för Gud har aldrig varit att han inte är motbevisbar. Mitt argument för Gud är att han visar sig genom upplevelser som står i konsekvens med traditioner och tidigare erfarenheter som människor haft i tusentals år. Att Gud inte är motbevisbar är endast ett argument för att dessa upplevelser inte helt enkelt kan avfärdas.

Skillnaden mellan Gudserfarenheten som oemotsägbar men samtidigt icke bevisbar upplevelse och andra upplevelser av samma typ (hallucinationer och tvångsföreställningar) är att Gudupplevelsen är konsekvent och delas av miljoner människor i tusentals år.

Men visst kan du ha en viss poäng i att det inte finns några konkreta bevis för att Gudsupplevelsen skulle finnas utanför hjärnan, men det finns inte eller något som talar mot det. Upplevelsen av Gud speglas i hjärnan precis som upplevelsen av stolen, detta säger dock inget om huruvida vare sig Gud eller stolen existerar utanför hjärnan.

Om du tränar din hjärna och utsätter den för olika saker så kan du få dig själv att tro vad som hälst, precis som du sa innan. Men till min fråga, den här "Gudaupplevelsen" beskrivs olika av nästan alla, ingen har samma upplevelse, vilket enligt mig tyder på att det är just: ett hjärnspöke.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in